Specialisaties in deze case
  • 68,7% gemiddelde kijktijd

  • 81.000+ zorgverleners bereikt

  • CTR van 2,53%

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) in Den Bosch is hét topklinische ziekenhuis van Nederland en bovendien een goede werkgever.Toch merkt de HR-afdeling een verschuiving, in lijn met het landelijk gemiddelde is er 10% verloop onder werknemers. Voor het JBZ een nieuwe en onbekende trend.

Als er één plek is waar een personeelstekort niet mag voorkomen, dan is het in het operatiecentrum. Iedereen weet wat een chirurg doet, maar vrij weinig mensen weten hoeveel mankracht er voor nodig is om een operatie uit te voeren. Het operatiecentrum is vrijwel onzichtbaar, maar o zo belangrijk. Hoe kunnen we deze onzichtbare plek in het Jeroen Bosch ziekenhuis zichtbaar maken en JBZ profileren als aantrekkelijke werkgever in de zorg?

De vraag naar noodzakelijk ziekenhuispersoneel is afgelopen jaar enorm gestegen, maar COVID-19 maakt de werving van zorg nóg moeilijker.

Dit leidde al snel tot het volgende dilemma: Hoe kunnen we de status van hét topklinisch ziekenhuis van Nederland behouden en hoe kunnen we de stijgende vraag en behoeftes naar operaties – wel of niet acuut – blijven beantwoorden?

Het antwoord: door jaarlijks 10% nieuw gediplomeerd personeel aan te nemen.

Maar hoe profileer je jezelf als aantrekkelijke werkplek als die werkplek één van de best beveiligde en minst toegankelijke plekken van het ziekenhuis is?

Nadat we de doelgroep leerden kennen, zijn we overgegaan naar het concept. Het operatiecentrum van een ziekenhuis is een afdeling die voor velen onzichtbaar is. Voor potentiële sollicitanten is het dan ook moeilijk om te zien waar ze komen te werken. Hoe zorgen we ervoor dart we deze mooie werkplek goed op de kaart zetten?

Bas Boomaars

Creatief Strateeg & Lead Content

De oplossing

Een moeilijk vraagstuk. De klant heeft weinig tot geen input, dus beginnen we vanaf nul. We moeten alles zelf opzetten, creëren en inzetten. En dat met een beperkt budget, want de zorg in Nederland zit krap bij kas.

Een employer branding campagne is nieuw voor het JBZ. Onderzoek naar de doelgroep van het operatiecentrum is dus een noodzakelijke eerste stap. Want wie is de OC’er eigenlijk, en hoe kunnen we die in ons campagnemateriaal het beste aanspreken?

Nadat we de doelgroep leerde kennen zijn we overgegaan naar het concept. Uit alles blijkt dat het operatiecentrum van een ziekenhuis een afdeling is waar weinig van te zien is als je er niet zelf als patiënt of medewerker aanwezig bent. Voor potentiële sollicitanten is het dan ook erg moeilijk om te zien waar ze uiteindelijk kunnen gaan werken. Hoe we ervoor hebben gezorgd dat die plek gezien wordt?

De campagne

De campagne is een uniek kijkje op het operatiecentrum waar we niet alleen de sfeer kunnen proeven, maar ook een beter beeld krijgen van de dagelijkse activiteiten en het leven van de medewerkers.

Het concept maakt gebruik van de volgende middelen:

  • Landingspagina als hart van de campagne. Hier komt alles samen en kan de doelgroep virtueel meelopen met werknemers van het JBZ.

  • Social media ads. Getarget op doelgroepsegmenten. Hier nodigen we mensen uit om eens “virtueel” mee te lopen in het operatiecentrum, op de landingspagina. De boodschappen in de visuals en adcopy zijn aangepast op de diverse drijfveren van de doelgroep.
  • Video’s en vlogs van het operatiecentrum. Met één cinematic pillar video brengen we binnen één minuut het operatiecentrum als één geheel zichtbaar. Deze knippen we op om ook per afdeling een sterke, kwalitatieve cinematic video te tonen. Daarnaast krijgt de doelgroep een kijkje op de werkvloer van de OC’ers: de werknemers gaan namelijk zélf vloggen.

Het resultaat

Doel: de werkplekken zichtbaar maken

Hoe: Video’s op de landingspagina’s (d.m.v. Vimeo).
Resultaat: In totaliteit: 3000+ weergaven – 2568 unieke kijkers – 68,7% kijktijd.

 

 

Doel: interesse opwekken

Hoe: Social Media campagnes.
Resultaat: In totaal hebben we 81.568 zorgverleners bereikt via Instagram en Facebook en is de video 132.000 keer weergegeven.

 

 

Doel: interactie stimuleren

Hoe: interactie opwekken.
Resultaat: Het aantal unieke bezoekers ligt op ruim 4.300. Belangrijker is het aantal terugkerende bezoekers, omdat de doelgroep niet op 1 dag de keuze maakt om van baan te wisselen. Voor de campagne periode lag deze op 12,4 %. In september is deze gestegen naar 17%. Een uplift van 37%.

Ook zien we dat een bezoeker daadwerkelijk vanuit de landingspagina doorklikt: het gemiddeld aantal pagina’s per sessie is 2.1! We zien dat ze doorklikken naar de verschillende disciplines. De recovery is met 37% van alle paginaweergaven het populairst van de diverse OC disciplines.

Ook Hotjar toont aan dat bezoekers actief op de pagina’s zijn. Het scrollgedrag is goed: zeker 43% van de desktop gebruikers & 33% van de mobiele gebruikers bereiken de losse discipline vlogs onderaan de pagina.

Als we kijken naar de klikken op de vlogs zien we dat op mobiel ruim 14% van alle klikken hieraan word besteed. Op desktop is dit 9%. Een nette interactie score!

  • 68,7% gemiddelde kijktijd

  • 81.000+ zorgverleners bereikt

  • CTR van 2,53%

Dit wil ik ook!