Het eerste kwartaal van 2022 is bijna achter de rug. In de eerste drie maanden van het jaar vliegen de nieuwe apps en ontwikkelingen je alweer om de oren. Om je een overzicht te geven van alle ontwikkelingen binnen het digitale landschap, zetten we de nieuwste trends hieronder voor je op een rijtje.
Ontwikkelingen en updates
Het online landschap verandert snel. Een nieuwe ontwikkeling hier, een nieuwe trend daar. Ga knallend door naar het nieuwe kwartaal van dit jaar met deze updates. Misschien zijn deze ontwikkelingen ook wel van belang voor jouw content of communicatie. Lees je mee?
Beperking van targetingopties
Vaak ontstaan er nieuwe dingen, maar soms verdwijnt er ook wat. Begin 2022 gooide Facebook de targetingopties op de schop. Veel opties zijn verdwenen. Na 17 maart zijn campagnes waar de oude targetingopties nog in zitten, tijdelijk gepauzeerd of stopgezet. Controleer je campagne dus nog even goed en verwijder opties die niet meer mogelijk zijn. De opties herken je gemakkelijk aan het gele tekentje dat ervoor staat.
Private Story Likes
Deze update van Instagram is niet alleen leuk voor je bedrijfsaccount, maar ook privé is deze functie leuk om te gebruiken. Instagram komt namelijk met Private Story Likes. Naast dat je met een sticker of een privébericht kan reageren, kan dat nu ook met een like. Adam Mosseri laat weten dat de belangrijkste reden voor deze vernieuwing het opruimen van de berichten-sectie is. Met een Private Story Like ontvang je geen bericht meer in je inbox. Dat scheelt je een hoop dm’s. Best fijn toch?
Remind me please..
Nog eentje van Instagram! Professionele accounts kunnen tegenwoordig een reminder toevoegen aan een Instagram-post. Een handige update om bijvoorbeeld een promotie of start van een event aan te geven. Volgers die ‘reminders’ aan hebben staan, ontvangen herinneringen. Voorlopig kun je deze functie alleen aanzetten bij een Instagram-post, maar Stories en Reels zullen niet lang achterblijven. Je volgers vergeten je event voortaan nooit meer!
Nog meer Reels
Om nog even in het rijtje van Social Media te blijven… De mensen van Meta hebben eind februari Facebook Reels verder uitgerold. De beschikbaarheid van Facebook Reels voor iOS en Android is uitgebreid naar meer dan 150 landen over de hele wereld. Het bedrijf introduceert ook betere manieren om videomakers te helpen met geld verdienen. Naast InStream-advertenties en Stars, bouwt Facebook ook opties voor het rechtstreeks genereren van inkomsten voor Facebook-Reels door middel van het delen van advertentie-inkomsten.
Conversation Ads 2.0
Newsflash! In februari verdwenen de Conversation Ads op Linkedin vanwege privacywetgeving. Nu komt het bedrijf met iets nieuws. Namelijk Click-to-Message Ads. Hoe werkt het? Eigenlijk hetzelfde als voorheen, maar dan met een extra privacy-laagje. De nieuwe berichten tool stelt een adverteerder in staat om de doelgroep via hun feed te bereiken met een CTA-button. De komende maanden gaan verschillende LinkedIn-partners van start om de bèta-functie te testen en feedback te geven. Nog eventjes geduld…
Search Console API’s
Google lanceert de nieuwe Search Console URL Inspection API. Ja, dat is inderdaad een hele mond vol. Het geeft je programmatische toegang tot gegevens op URL-niveau voor property’s die je beheert in Search Console.
Het is een manier om toegang te krijgen tot gegevens buiten Search Console, via externe applicaties en producten. Met de nieuwe URL-inspectie-API biedt Google ontwikkelaars een nieuwe tool om fouten op te sporen en pagina’s te optimaliseren. En dat laatste, dat willen we natuurlijk!
Huidige ontwikkelingen
Weer genoeg nieuwe trends en ontwikkelingen, die jij kunt meenemen in de toekomst. Als digital marketeer houden wij ons continu bezig met apps en tools, en het is natuurlijk belangrijk om mee te gaan in de huidige ontwikkelingen. Waarin ga jij je verdiepen?
Ben je benieuwd naar de voorgaande update? Bekijk hier de vorige ‘New Media & Tools’ – blog.