AI in marketing: wijsheid of juist strijd?

leestijd 5 minuten
17 mei 2023

Misschien sluit je liever je ogen, maar je kunt er niet meer omheen: Artificial Intelligence. Het is niet meer uit onze samenleving weg te denken. 

A.I. is overal. 

Denk aan vertaalsites, zoals DeepL. Of chatbots als klantenservice middel. Maar sinds kort is een nieuwe chatbot tot leven geroepen, namelijk Chat GPT. Of mogelijk ben je beter bekend met broertjes en zusjes, zoals Jasper.ai en Copy.ai.

Na het stellen van een vraag schrijft de chatbot het antwoord. Lekker makkelijk. Toch? 

Daar zijn de meningen over verdeeld. Het enthousiasme overheerst, maar er zijn ook bedenkingen. A.I. is een bedreiging voor de toekomst!! Eens, maar zie A.I. ook als een kans. Een kans om slimmer te werken. Deze AI tools helpen jou met je marketing. 

Maar hoe dan? In deze blog nemen we je mee in de wereld van Artificial Intelligence. Gecombineerd met marketing. Ontdek hoe je AI voor je kan laten werken.

De betekenis van A.I.

De afkorting A.I. staat voor Artificial Intelligence en wordt ook wel kunstmatige intelligentie genoemd. 

AI is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar eerder menselijke intelligentie aan te pas moest komen. Op basis van de beschikbare data zijn wiskundige modellen getraind. Speciaal voor jou ‘af getraind’ om zo precies mogelijk de opdracht uit te voeren. 

Maar ben je bewust van de welbekende uitspraak: geloof niet alles wat op het internet staat. Chatbots baseren hun antwoorden op alle data van het internet. Daarom kan je niet alles klakkeloos overnemen wat de chatbot je vertelt.

Waarom AI in marketing? 

Nu horen we je denken: wat zijn de voordelen van AI tooling gebruiken in je marketing? De inzet van A.I. scheelt enorm veel tijd, waardoor je een hogere productiviteit hebt. Win-win situatie! Maar, je moet wel weten hoe je AI het slimste inzet. Door bijvoorbeeld de juiste zoekopdrachten en prompts te gebruiken. 

Als je terugkerende taken automatiseert, zoals bijvoorbeeld bepaalde mails, dan houd je tijd over om met andere zaken bezig te zijn. Zoals je kwaliteit. Of je bedrijfs- en marketingstrategie. 

Verder versterk je met AI de klantbeleving. Door je klanten persoonlijker te bedienen. AI is namelijk in staat om het gedrag van je klanten te analyseren. Op basis van data worden geschikte producten of content gedeeld met de gebruiker. En zo stel je echt je klant centraal!

Welke marketing onderdelen samengevat voordeel halen uit A.I.? Data-analyse, personalisatie, e-mail automation, advertising, A/B testing, SEO en contentcreatie. 

Maar hoe gebruik ik AI in marketing?

AI in contentmarketing

A.I. zet je in bij meerdere marketingwerkzaamheden. Met de komst van Chat GPT is contentmarketing een open deur. Als je met behulp van deze AI tooling een sterke voorbereiding hebt, dan eindig je met een kwalitatief betere tekst. Maar let op: met Engelse input krijg je een betere output dan met Nederlandse instellingen. Vervolgens vertaal je gemakkelijk met DeepL. 

Of gebruik A.I. voor SEO. Je kan chatbots vragen om key words. Of een title tag en meta description. Zelfs kopteksten rollen uit de chatbots. Een tool als Wordlift.io helpt je bij semantische SEO. Handig!

Ons advies: gebruik chatbots alleen ter inspiratie. Als hulpmiddel. Anders val je door de mand. Met de komst van AI-detectors is namelijk zo te ontdekken in hoeverre jouw content is gecreëerd door een chatbot. Deze AI tools zijn wel handig voor de basics. Maar het zit nog niet op het level dat ze je volledige strategie ook begrijpen.

AI in advertising

Gebruik AI bij je advertising. Naast een creatief duwtje in de rug voor een passende advertentietekst is er meer.

Vraag een chatbot eens om alle commentaren van je advertentie samen te vatten. Nadat je het totale sentiment opvraagt, krijg je inzicht in hoe je jouw advertentie kan optimaliseren.

Verder zijn de algoritmes in staat om te helpen met je targeting en biedstrategieën. En wil je experimenteren met de kwaliteit van je YouTube ads? Surf dan naar Junbi.ai. Of voorspel je prestaties op een bannerset dankzij Expoze.io

AI voor het perfecte beeld

AI schiet ook te hulp bij mooie visuals. Heb je geen tijd om te zoeken naar de perfecte stockfoto, dan is stockimg een goede oplossing. Tools als Dall E of Illustroke generen ook afbeeldingen op basis van tekst. Of heb je een video nodig van iemand die spreekt, maak dan gebruik van Synthesia. En afhankelijk van het soort video content, kan ook pictory.ai helpen.

De beschikbare AI tooling voelt een beetje als u vraagt, wij draaien. Een grenzeloze en veelzijdige vriend. Dus voor het gemak vind je hier een totaal overzicht. 

Benut de potentie en groei met AI

Als je jouw werkzaamheden of bedrijf naar een volgend niveau wilt tillen, dan is er geen ontkomen aan. Kies dus voor wijsheid en gebruik AI. Want het helpt je in verschillende marketing disciplines.

Maar vergeet ook niet de strijd. Wij geloven dat de inbreng van menselijke creativiteit altijd blijft. Dus experimenteer, leer en durf out-of-the-box te denken. Maak jezelf onmisbaar.