• +115% in branded verkeer

  • 254 haarpaspoorten in één maand

  • Conversieratio van 23% op Instagram

When Sunk Cost Theory meets Inverted unicorn targeting

FNGRPRNTS is een nieuw merk dat gepersonaliseerde haarproducten ontwikkelt. Alle ingrediënten in de shampoos zijn vegan, vrij van siliconen en sulfaten en zijn diervriendelijk. Maar het allerbelangrijkste: ieder mens heeft ander haar. En daarmee verschillende wensen & eisen in een shampoo & conditioner. Iedere shampoo van FNGRPRNTS is uniek per persoon.

Voordat je kunt bestellen, moet je dan ook een haarpaspoort creëren. Dit doe je door het beantwoorden van 16 vragen op de website. Hierdoor kom je erachter welke samenstelling voor jouw haar geschikt is. Dit geeft FNGRPRNTS inzage in welke ingrediënten gebruikt moeten worden voor de shampoo.

De uitdaging

De grootste uitdaging zit hem in het feit dat het een nieuw merk is en bekendheid binnen de doelgroep opgebouwd moet worden. Er zijn nog weinig reviews bekend, en voor €49 per fles + 16 quizvragen is het niet zomaar een impulsaankoop. Bovendien boksen we op tegen grote spelers zoals L’Oréal & Andrelon. Deze partijen hebben meer marketingbudget én goedkopere producten.

We zien aan het gedrag op de website dat bezoekers veel twijfelen en niet weten wat ze kunnen verwachten.

Door de haarquiz alvast te starten op social media d.m.v. instant experiences en een onverwachte combinatie te maken qua targeting, bereiken we sneller & goedkoper nieuwe klanten.

Matti de Bruijn

Online marketing consultant

De oplossing

We worden per dag al zoveel blootgesteld aan reclame. We zien door de bomen het bos niet meer. Wanneer je gebruikmaakt van interesses die in eerste instantie niks te maken hebben met het product, kun je van een standaard advertentie een hele bijzondere, opvallende advertentie maken.

Voor FNGRPRNTS hebben we vier verschillende segmenten uitgekozen voor deze inverted unicorn targeting.

Door bezoekers op social media al te laten proeven van de haarquiz, zullen ze volgens de sunk cost fallacy minder geneigd zijn om af te haken in de online haarquiz. Dit hebben we gedaan d.m.v. Instant Experiences via Facebook & Instagram (zie voorbeelden hieronder).

We laten diverse haarproblemen zien, waardoor gebruikers zich hier al bewust van zijn en alvast mentaal voorbereid worden op een behoefte aan een unieke FNGRPRNTS oplossing. Dit is ook meteen de ‘start’ van de haarquiz. De Instant Experiences leiden de bezoeker vervolgens naar de vragenlijst op de website.

Het resultaat

Binnen één maand zijn er 254 haarpaspoorten aangemaakt. Op Instagram behaalden we een conversieratio van 23,95%, op Facebook lag deze bij 14,34. Ook in het branded verkeer zien we een positieve ontwikkeling: een stijging van maar liefst 115%!

Ook hebben we met deze campagne een stevig fundament gelegd voor de toekomst. Door een sample formaat (100 ml i.p.v. 500 ml) te ontwikkelen, kunnen we in de vervolgfase deze doelgroep als basis gebruiken om zo de shampoo aan ‘de vrouw’ te kunnen brengen.

  • +115% in branded verkeer

  • 254 haarpaspoorten in één maand

  • Conversieratio van 23% op Instagram

Dit wil ik ook!