Wat is social media?

leestijd 37 minuten
23 september 2024

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.

We staan er soms letterlijk mee op, en we gaan ermee naar bed. Bedrijven maken hier gretig gebruik van.


#1

Wat is social media?


Social media is een verzamelbegrip voor de online platformen waarop gebruikers de inhoud verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst.

Centraal staat hierin de interactie en dialoog tussen de gebruikers.

Social media is dus écht mensenwerk. Het stelt de gebruikers absoluut centraal.

Dat is de kracht van deze sociale netwerken: het platform is in principe de enige machine waarmee we in aanraking komen. Voor de rest is de communicatie volledig ‘menselijk’.

Eerlijk is eerlijk: steeds minder vaak worden berichten op social media geplaatst zonder commerciële achterliggende gedachte.

Dat is dan ook de eeuwige strijd die social media met zichzelf aangaat: relevant blijven voor de menselijke eindgebruiker, en tóch willen profiteren van de commerciële wensen van adverteerders en bedrijven.

De meeste social media kanalen werken met een feed, welke is gebaseerd op een algoritme.

Dit algoritme wordt in principe getraind door het steeds weer gebruiken van het kanaal.

Het kanaal herkent vanzelf patronen in hetgeen wat je interessant vindt; dat laat je zien middels een reactie, een ‘like’, of een ‘share’. Dit algoritme is dus voor iedere gebruiker verschillend.

Uiteraard kennen we de grootste spelers op het gebied van social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Snapchat, YouTube en Pinterest.

Alle social media kanalen zijn uniek op hun eigen manier, en dat biedt dus kansen voor ieder type bedrijf dat gebruik wil maken van social media als marketingmiddel.

Facebookfacebook logo

Opgericht in: 2004

Aantal gebruikers: 2.320.000.000+ wereldwijd, 10.100.000+ in Nederland

Facebook is het het allergrootste social media platform ter wereld – als we WhatsApp niet meerekenen.

Alleen in Rusland, China, delen van Afrika en Indonesië is Facebook niet het allergrootste platform. Hier zie je juist de ‘superapps’ domineren.

Het begon allemaal in 2004, op zijn studentenkamer met zijn Harvard collega’s.

Hij wilde het platform eerst Facemash noemen. Later heeft hij dit veranderd in Facebook.

Nu is Facebook marktleider.

Naast Facebook zijn ook Instagram en Whatsapp ook eigendom van Mark Zuckerberg. Het platform was een van de eerste die ervoor zorgde dat je kon connecten met mensen over de hele wereld en laten zien wat je aan het doen bent.

Waarom zet je Facebook in?

  • Het is het grootste social media kanaal ter wereld en een grote groep mensen is hier nog actief op. 
  • Het is een relatief goedkoop platform met veel targeting-opties en advertentie-mogelijkheden.
  • Perfect voor campagnes in alle fases van de customer journey.

In de feed van Facebook kunnen zowel gebruikers als organisaties berichten plaatsen in de vorm van tekst, video, afbeeldingen, links naar websites, et cetera.

Tot op de dag van vandaag wordt dit sociale media kanaal nog steeds intensief gebruikt, alleen zien we wel een shift in leeftijdsgroepen.

De 15-25 jarige maakt meer de shift op dit moment (2021) naar Instagram & TikTok, waarbij de 40+ er juist een stijgende lijn ziet op het gebruik van Facebook. 

Lees al het laatste nieuws over Facebook op ons blog!

instagram logoInstagram

Opgericht in: 2010

Aantal gebruikers: +1 miljard wereldwijd, +5,9 miljoen in Nederland

Instagram, een platform waarbij kwalitatieve content voorop staat.

Het is echt een visueel platform, waarbij het draait om een mooie foto of video.

In 2010 werd Instagram opgericht door Kevin Systrom en Mike Kreiger (later overgenomen door Mark Zuckerberg).

Opvallend is de trend dat de generatie 20-35 zich steeds sneller van Facebook naar Instagram verplaatst.

Facebook wordt nog wel gebruikt door hen, maar een stuk minder interactief en intensief. Instagram is hier echt booming, vooral met de tijdelijke content (stories).

Stories worden steeds belangrijk, maar sinds kort zie je ook de opkomst van Reels. Korte snackable content is key.

Instagram is dan ook voornamelijk gebouwd voor mobiel gebruik. Meer dan bij Facebook werkt Instagram met ‘hashtags’: je zoekt op bepaalde thema’s of onderwerpen die je interessant vindt, en daar plaats je je foto dan ook bij als die relevant is aan dat thema.

Waarom zet je Instagram in?

  • Het is een perfect kanaal om je product of dienst visueel weer te geven.
  • Je deelt data met Facebook en visa versa, daardoor heb je dezelfde targeting opties.
  • Het bereik op de stories is erg hoog, hier kun je goed werken aan je brand awareness.

Instagram is vooral een populair sociaal platform bij de jeugd.

Het kent eigen ‘communities’. Denk aan mommy- en food-bloggers, fitgirls en wereldreizigers.

Als je veel volgers hebt, valt er zelfs behoorlijk wat geld te verdienen met een ‘insta post’.

Volgens het onderzoek ligt het gebruik in de categorie 15-19 jaar het hoogst: 60% gebruikt Instagram. Opgevolgd door 20-39 jaar, daarvan gebruikt 42% het platform.

linkedin logo

LinkedIn

Opgericht in: 2002

Aantal gebruikers: 630.000.000+ wereldwijd, 7.300.000+ in Nederland 

LinkedIn is hét sociale netwerk voor professionals. Hier kom je niet voor het delen van leuke weekendfoto’s of voor evenementen, maar om je professionele netwerk te bereiken.

Met al je zakelijke contacten kun je een ‘Connectie’ maken, om up-to-date te blijven van elkaars updates en interessante vermeldingen.

Met name voor B2B-bedrijven is LinkedIn een interessant platform om content op te delen – zowel in het organische verkeer als betaald. LinkedIn is in 2016 overgenomen door Microsoft.

Waarom zet je LinkedIn in?

Er zijn verschillende redenen waarom LinkedIn het juiste platform is om te gebruiken in je customer journey en online strategie.

