3 keer scheepsrecht: 1,9% meer omzet dankzij experimenten

Specialisaties in deze case
  • 1,9% meer omzet

De wereld een stukje beter maken. Voor en met de klant. Daar is Nespresso is altijd mee bezig. Zo investeren ze in duurzaamheid, maar ook in de koffiebeleving. 

In Nederland drinken we op een dag gemiddeld 2,4 koppen koffie per persoon. Hoeveel dat jaarlijks per persoon is? Ruim 260 liter. Niet verrassend met de heerlijke koffiesmaken van Nespresso

 

De uitdaging

De wereld digitaliseert. Zo beweegt het ervaren van de koffiebeleving steeds meer naar online. Dat moet zo goed mogelijk tot z’n recht komen. En natuurlijk gebruiksvriendelijk zijn. 

 

Welke CRO kansen liggen er voor Nespresso? Altijd met de doelstelling in het achterhoofd. Namelijk een hoge klantbeleving, door kleine aanpassingen in de website te doen. Voor een optimale gebruikerservaring.

De oplossing

We verzamelden feedback. Waar liepen de website gebruikers van Nespresso tegenaan? 

Allereerst vonden gebruikers het lastig om producten uit de winkelmand te verwijderen. 

Ook bleek dat de productdetailpagina vanuit het koffieplein (de overzichtspagina met alle beschikbare koffie’s) lastig te bereiken was.

Het laatste feedback puntje was onduidelijke navigatie van de website. Met deze reacties zijn we aan de slag gegaan met A/B testen. 

Experiment 1: met gemak producten uit de winkelmand verwijderen. 

  • Controle: om producten te verwijderen uit de winkelmand kies je aantal 0
  • Variant 1: De 0 in de mini cart (rechtsboven tijdens navigeren) is vervangen door een prullenbak afbeelding
  • Variant 2: De 0 in de winkelmand is vervangen door een prullenbak afbeelding
  • Variant 3: Variant 1 en 2 zijn gecombineerd

Experiment 2: sterker de productkaart visualiseren. 

In samenwerking met onze UX designer is de productkaart op het koffieplein versimpeld.

Controle: De koffiecapsule was voor de helft clickable. De scheiding om naar de productdetailpagina te gaan lag tussen de producttitel en de omschrijving. Daarnaast stopte het klikgebied voor de productdetailpagina willekeurig, waarbij aan de zijkant het stuk voor de dropdown van de productkaart al begon.

Variant 1: Een doorklik link is toegevoegd met “Bekijk capsule”. Zo is het voor de gebruiker duidelijk hoe je doorklikt naar de productdetail pagina.

Variant 2: Met een divider is onder de productomschrijving een scheiding gemaakt tussen de dropdown en de productdetailpagina. Ook is de volledige koffiecup clickable.

Experiment 3: het verbeteren van de navigatie.

Het logo van Nespresso is gecentraliseerd. Ook is de tekst ‘Menu’ toegevoegd aan het zogeheten hamburgermenu, onder (variant 1) of rechts (variant 2).

Resultaten

De experimenten leveren Nespresso naar verwachting zo’n  1,9% meer jaarlijkse omzet op.

  • 1,9% meer omzet

Dit wil ik ook!