Specialisaties in deze case
  • +74% groei in Google Ads omzet

  • ROAS boven gestelde ondergrens van 400%

  • 92% stijging in ondersteunende waarde van Google Ads

Mens + robot = indrukwekkende groei

IVOL is een online warenhuis met meer dan 60 webshops verspreid over West-Europa als afzetmarkt. De belangrijkste markten zijn Nederland, Duitsland en Frankrijk. Alle webshops hebben hun eigen domein en het productaanbod gaat van bureaustoelen tot whiteboards en van trapmatten tot laptopkarren.

De uitdaging

Het optimaliseren van meer dan 60 Google Ads accounts voor meer dan 60 webshops is een hele klus. Vanaf november 2018 heeft Fingerspitz de accounts overgenomen van een ander online marketing bureau. Bij de inventarisatie is het een logische stap om te beginnen bij de grootste accounts, omdat daar de meeste omzet vandaan komt. Er zijn een aantal standaardinstellingen die voor elk account gelden, zoals: doelgroepen optimaliseren, minimaal 3 Extended Text Ads per advertentiegroep, minimale quality scores, biedstrategieën optimaliseren et cetera.

Hoe groot het account ook is, dit zijn belangrijke voorwaarden om verder te kunnen optimaliseren. Vanuit Google worden per kwartaal hygiëne documenten gedeeld met mogelijke verbeterpunten. Het nadeel hierbij is dat het slechts een spreadsheet betreft en er geen directe aanpassingen mogelijk zijn. Hierdoor ben je als online marketeer genoodzaakt om ieder account handmatig te openen en de aanpassingen één voor één door te voeren. Samen met het Data & Automation team binnen Fingerspitz zijn we aan de slag gegaan om hier een oplossing voor te vinden.

De kracht zit hem in het verhogen van de efficiëntie van de online marketeer.

Elco Leenders

Lead SEA

De oplossing

Een intern ontwikkelde tool zorgt ervoor dat we als consultants automatisch op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen binnen de Google Ads accounts (dagelijks, wekelijks of maandelijks). Naast deze notificaties is de kracht van deze tool dat we de aanbevelingen direct kunnen toepassen. We krijgen zicht op vertoningen(aandeel), QS-score, ontbreken van RSA-advertenties, kosten, opbrengsten, CPA, ROAS en nog veel meer. Via een API-connectie worden deze gegevens opgehaald uit Google Ads en vervolgens omgezet in actionable recommendations binnen Slack (ons interne communicatiesysteem) voor de betrokken marketeer(s).

Via verschillende regels worden de belangrijkste statistieken geladen en bovenal: bepaald wat het advies naar de marketeer moet worden. Met één druk op de knop wordt het advies uitgevoerd.

De meldingen die we via Slack ontvangen zijn overzichtelijk per account, campagne, advertentiegroep of zoekwoord. Hierbij kunnen we altijd het rapport inzien dat de tool heeft gecreëerd. Bij goedkeuring hoeven we alleen op ‘Execute report’ te drukken om het uit te voeren. Per keer kost dit maximaal een uur van je tijd om alles na te lopen.

Het resultaat

Door gebruik te maken van onze tool, hoeven we niet meer op microniveau te optimaliseren, wat veel tijd bespaart. Hierdoor komt tijd vrij om nieuwe innovatieve experimenten uit te voeren met bijvoorbeeld advertentie-aanpassers, doelgroep segmentatie en een omnichannel benadering.

De opbrengst is met maar liefst 74% gegroeid ten opzichte van 2018 in de periode van maart t/m juli. De doelstelling van jaar op jaar met 40% groeien is ruimschoots behaald, sterker nog: heel erg overtroffen! Ook de ROAS ligt boven de gestelde ondergrens van 400%. We zien niet alleen een enorme stijging in directe conversies, maar ook in ondersteunende conversies. De ondersteunende waarde van Google Ads is t.o.v. 2018 met 92% gestegen!

  • +74% groei in Google Ads omzet

  • ROAS boven gestelde ondergrens van 400%

  • 92% stijging in ondersteunende waarde van Google Ads

Dit wil ik ook!