Er is een hele specifieke targeting voor B2B. Hierdoor ben je in staat de beslissingmaker goed te targeten. Daarnaast is LinkedIn een perfect kanaal voor leadgeneratie.

LinkedIn gebruik is stijgende. Mensen vinden het steeds belangrijker hun kennis en netwerk te vergroten.

twitter logo

Twitter

Opgericht in: 2006

Aantal gebruikers: +335 miljoen wereldwijd, 2.9 miljoen in Nederland 

Leeft Twitter nog? Jazeker.

De afgelopen jaren heeft het Twitter platform flink geleden, als we het hebben over het aantal actieve gebruikers.

Toch blijven de echte fanatiekelingen actief. Je zou kunnen zeggen dat dat het platform alleen maar ten goede komt.

Waarom zet je Twitter in?

Er zijn verschillende redenen waarom Twitter het juiste platform is om te gebruiken in je customer journey en online strategie:

  • Je kunt makkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en zo een connectie opbouwen.
  • Korte en bondige boodschappen zorgen ervoor dat de bezoeker de boodschap leest.
  • Perfect om je imago of naamsbekendheid te versterken.
  • Mogelijkheid tot leadgeneratie.

Op Twitter mag je in 280 tekens zeggen wat je wilt. In de feed staan dus allerlei korte berichtjes, met name over nieuws en evenementen.

Twitter is hét kanaal om bijvoorbeeld een sportwedstrijd te volgen, en alles wat anderen erover te zeggen hebben, of interactie te creëren tijdens een evenement.

Je kunt ook foto’s en links delen, waardoor het voor bedrijven maar vooral media erg interessant is en blijft.

De cijfers van Twitter dalen al een tijdje.

De categorie 20-39 jarigen is hier nog het meest aanwezig; hiervan gebruikt 25% het social kanaal. Hierna komt de doelgroep 15-19 jaar met 23%.

Veel journalisten en media maken nog gebruik van het platform. Daarom kan Twitter erg geschikt zijn als PR-middel.

snapchat logo

Snapchat

Opgericht in: 2011

Aantal gebruikers: +280 miljoen wereldwijd, +2.7 miljoen in Nederland

Snapchat is, voor jongeren, hét kanaal van het moment. Er is geen social medium dat zó hard is gegroeid als Snapchat. 

Snapchat is een visueel kanaal waarbij je gebruik maakt van emphemeral content (tijdelijke content). Je stuurt een foto en deze verdwijnt daarna meteen.

De advertenties zijn vergelijkbaar: korte bewegende beelden. Daarnaast wordt de nadruk in dit sociale media platform ook gelegd op het gebruiken van filters en lensen.

Dagelijks worden er meer dan 750.000.000 Snaps verstuurd! Een gemiddelde ‘Snapchatter’ krijgt 20-50 Snaps per dag.

Waarom zet je Snapchat in?

Wie dus een jonge, unieke doelgroep wilt bereiken, moet aan de slag met Snapchat.

Bedrijven worden er echter wel nauwelijks gevolgd – het is echt een platform voor personen. Daarom is het eigenlijk alleen interessant om te adverteren op Snapchat, wil je er met je bedrijf mee aan de slag.

Snapchat is een echt jongerenplatform. 72% van de 15-19 jarigen gebruikt Snapchat. Gevolgd door 35% van de 20-39 jarigen.

youtube logo

YouTube

Opgericht in: 2005

Aantal gebruikers: +2.3 biljoen wereldwijd per dag, +9.1 miljoen in Nederland per dag

YouTube is de op een na meest bezochte website in de wereld. Het platform is enorm gegroeid sinds de oprichting ervan – en al helemaal na de overname door Google.

Wist je dat YouTube de grootste zoekmachine is na Google?

Waarom YouTube inzetten?

YouTube is er voor het delen van video’s. En het wordt steeds makkelijker om goede kwaliteit video’s te maken – en we worden er steeds beter in -, waardoor de hoeveelheid user generated content op YouTube enorm toeneemt.

‘YouTubers’ is inmiddels een begrip in Nederland.

Op YouTube is de jeugd erg actief, maar ook volwassenen maken gretig gebruik van het medium.

Voor bedrijven biedt YouTube een interessante manier om leuke en interactieve content te maken en te delen – plus, je kunt er ook uitstekend op adverteren.

90% van de 15- tot 19-jarigen gebruikt YouTube. Kinderen jonger dan 15 jaar zijn ook al erg goed te bereiken op dit platform. Opeenvolgend is de doelgroep 20-39 jaar met 78%.

pinterest logo

Pinterest

Opgericht in: 2010

Aantal gebruikers:+320 miljoen wereldwijd, 3.5 miljoen in Nederland

Pinterest is een bijzonder interessant platform. Pinterest wordt ook wel hét kanaal voor inspiratie genoemd. 

Sinds eind 2019 is het mogelijk om hier te adverteren. Er komen steeds meer advertentiemogelijkheden en het platform wordt steeds populairder.

Vooral bij vrouwen is dit kanaal erg populair.

Het belangrijkste doel van pinterest is gebruikers inspireren.

Je zou Pinterest kunnen omschrijven als hét kanaal voor zowel visual search als visual shopping: een perfecte mix van zoeken, bewaren en shoppen.

Zo zie je dat dingen als interieur, koken en recepten en reizen erg populaire onderwerpen zijn. Het is een kanaal perfect geschikt voor B2C.

De communicatie tussen eindgebruikers is heel indirect.

Het platform is vooral bedoeld voor visuele inspiratie, die blijvend en duurzaam is. De insteek is een beetje ‘verzamelend’.

Op je zogenaamde Borden verzamel je dan ook afbeeldingen en inspiratie die je nodig hebt voor later. Lees hier de blog over Pinterest Pins.

Toch kun je ook een bedrijfspagina aanmaken, om zo al je visuele middelen op te slaan op één bord.

Het kan interessant zijn als je veel visuele informatie met je doelgroep wilt delen, zoals infographics, of voorbeeldfoto’s. Het kan dus dienen als soort van visueel archief.

De leeftijd van Pinterest-gebruikers ligt iets hoger dan die van de online platformen Instagram en Snapchat. 33% van de 20-39 jarigen maakt er gebruik van, gevolgd door 26% van de 40-64 jarigen.

Waarom zet je Pinterest in?

Er zijn verschillende redenen waarom Pinterest het juiste platform is om te gebruiken in je customer journey en online strategie:

  • Het is een perfect kanaal voor het showcasen van je product.
  • Het is een perfect kanaal voor het inspireren van bezoekers. 
  • Het is een perfect kanaal voor user generated content.
  • 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, komen van merken.

TikTok                                                                                                                                                                                                          Tik Tok Icon from Social Media Logos Pack | Free Download

TikTok is de nieuwe video-app, razendpopulair onder ‘Generatie Z’ – tieners dus.

Je weet hoe dat gaat: als je niet meedoet, hoor je er niet bij. Het is een heerlijke én kloppende mix van mobile-first video’s (langwerpig), muziek (veel kennen de app als musical.ly, die in augustus 2018 werd overgenomen door TikTok), VR-filters (zoals op Snapchat), hashtags, populaire merken, en influencers.

Waarom zet je TikTok in?

TikTok is nog maar net op de markt en er zijn nog vrij weinig advertentiemogelijkheden.

Om deze reden zou je hem in je organische strategie mee kunnen nemen en goed de advertentiemogelijkheden in de gaten moeten houden.

Daarnaast:

  • Het heeft de hoogste social media engagement rate per post (gemiddeld 8% .o.v. 4%).
  • Connectie opbouwen met je doelgroep door middel van hashtagchallenges.
  • User-generated content.

Welke soorten social media kanalen zijn er nog meer?

Dit zijn de belangrijkste social media in Nederland, ook voor bedrijven.

Toch zijn er nog meer platformen, die soms worden gezien als social medium.

Denk bijvoorbeeld aan Spotify: ook daar communiceer je indirect met je vrienden en de community, over je muziekstijl en je playlists.

Toch is dit geen marketingkanaal zoals beschouwd in dit artikel.

Daarnaast focussen we ons in dit artikel ook in principe alleen op de Nederlandse markt. 

B2C of B2B?

Vanzelfsprekend is niet ieder sociale kanaal even interessant voor ieder bedrijf. In onderstaande grafiek staat geïllustreerd welk kanaal voor wat kan worden ingezet.

social media kanalen gebruik B2B B2C organisaties en individu

Dat een bepaald kanaal echter misschien niet bij je past, wil niet zeggen dat je er niet mee bezig moet zijn.

Echter dien je wel goed na te denken over de tone of voice die je per kanaal hanteert.

Zo maken we bij Fingerspitz actief gebruik van Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en YouTube.

LinkedIn is ons belangrijkste traffickanaal, maar toch is het ook belangrijk om op Facebook en Instagram aanwezig te zijn met wat informelere zaken.

Daarom gaat het in bovenstaande grafiek om niet meer dan de oriëntatie van het medium.

Terug naar boven


#2

Wat levert het op?


Genereer je sales met social media? Kun je er keiharde verkoop mee realiseren?

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is een ‘like’ waard?
  • Waarom wil ik überhaupt veel mensen bereiken op social media? En wie dan?
  • Waarom is het belangrijk om te investeren in het opbouwen van een community op social media?

Social Organic lijkt een beetje uit te sterven. We zien dat merken steeds minder bereik pakken en dat we ons daarom vaak afvragen, waarom doen we het nog?

Social media, wanneer onbetaald, levert aanwezigheid bij je community op. Zo simpel is het. Het is dé manier om ze te bereiken, met wat voor boodschap je dan ook hebt.

Social media is dus het midden van drie belangrijke onderdelen van je communicatie naar buiten. En dat zijn ook direct de drie punten waar je je om moet bekommeren, vanaf het moment dat je start:

  • Marketing: jouw doelgroep volgt je niet voor niets. Je weet dat ze merk, producten, diensten of content interessant vinden. Deel dus waar ze op zitten te wachten: artikelen, aanbiedingen… Et cetera.
  • Customer service: je social-kanalen zijn ook dé plek waar je doelgroep contact met je opneemt als ze een vraag of een klacht hebben. Dat moet je goed monitoren, want vaker wel dan niet komen die klachten openbaar op je pagina te staan.
  • Public relations: zodra je nieuws hebt, zijn je social kanalen dé plek om het te delen.

Daarnaast is er nog een vierde punt, en dat is social proof.

Met name voor B2C-bedrijven is social proof steeds belangrijker.

Een keuze om iets te kopen maak je niet alleen.

Steeds vaker wil je voor een merk of webshop kiezen dat populair is, of waar veel goede recensies over zijn, vanwege de kwaliteit, het design of juist het merk dat erg populair is, om wat voor reden dan ook.

Die social proof herken je dan aan de engagement-cijfers op bijvoorbeeld de berichten van deze pagina: het aantal likes, shares, comments, pins, retweets… Noem maar op.

Ook in de groeiende influencer marketing is social proof ontzettend belangrijk.

Heeft een YouTuber miljoenen volgers? Dan zal hij wel iets interessants te vertellen hebben.

Ook in de B2B wordt dit steeds belangrijker: heeft iemand duizenden volgers op Twitter en LinkedIn? Waarom zou dat dan zijn? Die mensen hebben niet voor niets een groot bereik: ze vertellen iets boeiends!

Wanneer je direct impact wil maken op een bredere doelgroep dan enkel je volgers en vrienden van volgers – dus buiten organische social media – dan is het verstandig te kijken naar advertenties op social media.

Met advertenties ben je in staat om een specifieke doelgroep te bereiken en jouw boodschap te vertellen.

Terug naar boven


#3

Wanneer heb je succes?


Social Media blijft een lastig te meten kanaal.

Je ziet vaak dat social media ondersteunend bijdraagt, in plaats van direct. Dit komt, omdat het een platform is waar mensen op zitten voor vermaak en niet per se, omdat ze op zoek zijn naar een nieuw product. 

Ze zitten in een hele andere fase in de customer journey, waarbij we ze hier inspireren en laten nadenken. Om deze reden is social dus vaak ondersteunend en niet direct.

