Foto’s en video’s die je maar één keer ziet. Filters met verschillende thema’s of zelfs interactieve filters. De locaties checken van je vrienden. Verhalen die maar 24 uur te zien zijn. Snapchat heeft het allemaal.
Het platform waarbij je vrienden een snap kan sturen die ze maar eenmalig kunnen openen. Ideaal als je soms gekke foto’s wilt maken of als je gewoon wilt chatten met je vrienden.
Snapchat is een populaire app die veel gebruikt wordt door jongeren. Maar zijn zij de enige die gebruik maken van dit platform? En wat is de levensstijl van deze mensen? Wat voor interesses hebben zij?
En nog belangrijker: wat voor foto/video content maken zij op dit platform? Dit en nog meer kom je te weten tijdens het lezen van dit artikel!
In 2024 heeft Snapchat 3,8 miljoen actieve gebruikers, in 2023 was dit nog 3,9 miljoen. Snapchat is op dit moment het zesde meest gebruikte platform in Nederland.
Nederlands demografisch profiel
Dit zal vast niet als een verrassing komen, maar de grootste leeftijdsgroep op Snapchat is tussen de 12 en 27 jaar (59%). Van alle Snapchat gebruikers in 2024 zijn er 2,4 miljoen dagelijks actief op de app.
De Snapchat gebruikers zitten vaak nog op school of hebben die al afgerond. Het grootste deel heeft het Middelbaar Beroepsonderwijs gedaan (33%), 31% een bachelor en 17% heeft een diploma voor de middelbare school behaald.
Dan zal je je vast ook afvragen wat hun levensstijl is. De inkomens van Snapchat gebruikers zijn vrij evenredig verdeeld: 34% heeft een hoog inkomen, 32% gemiddeld en 34% van de gebruikers heeft een laag inkomen.
De meeste mensen die Snapchat gebruiken, wonen in een middelgrote stad. Het grootste deel woont samen met een partner en/of heeft al een kind.
Levensstijl van de consument
Ook, zoals voor ieder ander mens, zijn er bepaalde dingen in het leven die voor Snapchat consumenten erg belangrijk zijn. Op nummer 1 staat met 61% ‘een goede tijd hebben’. Daarna komt een ‘gelukkige relatie’ hebben en op een gedeelde derde plaats, met 37% staan ‘een eerlijk en respectabel leven hebben’ en ‘veiligheid/zekerheid hebben’.
Snapchat gebruikers zijn vooral geïnteresseerd in onderwerpen als eten & uiteten (56%), reizen (51%) en films, TV shows & muziek (50%). In hun vrije tijd zijn ze ook het liefst aan het reizen (44%), shoppen (43%) of zijn ze aan het koken/bakken (41%). Qua sport zijn fitness, aerobics, cardio en dansen populair. Ook zijn zij erg fan van het kijken naar voetbal. Dit is de meest gevolgde sport door de Nederlandse Snapchat gebruikers.
Consumenten gedrag
Sommige mensen kunnen online advertenties niet heel erg waarderen. Hoe zien de Nederlandse Snapchat gebruikers dat?
Het grootste deel van de gebruikers deelt vind advertenties niet erg, zoland ze er maar gratis content voor terug krijgen (40%). Toch gebruikt 24% van ad blockers.
38% heeft wel eens producten gekocht op basis van aanbevelingen door influencers en een kleine groep vindt het zelfs moeilijk om advertenties van content te onderscheiden.
Het grootste deel van de Snapchat gebruikers behoort tot de vroegere meerderheid als het gaat om innovatie. Dit wordt gevolgd door de achterblijvers (25%), late meerderheid (19%) en vroege gebruikers (10%).
Het leven is niet altijd makkelijk en dat weten de Snapchat gebruikers ook. De drie zaken waar zij het meest tegenaan lopen zijn de huizenmarkt (55%), stijgende prijzen / inflatie (48%) en immigratie (40%).
Marketing gegevens
Van alle online reclame zijn video advertenties het meest memorabel. 49% van alle Snapchat gebruikers onthoudt deze advertenties het vaakst. Verder worden advertenties op social media (48%) en in zoekmachines (43%) ook veel gezien. Dat is dus best een groot aantal mensen die je kunt bereiken met jouw advertenties.
Snapchat bereikt met hun advertenties maar liefst 39,3% van de totale Nederlandse bevolking. 52,1% van deze mensen zijn vrouw en 39,7% man.
Als Snapchat gebruikers niet online zijn, dan behoren TV-reclames (35%), advertenties in de winkel (35%) en reclame te zien op straat (31%) tot de meest populaire niet-digitale advertenties.
Meest gebruikte social media platformen in Nederland
Hoe scoort Snapchat in populariteit?
In 2024 staat Snapchat met 259% op de 6e plek van de top 10 populairste social media platformen in Nederland. Hiermee is de app geliefder dan Pinterest. Facebook is het meest geliefde platform en staat op nummer 1.
Online gebruik: op welke websites zijn Snapchat gebruikers te vinden?
63% van de Snapchat gebruikers zit dagelijks op social media. Naast Snapchat, is Instagram ook populair bij de gebruikers. Maar liefst 87% gebruikt die app. Ook TikTok is heel populair bij Snapchat gebruikers. 75% van de Snapchat gebruikers maakt ook gebruik van TikTok. Erg interessant, want wanneer je kijkt naar alles social media gebruikers, zit maar 35% op TikTok.
Top 10 Snapchat categorieën
Nu zul je denken dat Snapchat een app is waarop vrienden elkaar veel foto’s sturen, maar waar maken de gebruikers foto’s/video’s van of waarover praten zij in de chat? Met de top 10 populaire categorieën op Snapchat geven wij jou wat tips zodat je ook mee kunt praten.
- Eten & drinken
- Reizen
- Films, series & muziek
- Gezondheid & fitness
- Mode en schoonheid
- Sport
- Familie & ouderschap
- Huis & tuin
- Games & e-sport
- Financiën & economie
Privacy policy
Omdat er veel kinderen en jongeren gebruik maken van Snapchat is het van groot belang dat het platform zorgvuldig omgaat met hun gegevens. Vaak is deze leeftijdsgroep erg kwetsbaar op online platformen en maken anderen daar misbruik van.
Snapchat beschermt deze groep door het beperken van vriendschap suggesties. Zo krijg je nu alleen potentiële vrienden te zien als die persoon al bevriend is met andere vrienden van jou. Op deze manier komen jongeren dus minder vaak in contact met wildvreemde mensen.
Conclusie
Snapchat is het zesde meest gebruikte platform in Nederland. De app is zeer populair onder jongeren en wordt dus vaak gedownload. Wel is er afgelopen jaar een daling van 1% in aantal gebruikers. Er is veel interactie met bedrijven, zowel bij het liken van posts als het volgen van accounts. Het platform heeft zelfs een advertentiebereik van 39,7% van de totale bevolking in Nederland. Dus mocht je de app nog niet hebben, dan wordt het hoog tijd om die te gaan downloaden!
Bronnen: NOS, Statista, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands