De voordelen van een Customer Data Platform (CDP) tool

leestijd 9 minuten
13 maart 2024

Customer Data Platform (CDP) en Data Management Platform (DMP). Je hoort er van alles over.

Maar wat is een cdp? En waarom heb jij zoiets nodig?

Gemiddeld is alle data van jouw klanten verdeeld over 5 losse systemen.

Wanneer je deze data terugbrengt naar één platform in een CDP en 360 graden klantprofielen opbouwt, ben je in staat deze data overal in te zetten. Zo helpt een CDP om de CLV (customer lifetime value) per klant te maximaliseren. En kun je aan de slag met gepersonaliseerde marketing.

Liever een video bekijken over Customer Data Platforms? Jaap neemt je mee in de voordelen, praktijkvoorbeelden, het keuzeproces en de implementatie:

Meer weten over CDP’s? In deze whitepaper ontdek je de kijk op de noodzaak van personalisatie en de uitdagingen die hierbij horen vanuit het perspectief van drie experts!

#1

Wat is een Customer Data Platform (CDP)?

De data die je bewust of soms onbewust verzamelt, is veel waard.

De kunst zit hem in veilig data verzamelen, en hier een tastbaar en toepasbaar klantprofiel van te maken.

Een Customer Data Platform (CDP) verzamelt klantdata uit al je databronnen — zoals je website, advertentiekanalen, CRM (customer relationship management) en meer — om hier één robuust, 360 graden klantprofiel van te maken. Zie het als een klantdata platform.

Een CDP “bevrijdt” als het ware je data uit de ingewikkelde, ongrijpbare tech stack.

Als marketeer hoef je je hierdoor niet meer druk te maken om de integriteit en de controle van data. En je kunt zo zelfs de meest waardevolle marketing asset begrijpen, beheren en activeren. 

Ben je hier naar op zoek, dan is een CDP ongetwijfeld iets voor jou.

Wel is het noodzaak om sterk onderzoek te doen. Zoals je wellicht leest, raakt een customer data platform bijna alles in de customer journey. Daardoor heeft een CDP vaak effect heeft op vitale business en managementprocessen.

In veel gevallen wordt een CDP voor organisaties pas aanbevolen en overgewogen bij een hoge volwassenheid in het digitale speelveld.

Wat je als eerst gaat inzetten ligt vaak gelijk aan de evolutie van de opkomst van marketing technologie.

Evolutie van marketing technologie

De voordelen van een CDP voor je klant data verzamelen en marketing automation

De voordelen van een customer data platform zijn echt eindeloos.

De truc zit hem er echter in dat je goed met een CDP om moet kunnen gaan.

  • Verhoog de CLV van je klanten dankzij gebruik van data
  • Volledige controle over cross-channel klantdata
  • Inzetbaar voor al je marketing activiteiten, ook voor marketing automation
  • Eerste stap richting online, cross-channel personalisatie

Toch zijn er ook dingen die je niet kunt met een CDP, die je misschien wel verwacht.

Deze behoeften vervul je waarschijnlijk met een DMP (data management platform).

Deze systemen lijken op elkaar, maar doen toch echt iets anders. In veel gevallen zijn een CDP en DMP ook complementair aan elkaar.

Wat kun je met een customer data platform (CDP)?

Een CDP nodig voor jouw organisatie?

Personaliseer je data

Uiteindelijk moet een customer data platform in staat zijn om voor jou:

  • Data uit verschillende bronnen te verzamelen, zoals bijvoorbeeld verschillende advertentiekanalen of je CRM
  • Onbeperkte opslag van data voor onbepaalde tijd bieden
  • AVG-proof zijn, aangezien het om persoonsgegevens gaat
  • Eenduidige profielen maken van geïdentificeerde personen
  • Gegevens delen met elk systeem die ze nodig heeft

Echter, vandaag de dag wordt een CDP vooral gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om de customer journey te personaliseren. Zo zet jij gepersonaliseerde marketingcampagnes op.