Het lastige is, dat je het daardoor moeilijk kan meten. Hoeveel heeft social media nu uiteindelijk bijgedragen aan de totale verkopen? Lees ons blog over de waarde van content op social media hier en ga aan de slag.

Social Media is uitgegroeid tot een kanaal dat je in alle fases van de customer journey kan inzetten. Van awareness tot sales, met verschillende campagne-typen kun je verschillende doelen bereiken:

  • Awareness: je wilt vaker zichtbaar zijn onder je doelgroep, om de bekendheid van je merk te vergroten.
  • Betrokkenheid: je community volgt je, en wilt eventueel met je communiceren. Bovendien bied jij ze waar ze op zitten te wachten.
  • Sales: het genereren van aankopen, op de volgende manieren:
    • In de vorm van het kopen van een product of aanvragen van een lidmaatschap, rechtstreeks vanuit een advertentie of ondersteunend.
    • Bij het invullen van een formulier (Lead Ad)
    • Wanneer traffic afkomstig van social media onderdeel uitmaakt van het attributiemodel
  • Traffic: verkeer genereren naar je website of naar je kanaal.

Awareness

Awareness zegt iets over de aanwezigheid van je merk. Hoe zichtbaar ben je voor je doelgroep? Hoe goed kennen ze je?

Social media is dé plek om je doelgroep te bereiken, en om je community te bouwen.

Gelukkig kun je op veel manieren meten hoeveel mensen iets van je gezien hebben. De belangrijkste metrics zijn:

  • Bereik: het totale aantal mensen dat iets van je pagina heeft gezien: een bericht, video, reacties, vermeldingen, enzovoorts. Maak hierbij onderscheid tussen je organische en betaalde berichten.
  • Social engagement: dit is een belangrijke metric, omdat het iets zegt over de mate van engagement die je doelgroep met je bedrijf heeft.
    Je social engagement bereken je op de volgende manier:
    Aantal likes x shares x retweets x reacties (enzovoorts) / Aantal berichten dat je hebt geplaatst. Ofwel: het totale aantal interacties, gedeeld door het totaal aantal berichten dat is gepubliceerd.
  • Ad recall: wanneer je inzet op merkbekendheid, hoeveel mensen hebben dan hoogstwaarschijnlijk je advertentie of jou als merk onthouden?
  • CPM: Hoe lager je CPM, hoe meer je mensen je voor minder geld kunt bereiken. CPM is een belangrijke statistiek om in de gaten te houden.

Loyaliteit van gebruikers

Bij loyaliteit gaat het meer over het gevoel dat mensen hebben bij je merk.

Zijn ze er in zekere mate aan verbonden? Wat komt er bij hen op, als ze aan je merk denken?

Hoeveel mensen zijn loyaal aan je merk? Hoeveel mensen hebben daadwerkelijk aangegeven updates van je te willen ontvangen? En wat is het sentiment van deze berichten: positief, neutraal, of negatief?

Metrics betreft loyaliteit zijn ook vrij eenvoudig te verkrijgen, en ook logisch:

  • Community: hoeveel likes of volgers heb je op je kanaal? Met andere woorden: hoeveel mensen hebben aangegeven dat ze in zekere zin onderdeel willen zijn van je community?
  • Social engagement: inderdaad, net als bij awareness zegt de social engagement ook iets over de loyaliteit. Want aan duizenden likes op je pagina, maar niemand die iets met je content doet, heb je ook niet zo veel.
  • Sentiment: dit is een interessante. Met name voor de grootste pagina’s met duizenden volgers is het belangrijk om het sentiment – tot op zekere hoogte – bij te houden. Anderen kunnen iets positiefs, negatiefs of neutraals zeggen over jouw merk.

    Vanzelfsprekend kun je dit handmatig doen, maar er zijn ook
    tools die dit voor je uitvoeren. Die tools kunnen, op basis van de woorden die zijn meegenomen, beoordelen of iets positief, negatief of neutraal is.

     

     

Traffic

Bij traffic gaat het om het verhogen van traffic naar je website.

Je wilt op deze manier mensen naar je website trekken en ze daar meer informatie tot zich laten nemen en/of producten laten bekijken. Dit is echt de nurturing fase.

We houden ze warm, geven ze alle informatie die ze nodig hebben om vervolgens een goede keuze te kunnen maken voor aankoop.

Metrics bij deze doelstelling zijn:

  • Klikken: het zal maar wat vaak gebeuren dat je een link naar een webpagina deelt. Hoe vaak wordt daarop geklikt, afgezet tegen het bereik?
  •  CPC: hoeveel kost nu daadwerkelijk je klik?
  • CTR: hoeveel mensen klikken er tov je bereikte mensen. Spreekt het wel voldoende aan?

Sales genereren met social media

In principe kun je de waarde van onbetaalde social media in je sales maar op één manier meten.

Je meet namelijk waar in het attributiemodel social media een plekje heeft veroverd.

Daarin moet je wel kunnen aangeven wat die plek waard is. Er zijn namelijk nogal wat verschillen:

  • Laatste klik: Was het social kanaal verantwoordelijk voor de laatste klik in het model – dus vóór de conversie? Dan heeft het medium in dit geval behoorlijk wat waarde.
  • Ondersteunende conversie: als social ergens eerder in het attributiemodel behalve bij de laatste klik, kun je daar ook een bepaalde waarde aan geven.

Het is heel eenvoudig om dit in Google Analytics inzichtelijk te krijgen.

Daarvoor ga je in het hoofdmenu naar Acquisitie -> Sociaal -> Conversies. Als je vervolgens op Analyse van ondersteunde versus laatste interactie klikt, krijg je een overzicht van je conversies per kanaal.

Daarnaast moet je ook gebruik gaan maken van Google’s Campaign URL builder.

Daarmee geef je bepaalde tags mee aan de url.

Zo kun je later in Analytics makkelijker analyseren wat voor type content, welke campagne of welk artikel uiteindelijk het beste heeft gewerkt op welk medium.

