Plein.nl is de slimme online voorraadkast voor elk huishouden. Met meer dan 50.000 artikelen, snelle levering en een flinke dosis ambitie groeide dit e-commerce succesverhaal uit tot de grootste FMCG-webshop van Nederland.
De uitdaging
Hoe groei je verder als je Google Ads-account al tot in de puntjes is geoptimaliseerd? Voor Plein was het tijd om omzet en marge slimmer te balanceren. Maar de klassieke ROAS- en POAS-sturing schieten tekort.
Via een eigen PROAS-model te ontwikkelen – gebaseerd op nettomarge per product – kreeg Plein weer grip op rendement én volume. Want pas als je stuurt op échte winst, kun je het groeiplafond doorbreken.
Route naar resultaat
Om winst per product slim mee te nemen in Google Ads, ontwikkelden we een dynamisch PROAS-model.

Door factoren als voorraad, upsell-potentieel en prijspositie realtime mee te nemen, berekenen we per product een winstcorrectie. Zo voeden we via 8 verschillende tabellen het algoritme met écht relevante data. Zonder het advertentiemodel op zijn kop te zetten.

Dankzij een stapsgewijze implementatie met slimme dataflows, dashboards en server-side tracking, sturen we nu gericht op nettomarge én schaalbaarheid.

We trainden het model in VertexAI waardoor het voor 38% voorspellend is voor het nettomarge.
Impact samengevat
- Slimme datasturing: Alle productdata – van voorraad tot upsell-potentieel – vertaald naar één dynamische winstscore per product.
- Geautomatiseerde workflow: Real-time data-integratie vanuit acht bronnen naar één PROAS-model zonder handmatig gedoe.
- Risicoloze uitrol: Gefaseerde implementatie voorkomt schokken in het algoritme en biedt ruimte voor continue optimalisatie.