+84% meer omzet per e-mail vanuit nieuwe herhaalaankopen flow

Specialisaties in deze case
  • +84% omzettoename in mail

  • +70% conversieratio van verzonden mail naar aankoop

  • €47,52 ROI

De uitdaging

Uit ons onderzoek is gebleken dat de kans dat klanten herhaalaankopen doen via de webshop steeds groter wordt na iedere bestelling die zij plaatsen.

Elke klant heeft natuurlijk een eigen voorkeur. Dat zorgt bij hen voor een uitdaging. Het is lastig om te weten wanneer ze welke klant kunnen benaderen  voor een herhaalaankoop en met welke boodschap. 

Dit maakt de grote vraag van vandaag: hoe kunnen we de perfecte klant op het perfecte moment de perfecte boodschap aanbieden, om herhaalaankopen te stimuleren en uiteindelijk een gewoonte te maken van het shoppen bij JohnBeerens?

De oplossing

Door middel van een data-analyse zijn we de uitdaging gaan oplossen. Er werd onderzocht over welke tijdsperiode mails van John Beerens het meest relevant zijn. Hieruit bleek dat 90% van alle ontvangers de mails na maximaal 75 uur voor het laatst openden. Wij concludeerden dat de mails afgerond vier dagen relevant blijven.

Er werd onderzocht hoeveel herhaalaankopen er gedaan werden in de periode waarin de mails relevant waren. Dit percentage bleek 6,8% te zijn, wat we dus gebruiken als nauwkeurigheid van de voorspelling binnen de oorspronkelijke situatie.

Er werd een herhaalaankopen e-mail flow gemaakt, om invloed uit te oefenen op de herhaalaankopen.

Om de voorspelling van 6,8% te verbeteren, gebruiken we een “predicitive analysis” van Klaviyo (een ESP).

We hebben per profiel de “Expected Date of Next Order” en daadwerkelijke besteldatums van klanten onderzocht. Daarop hebben we een script geschreven wat opnieuw de nauwkeurigheid van de voorspellingen berekent binnen vier dagen. De oorspronkelijke voorspelling van 6,8% werd verhoogd naar 13,8% in de geoptimaliseerde verzendmomenten.

Resultaten

Dankzij de nieuwe herhaalaankopen e-mail flow, vond er een toename van 84% omzet per mail plaats. 

Stijging van 70% binnen het conversieratio van verzonden mail naar een aankoop: van 0,36% naar 0,62%.

Er was ook een ROI van 47,52.

  • +84% omzettoename in mail

  • +70% conversieratio van verzonden mail naar aankoop

  • €47,52 ROI

Dit wil ik ook!