Hebben we het over betaald adverteren op social media, dan zijn er nog wat extra manieren om sales te genereren:

  • Product- en dienstadvertenties: met name voor e-commerce zie je maar wat vaak advertenties voor producten langskomen op social media. De adverteerder hoopt natuurlijk dat jij op de interessante aanbieding of andere USP klikt, om vervolgens de bestelling of de offerte aan te vragen.
    • Retargeting: bovenstaande advertenties kun je ook inzetten als retargeting via sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Is iemand op een bepaalde plek op je shop geweest, zoals een productpagina, en stond hij op het punt te converteren? Dan kun je dat specifieke product, of die dienst, nog eens bij hem/haar onder de aandacht brengen.
  • Lead Ads: dit is een redelijk nieuw fenomeen, en beschikbaar binnen Facebook en LinkedIn. Je kunt formulieren integreren in het medium, om mensen direct te laten converteren in ruil voor relevante content, zoals een whitepaper, brochure of lidmaatschap van een nieuwsbrief.
Facebook Lead Ads

Wanneer ben je dan succesvol?

Een KPI zegt natuurlijk niets over het daadwerkelijke succes van je social media inzet.

Wat betekent een bepaald aantal volgers? Wat zegt dat over je doelstellingen?

Je kunt op drie manieren meten of je daadwerkelijk succes aan het boeken bent, aan de hand van deze KPI’s.

Afhankelijk van de volwassenheid van je bedrijf, en je overige doelstellingen, bepaal je welke nuttig zijn voor jou.

  • Benchmark met de rest van de industrie: hoeveel volgers hebben je concurrenten? Wat is hun influence? Hoe vaak posten zij iets in de week?
  • Groei: zie je een stijging van het aantal volgers, je bereik, of andere metrics door de tijd heen?
  • Op basis van een target die je hebt ingesteld: waar wil je, op het gebied van socials, staan aan het einde van het jaar?

Hopelijk kun je nu voor jezelf beantwoorden wanneer je succesvol bent met social media. Nu wil je graag weten hóe je succesvol wordt. Lees het blog over het meten van creativiteit.

Succesformule van groei op social

Growth Marketeers worden gedreven door progressie en streven naar groei.

Wanneer we het over groei hebben, kunnen we nog wat leren van de sportwereld en dan voornamelijk wielersport. Een Growth Marketeer ziet namelijk in groei een bepaalde formule.

Doordat wielrenners ook steeds proberen te groeien naar beter en meer, is er hier een bepaalde filosofie ontstaan.

Deze filosofie wordt ook wel de ‘1% of marginal gains’ genoemd.

Binnen deze filosofie zijn de wielrenners continu op zoek naar kleine verbeteringen die bij elkaar opgeteld een groot succes zijn.

Hierbij moet je denken aan het verbeteren van het materiaal van hun kleding, het niet schudden van handen i.v.m. de kans op infecties en ga zo maar door.

De 1% of marginal gains is ook ontzettend toepasselijk binnen Growth Marketing.

Want als je als marketeer in staat bent om wekelijks 1% te groeien en je telt dat bij elkaar op, dan realiseer je niet 52% groei aan het einde van het jaar, maar omdat het exponentieel oploopt, dus 1% op 1%, realiseer je uiteindelijk 66% groei per jaar.

En juist díe filosofie van exponentiele groei, is heel interessant binnen Growth Marketing

Terug naar boven


#4

Hoe word je succesvol met social media?


Gelukkig begrijpen we steeds beter hoe we van social media een succesvol medium maken.

Inmiddels snappen we dat het niet bedoeld is voor sales, maar dat het toch heel belangrijk is om aanwezig te zijn onder je doelgroep.

Een sterke social media strategie helpt bij het inrichten van al je kanalen.

Wil je écht succesvol zijn met je social media posts? Let dan op volgende de 5 -ing’s:

  • Content is king
  • (re)Targeting
  • Planning
  • Monitoring
  • Analysing

Content is king

Er zijn miljoenen verschillende soorten merken en bedrijven. Al die verschillende branches, merken en bedrijven letten op andere als ze bezig zijn met social media.

Eén regel geldt voor iedereen: maak relevante content voor jouw beoogde doelgroep.

Hoe zorg je verder voor succesvolle posts op social media?

  • Kwaliteit. Zorg dat de resolutie van het beeldmateriaal wat je gebruikt hoog genoeg is. Pixels zijn not done.
  • Houd het kort. Je doelgroep heeft geen tijd en zin om een heel artikel op social media te lezen, voordat ze doorklikken naar het artikel waar het echt om gaat. Zorg voor maximaal 2 beschrijvende zinnen. Een platform als Facebook straft het trouwens ook af wanneer je tekst in je beeld gebruikt. Dus wanneer jouw posts weinig bereik hebben, is dat iets om in de gaten te houden.
  • Ons brein verwerkt video content 60.000 keer sneller dan tekst. En video’s krijgen momenteel voorrang in timelines. Ondertitel video’s wel als je echt iets vertelt, want niet iedereen heeft zijn geluid aan staan.
  • Let op de tijdstippen en dagen waarop je plaatst. Hier is onderzoek naar gedaan voor vrijwel elk platform. Zo zou op Instagram doordeweeks tussen 18:00 en 19:30 uur het beste moment zijn, en in het weekend om 11:00 uur. Echter verschilt dit wel per bedrijf. Analyseer daarom goed je eigen prestaties zodat je kunt posten wanneer het voor jouw bedrijf het meest geschikt is.
  • Dit is handig als leidraad, maak kijk vooral eens naar je eigen statistieken. Misschien gedraagt jouw doelgroep zich net even anders.
  • Frequentie: overlaad je volgers niet met berichten, maar blijf wel zichtbaar.
  • Houd je profiel up-to-date en actueel. Uiteindelijk gaat het om kwaliteit: heb jij echt elke dag iets relevants te vertellen? Doe dit dan vooral. Social platformen van nieuws- en mediakanalen plaatsen soms bijvoorbeeld wel tot 10 berichten per dag.
  • Maak een contentplanning. Gebruik bijvoorbeeld onze Inhaakkalender om ruim van tevoren na te kunnen denken over goede inhakers.

Wil je content schrijven waar je doelgroep áltijd op zit te wachten? Deze vier typen content doen het altijd goed!