Personalisatie en natuurlijk het rendement wat hier uit voortvloeit is de belangrijkste reden voor organisaties om een CDP te overwegen.

First-party customer data

Een Customer Data Platform (CDP) biedt je duidelijke profielen van je klanten. Het is vaak je eerste stap richting online, cross-channel personalisatie: de juiste boodschap op het juiste moment, voor het juiste individu.

Een CDP laat leads dus sneller converteren tot klant, en verhoogt bovendien de gemiddelde customer lifetime value. Omdat je gebruik maakt van eerstelijns data.

Met het oog op third party cookies, die op den duur zullen verdwijnen, stelt een CDP je in staat om veel meer data zelf te verzamelen en dús in te zetten.

Wat kun je nog meer doen of inzetten om klaar te zijn voor een cookieless environment?
  • Tracedock: tijdelijke oplossing die de levensduur van third party cookies verlengt naar maximaal 180 dagen door deze ook first party te plaatsen.
  • First party: zorgen dat je alles wat er toe doet ook first party vastlegt. Zelf contacten/leads verzamelen door slimme list building. En bijvoorbeeld je Google Analytics data ook streamen naar Google BigQuery of Data Warehouse (dit kan met Google Analytics 4).
  • Server-side Google Tag Manager: tracking van client-side naar server-side waardoor je veel meer controle hebt over welke data je uitwisselt tussen welke systemen en de cookie-afhankelijkheid kan wegnemen.

3 essentiële dimensies die een customer data platform samenbrengt

Alleen een CDP kan first-party customer data beschikbaar, begrijpbaar en inzetbaar maken. Zo brengt een CDP drie essentiële dimensies samen:

  • Data integriteit. De data die een CDP verzamelt, heeft een hoge mate van integriteit, omdat de transparantie en granulariteit van zeer hoog niveau zijn.
  • Controle. Marketeers hebben met een CDP volledige controle over zowel de manier van verzamelen, als het organiseren en activeren van first-party data voor specifieke marketing taken.
  • Toegang tot data. Een CDP maakt het mogelijk voor marketeers om te bepalen welke data in, maar ook weer uit het platform komt, zonder technische kennis van hoog niveau, zoals dat van developers.

Verschil tussen CDP, CRM en DMP

CRM gaat over klantrelatiebeheer. DMP richt zich vooral op het verzamelen van data en is gericht op het beheren van gegevens voor advertentie- en marketingdoeleinden. 

CDP maakt een combinatie van CRM en DMP en voegt daarbij de waarde van real-time activatie toe. Deze combinatie maakt CDP zo krachtig. Zo ervaart jouw (potentiële) klant je website als een warm bad. Omdat je met je data precies aansluit op de behoeften van je bezoekers. Elke keer weer. 

Verschil tussen DMP en CDP

#2

Welke customer data platforms zijn er?

CDP tools die je kunt overwegen als customer data platform:

  • Blueconic
  • Segment.com
  • Datatrics

Bekijk een compleet overzicht van alle erkende customer data platforms.

Twijfel je over welke soort CDP het beste is voor jouw organisatie? Neem contact met ons op en wij leggen je er alles over uit!

Inzicht in ROI en CLV

Vrijwel alle CDP’s geven je de mogelijkheid om online, cross-channel personalisatie toe te passen voor ieder individu. Met als resultaat een hogere gemiddelde klantwaarde.

Tijdens het onderzoeken welk CDP platform voor jou geschikt is, adviseren we goed in kaart te brengen welke wensen je hebt.

En of het platform deze opties zelf biedt of mogelijk moet samenwerken met andere tools om tot inzichten te komen.

Niet alle CDP systemen zijn helaas even slim en gemakkelijk om mee te werken. Daardoor moet je soms data nog bewerken en analyseren in systemen die hierin meer thuis zijn.

Persoonsgegevens verzamelen

Ook adviseren we goed te kijken naar hoe de CDP software omgaat met het verzamelen van persoonsgegevens.

