-
Besparing van 60% aan branded kosten in plaats van beoogde 20%
-
Besparing van 64% van het totale Google Ads budget
-
Daling van 20% in paid clicks
Cortina is één van Nederlands bekende fietsmerken. Het bedrijf verkoopt haar fietsen zowel online als offline (direct en indirect).
De uitdaging
Cortina’s bekendheid leidde tot 78% advertentiebudget in Q1 + Q2 in 2022. Ondanks concurrentie stond het op 29% organisch bovenaan. Het doel voor Cortina was meer marktaandeel door het optimaliseren van SEA/SEO en 20% besparen op sterk organische zoektermen.
Winnaar Grote Prijs & low budget 2022
Winnaar IAB Europe MIXX Awards 2023
Winnaar Global Search Awards 2023
Door op een slimme manier met data om te gaan wisten wij het oudste vraagstuk van online marketing op te lossen. Cortina was het schoolvoorbeeld wat teveel branded spend kan doen met je businesscase.
Guy Schepers
Head of Paid
De route naar resultaat
Om veilinginzichten en conversies uit Google Ads en rankings uit Google search Console samen te brengen in Google BigQuery, is Adverity ingezet. Voor de analyse en monitoring is een Google Data Studio dashboard ontwikkeld, met de gecombineerde BigQuery dataset als input.
- 10 dynamische campagnes voor de top 10 organische posities gemaakt in Channable
- Google Ads werd automatisch geoptimaliseerd
- CPC-biedingen werden dagelijks op- of afgeboden met automatische regels
Uitkomsten
Op jaarbasis was er een daling van 60% aan branded spend.
Er werd met 64% bespaard op branded budget, waardoor er er meer kon worden besteed aan het non-branded budget, welke uiteindelijk steeg met 221%.
De daling van 20% in paid clicks werd door het organisch verkeer opgevangen, welke met 38% steeg. De automatische optimalisaties in Google Ads zorgde uiteindelijk voor een dalend CPC met 26%.