(re)Targeting

Ga je adverteren op social media?

Dan kan kwalitatieve targeting het verschil zijn tussen succes en geen succes. En tussen een dure en een goedkope campagne.

Helaas neemt het organische bereik voor pagina’s op Facebook enorm af. Het kanaal wordt steeds minder interessant voor de ‘normale’, gratis posts.

Gelukkig kun je voor een klein bedrag je content al wat vaker onder de aandacht brengen.

Ga je je targeting instellen voor je campagne? Overweeg dan de volgende punten:

  • Wil je mensen bereiken die je pagina al hebben geliked? Of juist nieuwe mensen bereiken?
  • Zet je retargeting in voor bepaalde producten? Denk dan goed na over welke pagina’s men moet hebben bezocht, voordat ze in aanmerking komen voor je advertentie.
  • Werkt je landingspagina net zo goed op mobiel als op desktop? Een irrelevante landingspagina zal in veel gevallen de kwaliteitsscore van je advertentie naar beneden halen.
  • Hyperlocal targeting kan in veel gevallen interessant zijn. Heb je een aanbieding in een broodjeszaak, bijvoorbeeld? Target dan mensen in de buurt, om je zaak onder de aandacht te brengen.

Ook zijn de retargeting-opties op Facebook, Instagram en LinkedIn ontzettend goed.

Je kunt bepaalde doelgroepen opbouwen, op basis van hun gedrag op je website.

Heeft iemand bijvoorbeeld lange tijd doorgebracht op de pagina van een bepaalde dienst – laten we in ons geval SEO zeggen, voor het voorbeeld?

Dan kan het slim zijn om deze persoon te archiveren in een bepaald retargeting-bakje. Later kun je dan zeer gericht adverteren, op het moment dat je interessante content over SEO gaat sponsoren.

Planning

In je advertenties is planning van groot belang.

Veel mensen zitten overdag op hun werk, en zijn dus minder aanwezig op social media – behalve op LinkedIn. Je zou kunnen op- of afbieden voor die tijden.

Maar als studenten je doelgroep zijn, kan het juist zijn dat zij in een saai college juist wél op Facebook zitten.

Voor je organische bereik is het ook belangrijk om een goede planning mee te nemen.

Deze gaat in principe hand-in-hand met je contentplanning: wanneer ga je iets nieuws publiceren? En in hoeverre wil je dit onder de aandacht brengen op socials?

Zorg natuurlijk wel dat je hierin relevant blijft. Niemand zit meer te wachten op spam.

Belangrijk is wel om te weten dat de meeste social media met een algoritme werken.

Zo kan het zijn dat content die uren geleden is gepost, nog steeds eerder in de feed van iemand verschijnt, puur en alleen omdat dit bericht relevanter is dan de recenter geplaatste berichten.

planning online marketing kanalen

Hierboven zie je een overzicht van wanneer je het beste iets kunt plaatsen, volgens een combinatie van maar liefst 20 onderzoeken.

Zoals je ziet is Pinterest interessant voor het weekend en in de avonduren. LinkedIn wordt druk bezocht in de ochtend, lunchpauze en net na het werk.

Houd hiermee dus rekening met je planning, zowel organisch als betaald!

Ondanks dat de kanalen met een algoritme werken, zullen oude berichten toch echt minder vaak weergegeven worden dan nieuwe.

Monitoring

Houd continu bij wat er gebeurt op je sociale kanalen. Niet alleen of het de goede kant op gaat qua traffic of engagement, maar juist ook alle reacties, vragen, klachten, etcetera.

Het is belangrijk dat je dat bijhoudt, want een verkeerde of late reactie kan helaas flinke gevolgen hebben. Dit alles heeft uiteindelijk ook te maken met je social proof.

Tip: je kunt voor veel social media meldingen instellen voor als er iets gebeurt. Denk hierbij aan een vermelding van je bedrijfsnaam, een reactie op een bericht, et cetera.

Analysing

Heb je enig idee hoe je prestaties op social media de afgelopen maanden waren? Heb je echte groei doorgemaakt? En komen er ook daadwerkelijk gewenste conversies uit je social media kanalen?

De meeste kanalen hebben ijzersterke oplossingen voor analyses. Op basis van deze analyses, kun je uiteindelijk goede keuzes maken omtrent je social media inzet.

Handig is het om hier een dashboard voor te gebruiken. In zo’n dashboard heb je op een visuele manier direct de belangrijkste data tot je beschikking, waar je vervolgens direct keuzes op kunt maken.

Belangrijke analyses die je moet maken omtrent social media, zijn:

  • Hoeveel heb je in totaal de afgelopen periode uitgegeven? En wat is daar qua traffic, bereik en sales uitgekomen?
  • Welk kanaal is het belangrijkst voor je, wat betreft conversies?
  • Is het bereik op een bepaald kanaal sterk afgenomen? Komt dat door de hoeveelheid posts die je hebt geplaatst?
  • Hoe zit het met je planning? Plaats je je berichten wel op de juiste momenten?

Terug naar boven


#5

Adverteren op social media


De kansen voor adverteerders op social media zijn erg groot.

In de afbeeldingen, video’s en advertentieteksten kun je je creativiteit kwijt, en de targeting-mogelijkheden zijn ook erg goed. Je kunt je doelgroep heel goed specificeren, retargeting instellen en gebruik maken van gebruikersdata op je website, met behulp van bijvoorbeeld de Facebook Pixel.

Ook kun je, mits op een correcte manier verkregen en ingeladen, gebruik maken van e-mailadressen om op te targeten in bijvoorbeeld LinkedIn.

Maar wat zijn nou de voor- en nadelen van social media marketing?

