Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.
Benieuwd naar welke trends het CRO landschap in 2022 gaan bepalen? Je leest (en luistert) ze hieronder!
Is een CRO expert iemand die zich moeten focussen op Conversion Rate Optimization? Het blindstaren op conversies is steeds minder interessant aan het worden, omdat er steeds meer verschillende kanalen bij komen. De term CRO wordt ook steeds minder gebruikt; het verschuift steeds meer naar Data-driven optimization. Het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid wordt steeds meer een doel dan een middel om meer transacties te realiseren.
In het Data-driven stuk zit natuurlijk het belangrijkste gedeelte van de werkzaamheden van elke CRO-expert en dat is dat je op zoek moet gaan naar data. Het verzamelen van data is niet voldoende en ook het analyseren en interpreteren hiervan is steeds lastiger aan het worden. Op basis van de juiste onderzoeken en de juiste data interpretatie kun je vervolgens gaan optimaliseren. Het volgende punt speelt hier goed op in.
Big data & interpretatie
Een blijvende trend is de grote hoeveelheid data en weergave hiervan. Google Data studio kan hierbij natuurlijk goed helpen om de hoeveelheid beschikbare data op een inzichtelijke manier te weergeven. Hoe kun je de juiste interpretatie van data maken als je veel te veel data hebt? Het bundelen en visualiseren van de juiste datastromen kan hierbij helpen. Denk hierbij aan allerlei grafieken en (look-up) tabellen waarin je data kunt combineren vanuit Google Analytics. Je kunt het op deze manier inzichtelijk en overzichtelijk maken en er nieuwe learnings uit te halen.
De komst van GA4 zal ook een nieuwe trend zijn voor 2022. Steeds meer marketeers zullen gebruik gaan maken van deze nieuwe Google Analytics weergave (en de metingen in deze weergave). De weergave en verzameling van data zal op een andere manier worden weergeven en zal ook op een andere manier geïnterpreteerd moeten worden dan we met Universal Analytics deden in de afgelopen jaren.
De afgelopen COVID-19 pandemie heeft er voor gezorgd dat er nog meer data beschikbaar is gekomen doordat veel personen gedwongen werden om online aankopen te doen door het sluiten van winkels en restaurants. Dit zorgt voor een stijging van de datastroom en zal wellicht mensen overtuigd hebben om later ook online te blijven bestellen. Kunnen we deze gebruikers onder de rest van de gebruikers scharen of moet ook deze data anders geïnterpreteerd worden?
CRO & Customer Journey
Ook dit is onderdeel van de doorlopende trends op het gebied van CRO. Het optimaliseren van de gehele customer journey blijft een belangrijke trend die ook in 2022 impact zal blijven maken. On-page optimalisaties zijn belangrijk en zullen de gebruikerservaring moeten verbeteren, maar dat is maar een klein onderdeel van de customer journey die een klant doorloopt.
Het volgende voorbeeld weergeeft andere pijnpunten in de journey. Denk aan een gebruiker die op zoek is naar schoenen en via een shopping campagne op de productpagina van een voor de gebruiker onbekende website terecht komt. De on-page optimalisaties hebben ervoor gezorgd dat er allemaal product & bedrijfsreviews op de website staan.
De gebruiker slaapt er nog een nachtje over en onthoudt de naam van de website. Deze googled hij/zij de volgende dag en ziet op google de Google My Business reviews aan de rechterzijde van de zoekresultaten. 20 reacties met 1 ster rating…
De kans dat deze gebruiker alsnog gaat converteren is zeer klein na deze ontdekking! Het is daarom ontzettend belangrijk om niet alleen on-page te helpen met het maken van de juiste keuze, maar ook andere kanalen waar je naam naar voren komt te bekijken. Over de gehele klantreis, van zoektocht naar de keuze en uiteindelijke aankoop, zul je knelpunten en dus optimalisatie mogelijkheden vinden.
1st party cookies & Personalisatie
Het is bijna zover! Vanaf begin 2022 komen er steeds meer restricties op 3rd party cookies. Safari en Firefox zijn hier in 2021 al mee begonnen en de rest van de browsers, waarbij Chrome de belangrijkste is, volgen in 2022. Om te weten waarom dit flinke impact heeft op marketeers en bedrijven moeten we eerst weten wat 1st en 3rd party cookies zijn.
De third-party cookies zijn de cookies die door een derde worden geplaatst om je te volgen om gepersonaliseerde of in ieder geval beter getargete advertenties aan te kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan retargeting campagnes via Google ads omdat je schoenen hebt bekeken op Zalando. Of display campagnes op NU.nl van de dekbedovertrekken die je gisteren hebt gezien op een specifieke website.
De first party cookies worden door de website waar je je op dat moment op bevindt geplaatst en zijn er om de gebruikservaring en gepersonaliseerde content te verbeteren voor een individu.
Een voorbeeld van een oplossing is om inderdaad minder te vertrouwen op 3th party cookies, maar juist 1st party cookies te stimuleren.
Laat bijvoorbeeld bestaande klanten eerder in hun gebruikerservaring inloggen, zodat je een gepersonaliseerde ervaring kan aanbieden op basis van de 1st party data die je hebt van deze ingelogde gebruiker. Denk aan eerder aangeschafte producten en/of adresgegevens om de dichtstbijzijnde winkel aan te raden, om vragen aan te stellen of om producten in het echt te bekijken.
Technology
Technology in research
Technologie voor research zien we vooruitgang in. Waar we vroeger zagen dat we achteraf een Hotjar, SessionCam of Clarity gebruikte om te kijken naar waar gebruikers kijken, kunnen we nu door middel van nieuwe technieken en voornamelijk Machine learning predictions maken van heatmaps voordat een pagina/afbeelding of video live staat. Door veel datapunten te analyseren en een stukje AI het werk te laten doen kunnen tools als Expoze.io helpen bij pre-validaties van visuals of experiment opzetjes.
Technology in (CR) Optimalisaties
Bepaalde technologieën die steeds toegankelijker en dus ook goedkoper worden worden steeds vaker geïntegreerd met websites. Zo zien we een trend in Immersive designs, denk daarbij bijvoorbeeld aan AR.
Waar vroeger producten digitaal natuurlijk minimaal tastbaar waren zien we dat met AR het nog steeds niet fysiek tastbaar is maar meer inzicht geeft in de grote, style en of afmetingen van het product. Meerdere testen die we hierin hebben gedaan gaven een stijging in het conversiepercentage aan. Door met AR bijvoorbeeld een bank via je mobiel te plaatsen in je woonkamer kun je zien in welke mate het design in je huis past. Je hoeft nu niet meer naar de winkel met een meetlat!
Jaarlijks pakken Fingerspitz’ specialisten de glazen bol erbij om de trends voor het komende jaar te voorspellen. Al deze trends lees je in dit rapport: digital marketing trends 2022.