Het voordeel van online marketing is dat je alleen betaalt voor resultaat. Maar je kunt veel meten: vertoningen, klikken, conversiekosten, enzovoorts. Als het aan ons ligt, is er één metric interessant voor alle SEA marketeers: de ROAS.
In platformen als Google Ads kun je waanzinnig veel doormeten. Van CTR’s tot vertoningspercentages, en van kosten per conversies tot CPC’s.
Als wij bij Fingerspitz favoriete metrics moeten noemen, dan zou het ROAS zijn. ROAS staat voor Return on Ad Spend:
ROAS = (totale conversiewaarde / totale kosten)
De berekening is dus vrij simpel. Stel, je realiseert binnen één maand 10 conversies. De totale waarde hiervan is €1.000. De advertenties die je hebt ingezet om deze conversies te realiseren, hebben je €200 gekost. De ROAS van deze campagne is dus: €1.000 / €200 = 5. Ofwel: voor iedere euro die je in deze campagne hebt gestoken, heb je er 5 teruggekregen als omzet. Uitgedrukt in een percentage heb je dan een ROAS van 500%.
Waarom sturen op ROAS?
We sturen altijd het liefste op conversiewaarde. Dat is namelijk wat je onderaan de streep overhoudt. Binnen bijvoorbeeld de e-commerce is dat natuurlijk makkelijker dan in veel B2B-omgevingen. Maar door met klanten te sparren over klantwaarde, lukt het ons toch om ook hier te focussen op ROAS. Zo wordt de impact van campagnes beter zichtbaar, maar ook vooral tastbaarder. Wat levert iedere euro écht op?
Daarnaast zijn we bij Fingerspitz dol op technologische vooruitgang. Zo ook de machine learning mogelijkheden binnen advertentieplatformen.
Google snapt zelf ook erg goed de noodzaak van deze metric. Daarom hebben zij een smart bidding strategie ontwikkeld genaamd ‘conversiewaarde maximaliseren’, aan deze strategie kun je een ROAS target koppelen. Hiermee geef je Google feitelijk een target mee die een specifieke campagne moet behalen. Is Google echt zo slim zou je zeggen? Het antwoord is ‘Ja’, het algoritme ontwikkeld zich in een gigantisch tempo waardoor wij er als mens niet meer tegenop kunnen boksen.
En sturen op ROAS heeft nog een voordeel. De enorme hoeveelheid tijd die je hiermee bespaart, kun je steken in het creatieve aspect van je campagne, dataverrijking, experimenteren, of het verder uitwerken van je strategie. Bij Fingerspitz zien we dat we, door het omarmen van deze automatische strategieën, veel succesvoller kunnen zijn.
Aan de slag met jouw ROAS?
Wil jij jouw organisatie exponentieel laten groeien door middel van Wij kunnen niet wachten om jou te helpen! Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en goed gesprek.
Mike Walter
Account strateeg