Lees op onze volgende pagina’s meer over het adverteren op de grootste online advertentiekanalen:

Succesvollere advertenties: tips

  1. Blijf continu experimenteren: experimenteren kun je eindeloos doen. Je targeting kun je continu dooroptimaliseren, maar ook de creativiteit van je advertenties zijn redelijk eenvoudig aan te passen. Denk aan nieuwe afbeeldingen, andere tone of voice in je teksten, verschillende USP’s, enzovoorts. Experimenteren is een belangrijk onderdeel binnen Growth Marketing. Want groei is wat je uiteindelijk wilt!
  2. Maak gebruik van de data die je hebt: waarschijnlijk heb je al eerder eens geadverteerd via social media. En anders heb je sowieso een heleboel data beschikbaar in Google Ads of Google Analytics. Maak daar gebruik van! Waarschijnlijk verschaft deze data je al een hoop relevante informatie over je doelgroep, en wat ze wel en niet interessant vinden.
  3. Maak gebruik van schaarste in je advertentie: zoals gezegd is het verstandig te experimenteren met je advertentieteksten. Schaarste noemen in deze teksten is een uitstekende tactiek. Wij hebben daar zelf al meerdere malen mee geëxperimenteerd, met succes!

Experimenteren

Evenals Google Ads, zijn social media-kanalen echte performance-kanalen.

Dat komt doordat je eindeloos kunt blijven optimaliseren voor het allerbeste resultaat, de meest geavanceerde doelgroep, en dat tot de laagste kosten per klik.

Daarom is het belang van experimenteren op deze kanalen onwijs groot.

Zonder bepaalde onderdelen van je advertentie, zoals je afbeeldingen, tekst en targeting uit te testen, weet je nooit of je wel op de beste weg bent met je aanpak.

Experimenteren kun je op de volgende manieren toepassen op social media advertenties:

  • Strategie: je kunt vaak wisselen tussen verschillende biedingsstrategieën. Zeker in Facebook heb je veel om uit te kiezen:
    Facebook strategie en biedstrategie
    Ook binnen LinkedIn is het heel goed om een keer te switchen van CPC naar CPM.
  • Targeting: speel eens met je doelgroepinstellingen. Dupliceer je advertentiegroep, en kies er eens voor om net een andere regio te benaderen, of met andere instellingen. Als je het niet test, zul je nooit weten of het werkt.
  • Creatie: volgens onderzoek van Nielsen is creativiteit voor 47% van belang in het uiteindelijke succes van je advertentie. Dat is dus véél meer dan targeting (slechts 19%). Met andere woorden: slaat je advertentie niet aan bij hetgeen wat de doelgroep graag wilt zien, dan zal het uiteindelijk niks worden. Experimenteer met afbeeldingen, maar ook met de teksten en call-to-actions die je gebruikt in je advertenties.

Terug naar boven


#6

Updates binnen social media


 

Chatbots

De toekomst voor chatbots ziet er zonnig uit.

We vinden het prettig om via een vraag-antwoordsysteem te communiceren. Het oogt menselijk, en het houdt de communicatie simpel.

Via Facebook Messenger zijn al fantastische chatbots te bouwen, zowel voor advertenties en sales, als voor customer care-doeleinden.

Chatbot via Facebook Messenger live meemaken? Doe de demo!

chatbot blog

Lead ads

Lead ads zijn fantastische nieuwe om voor zowel B2C, maar vooral ook B2B leads te genereren via social media.

Het grote voordeel van een lead ad, is dat je het sociale platform niet hoeft te verlaten om een aanvraag te doen voor een download.

Je vult het formulier in terwijl je op het social medium blijft. Dat verlaagt de drempel voor je doelgroep enorm. Ideaal!

Lead ads zijn op dit moment beschikbaar voor Facebook en voor LinkedIn.

Minder bereik op Facebook

Facebook doet er alles aan om het grote gebruikersaantal te behouden.

Daarom heeft het de keuze gemaakt minder vaak (commerciële) content van bedrijfspagina’s in het algoritme naar voren te laten komen, en meer content van de gebruikers zelf.

Helaas zijn bedrijven daardoor vrijwel genoodzaakt om hun content te sponsoren. Zonder een klein budget onder de berichten te zetten, zul je vrijwel onzichtbaar zijn voor je doelgroep.

Stijging van de advertentiekosten

Op vrijwel alle kanalen, maar vooral op Facebook zijn de advertentiekosten enorm toegenomen in het afgelopen jaar.

In het begin van de kanalen was er nog niet veel vraag naar de adverteermogelijkheden. Om het interessant te maken voor adverteerders om te kiezen voor deze kanalen, waren de kosten laag.

Inmiddels maakt vrijwel iedereen gebruiken van de diensten, waardoor bedrijven als Facebook en LinkedIn de kosten aanzienlijk kunnen opkrikken.

De opkomst van video

Video is steeds makkelijker te maken en te delen. Bovendien consumeren we beeldmateriaal vele malen sneller dan tekst. Daarom is video populair, ook buiten YouTube.

Video is ontzettend belangrijk geworden.

In de B2C, maar ook steeds meer in de B2B. Het verhoogt de interactie, en mensen vinden het prettig om naar video te kijken op mobiele apparaten. Lange teksten lezen doet men niet meer graag.

Terug naar boven


#7

Tips voor betere social posts


De creativiteit van je posts is verantwoordelijk voor 47% van het uiteindelijke succes.

Met andere woorden: je targeting kan nog zo goed doordacht en geoptimaliseerd zijn, zonder een goede advertentie ga je de oorlog niet winnen.

Wil je je doelgroep triggeren met catchy advertenties? Neem de volgende tips dan mee:

#1: maak gebruik van video

Video is hot en bovendien hartstikke geliefd op social media. Bewegend beeld verwerkt ons brein maar liefst 60.000 keer sneller dan tekst!

Het nadeel van video is echter wel het produceren ervan: er komt simpelweg veel meer bij kijken.

Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar om toch redelijk simpel een video in elkaar te zetten. Daarnaast wordt de kwaliteit van camera’s op mobiele telefoons ook met de dag beter.

Kortom: zelf video’s maken wordt ons steeds makkelijker gemaakt.

Onze eigen Smart Lab-video’s zijn een perfect voorbeeld van snelle, makkelijk te maken, maar wel succesvolle video-content.

Met de juiste materialen heb je binnen een paar uurtjes 6 video’s opgenomen.

En het bewerken, uploaden en verspreiden is ook zo gepiept. De kracht van deze video’s? Dat ze zo kort zijn, maar wél inspirerend.

