• Nieuw platform gelanceerd

  • 1270 accounts na één maand

  • 79% meer interactie op social media

Word beter in bakken met Better Baking

Kenwood is dé specialist als het gaat om geavanceerde, stijlvolle en efficiënte keukenapparatuur en produceert deze al sinds 1947. De keukenapparatuur van Kenwood maakt het leuk om in de keuken te staan en tovert een glimlach op het gezicht van elke bakfanaat.

Kenwood is onderdeel van de De’Longhi Group. De De’Longhi Group bestaat naast Kenwood uit de merken Braun en De’Longhi. Fingerspitz werkt al jarenlang intensief samen met de groep om te bouwen aan een ijzersterke online aanwezigheid.

De uitdaging

Iedere bakfanaat in Nederland zou bij het woord ‘bakken’ direct aan Kenwood moeten denken. Maar hoe krijgen we dit nou voor elkaar, zonder plat producten te pushen? We zijn gestart met strategische sessies, om de doelstelling te ontleden en aan te pakken. Al snel kwamen we erachter dat concurrenten en influencers vaak pushen op recepten – een gestreden strijd. Wel zagen we kansen voor Kenwood bij het leren van baktechnieken. De keukenmachines van het merk zijn van een dusdanig hoge kwaliteit, dat geen enkel apparaat beter geschikt is om technieken onder de knie te krijgen.

Samen met Kenwood hebben we gezocht naar een goede manier om bakfanaten niet alleen te inspireren, maar hen ook iets te leren: twee belangrijke sleutelwoorden bij deze uitdaging!

Thomas Cival

Manager Content & Creatief strateeg

De oplossing

Om te beginnen zijn we onderzoek gaan doen. Bij Kenwood intern hebben we nagevraagd welke technieken vaak als lastig ervaren worden. Met dezelfde vraag hebben we meerdere influencers benaderd. Bovendien hebben we een zoekwoordenonderzoek gedaan én een enquête uitgezet.

Binnen drie weken hadden meer dan 2300 bakfanaten met ons gedeeld tegen welke obstakels ze aanlopen tijdens het bakken. En dat voor maar €0,48 per ingevulde enquête! Uit deze zee aan data, is het Better Baking platform geboren. Hét gloednieuwe bakplatform dat bakfanaten uit het hele land samenbrengt.

Gebruikers vinden in de digitale bakstudio bergen aan inspiratie. We nemen hen stap voor stap mee in de meest uiteenlopende baktechnieken. Deze worden door niemand minder dan Hans Spitsbaard, winnaar van Heel Holland Bakt, uitgelegd. Bovendien bieden we iedereen die de bakkoorts te pakken heeft, de kans om eigen baksels te uploaden. Andere bakfanaten kunnen deze baksels vervolgens liken of tips geven!

Door de mogelijkheid tot interactie, bouwen we aan een hechte community. Deze wordt gefaciliteerd door en staat altijd in verbinding met het merk dat daar natuurlijk het best bij past: Kenwood.

Middels advertenties op social media, influencers en partners als Coolblue, hebben we het platform bij de juiste doelgroep onder de aandacht gebracht. Voor het bouwen van het platform hebben we intensief samengewerkt met digital agency Every Day. Zo konden we garanderen dat het platform naast esthetisch, ook technisch optimaal in elkaar zit.

Het resultaat

Na minder dan twee maanden mochten we al ruim 1270 gebruikersaccounts verwelkomen op het platform. Een prachtig resultaat! Dagelijks worden er tot wel 20 nieuwe baksels gedeeld binnen de hechte community. Een ontelbaar aantal likes en veel handige tips zijn het gevolg.

Ook zien we een positief effect op de social media kanalen: een stijging van 22% in het aantal volgers en 79% meer interactie sinds de livegang van het platform.

De bakkoorts verspreidt zich als een lopend vuurtje door Nederland en reikt zelfs al tot onze zuiderburen, die het platform ook willen omarmen! Binnenkort zullen we de vertaalslag maken voor de Belgische markt.

  • Nieuw platform gelanceerd

  • 1270 accounts na één maand

  • 79% meer interactie op social media

Dit wil ik ook!