Social media, Google, websites, vakbladen, tv, radio, folders, billboards… Er zijn talloze manieren om potentiële klanten te bereiken. Zie je door de bomen het bos niet meer en weet je niet precies op welke kanalen je moet inzetten om jouw doelgroep te bereiken? Dan is het zinvol om dit te gaan onderzoeken!
Customer journey
Een klant heeft al een hele reis afgelegd voordat hij het product bij jou koopt. Eerst zag hij een advertentie op tv, daarna bij een bushokje, vervolgens ging hij op je website kijken, een dag later schreef hij zich in voor de nieuwsbrief en uiteindelijk heeft hij dan toch een product gekocht…
Om erachter te komen hoe mensen zich oriënteren op je product is het belangrijk om met je klanten in gesprek te gaan. Alleen zo kunnen we achterhalen op welke kanalen jouw doelgroep het meest actief is.
De voordelen van customer journey onderzoek
- Door te weten welke doelen en acties klanten uitvoeren gedurende een aankoop kun je daar op inspelen in de marketingstrategie.
- Met het achterhalen van de verschillende touchpoints kunnen we bepalen welke kanalen we het beste kunnen inzetten om de doelgroep te bereiken.
- Inzicht in welke aspecten belangrijk zijn in de aankoop van het product.
- Inzicht in de beslissende factoren, maar ook de drempels om een aankoop te doen.
Aan de hand van je vraagstuk bepalen we of interviews of een online vragenlijst de meeste inzichten kunnen bieden. Interviews geven antwoorden op waarom- en hoe-vragen. Dit is geschikt voor het achterhalen van aankoopmotieven. Een online vragenlijst bevat juist veel meer respondenten waardoor we significante verschillen kunnen vinden en waardoor je resultaten kunt extrapoleren naar de doelgroep. Deze onderzoeksmethode is geschikt om te achterhalen welke kanalen je doelgroep gebruikt.
Samen bepalen we de vragenlijst zodat we er zeker van zijn dat we de juiste inzichten naar boven halen. Nadat we de data binnen hebben zullen we in een duidelijk rapport het onderzoek presenteren en geven we concrete adviezen waar je direct mee aan de slag kan.
Aan de slag met customer journey onderzoek!
Want op die manier wordt duidelijk hoe je je (potentiële) klant moet benaderen én waar jouw klant te vinden is. Vragen? We helpen je graag verder!