#2: Gebruik een inhaakkalender

Inhaken op de allerbeste momenten in het jaar: met feestdagen, vakantiedagen, evenementen… Noem maar op. Hoe bereid je je daar optimaal op voor?

Met een inhaakkalender! Print hem uit of bookmark hem in je browser, en je weet zeker dat je de belangrijkste dagen om in te haken niet meer gaat missen.

Zo kun je je voorbereiden en brainstormen over creatieve ideeën.

#3: maak gebruik van emotie en menselijkheid in je afbeeldingen

Ondanks dat we het soms weleens vergeten, blijven we mensen. En mensen reageren op emotie. Maak dus gebruik van emotie in je afbeeldingen, maar denk ook aan je advertentieteksten. Voorbeelden:

In bovenstaand voorbeeld is een mengelmoesje van herkenbaarheid, actualiteit en humor gebruik; allemaal elementen om te proberen een emotionele reactie bij de doelgroep aan te wakkeren.

Want wie wil er nu niet selfies sturen naar al zijn klanten?

Nog een voorbeeldje:

Bam. Die mooie ogen kijken je meteen aan. Alsof ze iets van je willen. Je wilt meteen weten waar het over gaat. Niet dan?

#4: check de regels voor share & win-acties

Socials zijn fantastische middelen om dingen weg te geven. Zeker als je bedelt om likes, comments en shares, in ruil voor kans op een mooie prijs.

Helaas, dat mag niet. Het weggeven van prijzen in ruil voor comments en shares is verboden. Bovendien heeft het geen zin; vragen om interactie wordt door Facebook überhaupt afgestraft. Je zal daarmee dus geen invloed meer uitoefenen op het algoritme.

Meer over deze regels, en andere tips om wél meer succes de halen met je posts, lees je hier!

#5: gebruik UTM-tags

Social media wordt extra interessant op het moment dat je het meetbaar kunt maken.

Soms wil je zelf op landingspagina-niveau makkelijker kunnen inzien waar je traffic vandaan komt: welk medium, maar ook welke campagne en wat voor type post (bijvoorbeeld organisch of betaald).

Het gebruik van UTM-tags maakt dat mogelijk. Daarmee pas je de url deels aan, waardoor hij een meetbaar stukje krijgt wat voor Google Analytics het teken is om hem zo te labelen.

#6: maak gebruik van slimme tools

Er zijn legio tools beschikbaar die je het leven als social media marketeer makkelijker maken: van planningtools tot inspiratie tot manieren om afbeeldingen te pimpen, doe er je voordeel mee!

In het hoofdstuk hieronder zijn de beste en slimste tools voor je opgesomd.

Terug naar boven


#8

Social media marketing tools


  • Hootsuite: Hootsuite is een prachtige, gratis tool om je social media monitoring (van meerdere accounts, als je wilt) op één plek te houden: alle mentions, shares, reacties, likes… Noem maar op. Ook kun je Hootsuite gebruiken voor het inplannen van je posts.
  • Buffer: Buffer is een planningtool die doet wat hij zegt te doen. Misschien is het wel de handigste manier van socials plannen die er op dit moment is. In Buffer kun je, in plaats van een schema, je vaste post-tijden aangeven. Je zet dan je posts in de ‘queue’, en op basis van je schema stuurt hij die posts naar buiten.
  • Coosto: bij Fingerspitz gebruiken we Coosto zelf voor onze klanten. Het grote voordeel ervan is, dat je er eigenlijk alles mee kunt doen: inplannen, monitoring, maar ook je performance meten. Je kunt je eigen dashboardje inrichten, om je prestaties bij te houden.
  • Canva: iedereen kan prachtige afbeeldingen maken op de juiste formaten met Canva. Je uploadt je logo’s en lettertypes, kiest uit de duizenden foto’s en afbeeldingen welke je wilt, en je afbeelding is af!
  • HubSpot: een wat duurdere optie, maar als je wilt weten wat nou écht de aandelen van je kanalen zijn, op het niveau van leads en sales, is HubSpot een interessante speler. Andere marketing automation pakketten, zoals SharpSpring, krijgen hier ook steeds meer grip op.
  • MeetEdgar: met Edgar kun je, in zijn woorden, duurzaam posten. Posts die het in het verleden goed hebben gedaan, worden opnieuw gepusht ten behoeve van de prestaties.
  • IFTTT: If This, Then That. Zo simpel is het. Je stelt in wat er moet gebeuren, als er wat gebeurt. Voorbeeldje: zodra je nieuwe post online gaat, genereert IFTTT automatisch een social berichtje, op basis van de afbeeldingen, titel en omschrijving die je hebt meegegeven.
  • Zapier: Zapier is net zoiets als IFTTT, maar dan anders. Zapier werkt op basis van API’s die je zelf kunt customizen, waardoor je nog net ietsje meer vrijheid hebt. Handig als je bijvoorbeeld al je mentions of reacties op wilt slaan in Google Sheets, of je gegenereerde leads vanuit Lead Ads direct in je CRM wilt schieten.
  • TweetDeck: volledige controle over je Twitter-activiteiten? Zeker voor nieuwssites die veel op de actualiteiten zitten, is TweetDeck een fantastische tool. En: gratis!
  • AdEspresso: wil je het maximale uit je Facebook- en Instagram-ads halen? Klik een paar keer, pak een espresso’tje en AdEspresso doet de rest. Het genereert tot duizenden varianten voor je advertenties, zodat je zeker weet dat daar in ieder geval één hele goede in zit. Ohja, bekijk ook deze database eens als je even geen inspiratie hebt.
  • ClickToTweet: Het gebeurt maar vaak zat dat mensen je blog lezen, en denken: ‘woah, deze statistieken moeten mijn volgers ook zien!’. Hoe mooi zou het zijn als je ze dat kon laten doen met één druk op de knop? Het antwoord: ClickToTweet.

Terug naar boven

We hopen dat je na het lezen van deze informatie, nu precies antwoord kan geven op de vraag: Wat is social media?

* Side note: Bovenstaande data en cijfers zijn voor het laatst bijgewerkt op: 1 juli 2021.

Meer over Celine

Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.

Celine Merkx
Manager Digital Marketing

Lees meer over