Je wilt immers niet het risico lopen op een datalek en de privacy van je klanten schaden.

Er zijn twee soorten technologieën die helpen met het hanteren van de AVG.

Consent management platforms (toestemming geven voor gebruik van persoonlijke data) en systemen die consent management standaard hebben ingebouwd.

Een mooi voorbeeld waarbij wij het verzamelen van persoonsgegevens goed in de praktijk hebben gebracht is voor een grote universiteit in Nederland.

Voorheen negeerden veel websitebezoekers de Cookiebot consent dialoog. Dit resulteerde erin dat er weinig data verzameld werd en het beperkte de omvang van remarketinglijsten.

Met behulp van een customer data platform (CDP) hebben we voor deze universiteit de cookiebanner prominenter in beeld gebracht.

Deze aanpassing heeft ervoor gezorgd dat de marketing opt-ins zijn gestegen met 35,43%. Een enorm verschil!

Website personaliseren

Toestemming van de gebruiker is nodig om uiteindelijk data te verzamelen om zodoende uiteindelijk ook te kunnen personaliseren.

De opties per CDP variëren van geen tot zeer uitgebreide mogelijkheden. 

In veel gevallen is het doel om de volledige klantreis te voorzien van een gepersonaliseerde ervaring. De website, on-site personalisatie, maar ook binnen andere communicatiekanalen, zoals advertentiecampagnes en e-mail.

#3

Data Driven Marketing on steroids

Een customer data platform (CDP) is dé oplossing voor een volledig data gedreven aanpak. Zeker nu we anno 2020 marketingacties kunnen automatiseren en personaliseren.

Dit wordt vaak ingeleid door slimme technologieën, zoals bijvoorbeeld machine learning.

Integraties maken het verschil

Om deze algoritmes goed te laten werken hebben we de juiste data nodig uit verschillende systemen.

Zo wil je waarschijnlijk koppelen met een ad management systeem, je website, CRM en waarschijnlijk e-mail marketing software.

De kwaliteit van customer data platform (CDP) wordt hierdoor grotendeels bepaald door het aantal beschikbare integraties en de stabiliteit van deze koppelingen.

#4

Kosten van een Customer Data Platform

Heb je een beperkt budget, kies dan altijd voor een CDP in plaats van een DMP.

Een customer data platform is ontzettend veelzijdig en heeft een lange houdbaarheid. Zeker als je een CDP kiest waarmee je ook kunt personaliseren en goed kunt integreren met meerdere systemen.

Het succes en de verwachte ROI is ervan afhankelijk of het systeem goed wordt toegepast binnen de hele organisatie.

Ondanks dat een CDP voornamelijk een marketing-tool is, moet er veel worden samengewerkt met onder andere de IT-afdeling.

In de meeste gevallen zijn CDP’s een SaaS-oplossing. De kosten variëren van een kleine duizend euro per maand tot duizenden euro’s per maand.

#5

Customer Data Platform (CDP) Audit

Fingerspitz is partner van meerdere customer data platform systemen, zoals CDP-marktleider BlueConic en all-in-one dataplatform Datatrics.

Wil je gebruik maken van onze ervaringen met customer data?

Wij ondersteunen in de implementatie, maken een CDP-audit voor je om zo de wensen en strategie te definiëren of helpen je een keuze te maken in de tech stack.

Laat ons weten wat je CDP uitdagingen en doelstellingen zijn!

Meer weten over personalisatie en CDP’s? Lees dit gesprek met een CDP expert

In deze whitepaper gaat Mike in gesprek met drie experts over CDP. Benieuwd naar welke inzichten hij hieruit heeft verkregen? Download dan nu de whitepaper!

Meer over Paul

I’m not a tech guy. I’m looking at technology with the eyes of my customers… normal people’s eyes. - Jack Ma

Paul van der Ven
Account Strateeg Data & Automation

Lees meer over