46% hogere ROAS met Performance Max

Specialisaties in deze case
  • +75% aantal aankopen

  • +33% ROAS stijging

De uitdaging

IVOL is een grote e-commerce partij die al jaren in de Twinkle100 staat. Het bedrijf heeft in twintig landen meer dan 110 niche webshops. IVOL verkoopt via haar websites een groot assortiment aan kantoormeubelen, maar ook verschillende typen matten, trapleuningen en laptopkarren.

Tijdens de corona-jaren is IVOL gegroeid, terwijl de e-commerce markt met 27% krimpte (Salesforce, 2022). Door de omzetgroei en door de prijsstijgingen vanuit de leveranciers en verzendpartners, kwamen de marges onder druk te staan. 

Het aandeel van paid kanalen is zeer groot: 54% van de aankopen kwam in 2021 vanuit Google Ads en 66%(!) daarvan uit Smart Shopping. De impact van deze campagnes op de overall business is dus enorm hoog.

De grootste uitdaging voor IVOL is de grootschalige migratie van Smart Shopping naar Performance Max. Het hoofddoel voor 2022? Het stabiliseren van de omzet en de ROAS.

 

De oplossing

Via feed-optimalisatietool Channable hebben we een structuur gemaakt die hoge, midden en lage marges splitst. Performance data wordt ingeladen en vervolgens splitsen we producten op performance: hoge, middenmoot- en mindere ROAS en “geen omzet”. Dit leverde in totaal 12 campagnes op.

Als 1st party data gebruiken we klantgroepen geclusterd met Python op basis van hun RFM (Regency, Frequency en Monetary value). Zo brachten we onder andere loyale en slapende klanten in beeld.

De impact op Search is geminimaliseerd door de branded termen in Performance Max uit te laten sluiten door Google. Verder zijn in Search alle relevante zoektermen toegevoegd als exact zoekwoordtype. 

De resultaten

De ROAS is met 33% gestegen dankzij de overgang naar de nieuwe Performance Max structuur, ten overstaan van de Smart Shopping structuur. Het aantal inkopen is met een imposante 75% gestegen!

  • +75% aantal aankopen

  • +33% ROAS stijging

Dit wil ik ook!