Je scrolt uren en uren op social media langs verschillende pagina’s. Vraag jezelf eens af: “Wat trekt nu echt mijn aandacht?”. Wanneer stop je met scrollen en neem je de tijd om iets te lezen?
Tijdens het scrollen ben je je brein aan het afleiden, overstimuleren en neem je focus weg. Als organisatie wil je dat jouw content opvalt. Je wil de klant prikkelen en ervoor zorgen dat je onder de aandacht komt.
In deze blog vertellen we je hoe je lead magnets creëert die niet aan je klant voorbij gaan.
Een goed voorbeeld: hoe vertel je een gedetailleerd verhaal aan een goede vriend tijdens een groot en druk concert? Best lastig he? Zo lastig kan het ook zijn om jouw advertenties eruit te laten springen op platforms als Facebook en Instagram.
Productieve mindset
Advertenties op social media zijn er vaak op gericht om mensen van het platform af te krijgen. Dus eigenlijk gebruik je een platform om reclame te maken en vervolgens wil je dat de klant van dat platform af gaat en jouw website bezoekt. Best een moeilijke taak.
Wanneer je daar in wil slagen, moet je zorgen voor een productieve mindset bij gebruikers. Een productieve mindset bestaat uit:
- Focus
- Aandacht
- Interesse
Focus, aandacht en interesse kun je vasthouden door op het juiste moment en op de juiste plek, het perfecte bericht te sturen. Wat je daarbij helpt zijn lead magnets.
De geheime ingrediënten voor epische lead magnets
Wanneer je gebruik gaat maken van lead magnets, moet je je focussen op een doelgroep die zich probleembewust is. Zij zijn immers op zoek naar een oplossing. Onderstaande afbeelding laat je zien waar zij zich bevinden.
Een lead magnet zorgt ervoor dat je deze groep oplossingsbewust maakt. Je biedt met jouw lead magnet een oplossing voor hun probleem.
Ingrediënt #1: de doelgroep die baat heeft bij de lead magnet
Stel jezelf de vraag: is de doelgroep afgebakend zonder te niche te zijn?
Hieronder zie je voorbeelden van lead magnets die wél en juist niet hebben gewerkt. De onderste lead magnets hebben niet het juiste resultaat behaald omdat de focus te veel lag op een niche doelgroep.
Lead magnet | Doelgroep |
9 gezondheidsvoordelen van bonen | Gezonde fijnproevers ✅ |
Een juridische checklist voor het starten van een bedrijf in Rotterdam | Ondernemers in Rotterdam ✅ |
5 must-haves voor het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd | Ouders die de pensioenleeftijd bereiken ❌ |
7 strategieën voor belastingbesparing voor apotheekeigenaren | Apotheek eigenaren ❌ |
Maak de doelgroep niet te specifiek. Des te lastiger wordt het om hen te pakken te krijgen.
Ingrediënt #2: de toepasbaarheid van de inhoud
Stel jezelf de vraag: kan de lezer dit nu gebruiken of moet er nog meer werk worden gedaan?
We hadden het al even over aandacht vasthouden. Je kunt maar kort de aandacht van een gebruiker vasthouden. Zij willen immers snel verder scrollen om vakantiefoto’s of coole video’s te zien.
In dit korte tijdsbestek moet je er dus voor zorgen dat de lezer niet al te veel werk meer hoeft te verrichten om in actie te komen. Anders raak je ze kwijt. Hieronder zie je weer twee voorbeelden van lead magnets die wel of niet gewerkt hebben. Kijk je mee?
Lead magnet | Soort |
Spaghetti met sint-jakobsschelpen | Recept ✅ |
5 makkelijke oefeningen om de Engelse taal te leren | Oefeningen ✅ |
7 financiële strategieën voor makelaars | Strategieën ❌ |
How to: het kopen van vastgoedbeleggingen | Buyers guide ❌ |
Recepten doen het altijd goed. Je leest ‘s middags de lead magnet en kunt dezelfde avond nog aan de slag. Gebruikers kunnen zichzelf meteen aan het werk zetten.
Hetzelfde geldt voor 5 makkelijke oefeningen om Engels te leren. Deze lead magnet is succesvol omdat er gebruik wordt gemaakt van een belangrijk ‘key word’. Het woord ‘makkelijk’ vertelt de lezer dat er niet veel werk schuilt achter deze lead magnet. Andere woorden die je kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld: simpel, eenvoudig of klein.
Een woord dat je juist moet vermijden in een lead magnet is bijvoorbeeld strategieën. Dat woord laat de lezer denken dat er nog veel werk te verzetten is. Op dat moment haken lezers af.
Ingrediënt #3: de relevantie van de lead magnet
Stel jezelf de vraag: komt de inhoud op tijd of is het slecht getimed?
De titel van je lead magnet is belangrijk. Hiermee trigger je tenslotte de lezer. Een succesvolle lead magnet bevat vaak een jaartal of tijdstip in de titel. Het maakt de lezer ervan bewust dat het op dit moment relevant is of relevant kan zijn.
Kijk hieronder maar eens naar de voorbeelden:
Lead magnet | Timing |
Waarom je juist nu onroerend goed in Oost-Groningen moet kopen | Good content: right time ✅ |
Waarom je moet overwegen om een modulair huis te bouwen in 2022 | Good content: right time ✅ |
Zo koop je als starter een huis | Good content: wrong time ❌ |
Zo verkoop je je tandartsenpraktijk | Good content: niche time ❌ |
Twee lead magnets hebben geen succes gehad. Hoe komt dat? De timing van beide lead magnets was verkeerd. Voor veel mensen is het op dit moment nauwelijks mogelijk om een huis te kopen vanwege de schaarste op de woningmarkt. Starters blijven huren en kunnen nog geen huis kopen. Een goed voorbeeld van timing is key.
Ingrediënt #4: de emotie die de lead magnet oproept
Stel jezelf de vraag: zou dit onderwerp kunnen werken in small talk of is het te gericht op productiviteit en werk?
Wanneer dat laatste het geval is, zul je niet veel downloads krijgen. Onderwerpen die de lezer aanspreken zijn vaak onderwerpen die je bijvoorbeeld ook bespreekt in de bar. Het moet een onderwerp zijn waar mensen graag over willen praten.
Lead magnet | Emotie |
Hoe we ons dagelijks leven positief kunnen beïnvloeden met mededogen | Meelevend en zorgzaam ✅ |
10 lessen om geluk te vinden in het leven | Gelukkig en voldaan ✅ |
Is het goedkoper om een boiler te kopen of te huren? | Productief en informatief ❌ |
Drie essentiële checklists voor een veilige werkomgeving | Praktisch en werkgerelateerd ❌ |
Wanneer je door je social media feed scrolt, denk je niet snel aan een boiler. Dat is dan ook precies de reden dat deze lead magnet geen succes was. Het is een onderwerp dat lezers niet snel aanspreekt.
Om in te spelen op de emoties van lezers kun je gebruik maken van een aantal slimme woorden. Woorden zoals positiviteit, impact en geluk maken dopamine vrij in onze hersenen. We leggen verband tussen deze woorden en ons gevoel. Een succesvolle lead magnet speelt in op deze emoties.
Lezers omzetten naar kopers
Een succesvolle lead magnet bevat bovenstaande 4 ingrediënten. De laatste stap is dat gebruikers de lead magnet ook daadwerkelijk gaan lezen. Onderstaande infographic geeft je inzicht in hoe je ervoor kan zorgen dat een lead magnet gelezen wordt.
Het blijft niet bij het versturen van één e-mail. Veel mails belanden ergens tussen de tientallen mailtjes die je op een dag ontvangt. Stuur gebruikers daarom een reminder om de lead magnet te openen.
Volg het verdere stappenplan om van lezers ook daadwerkelijk kopers te maken. Stap voor stap creëer je zo de perfecte lead magnet. Succes!
Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!
Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!