Op zoek naar mooie recepten of mooie afbeeldingen? Of wil je inspiratie opdoen om je interieur te stylen? Dan is Pinterest the place to be!
Met behulp van digitale prikborden zoek je naar gemakkelijk afbeeldingen, om deze vervolgens ‘vast te pinnen’. Dat betekent dat je jouw favorieten opslaat en bewaard op een bord. Zo vind jij de pins elke keer zo weer terug. Maar zelf pins uploaden is ook een optie. Dan kunnen anderen op Pinterest jouw afbeelding weer ‘pinnen’. Ook is het mogelijk om je borden te delen met je vrienden. Of geef tips over andere borden.
Met al die opties is het geen verrassing: Pinterest is best populair in Nederland. Daarom hebben wij in dit artikel wat feiten over het platform voor je op een rij gezet. Zo zet jij straks de perfecte advertenties op.
Keiharde statistieken
In 2024 had Pinterest maar liefst 4,5 miljoen (!) gebruikers. Hiermee staat Pinterest op de 6e plaats van meest gebruikte social media kanalen in Nederland.
Net onder LinkedIn (5,5 miljoen gebruikers), Instagram (8 miljoen gebruikers) en YouTube (10,1 miljoen gebruikers). Pinterest staat boven de platformen TikTok (4,3 miljoen gebruikers) en Snapchat (3,8 miljoen gebruikers).
In augustus 2024 had 25% van alle social media gebruikers Pinterest. Hiermee staat het gelijk met Snapchat.
Wie zijn de Pinterest gebruikers?
De Nederlandse Pinterest gebruikers zijn dus vaak online te vinden. Daar krijgen ze te maken met advertenties. De plaatsen waar zij meestal online advertenties tegenkomen?
- Social media
- Zoekmachines
- En op videoportalen.
Als we kijken naar de social media kanalen waarop Pinterest gebruikers nog meer actief zijn, staat Instagram op de eerste plaats. 81% van de Pinterest gebruikers gebruikt Instagram. Gevolgd door Facebook en YouTube (74%).
Verder zijn vrouwen meer geïnteresseerd in dit platform. Zo gebruiken zij de app over het algemeen meer dan mannen. Er zitten namelijk maar 26% mannen op Pinterest.
Hoe oud de Pinterest gebruikers zijn?
- 31% van de gebruikers zijn tussen de 12 – 27 jaar oud;
- Gevolgd door 31% die tussen de 28 – 43 oud zijn;
- De derde groep is tussen de 44 – 59 jaar oud, dat is 28%;
- Tot slot is nog de leeftijdsgroep tussen de 60 – 78 jaar, met 11%.
Over het algemeen wonen mensen die Pinterest gebruikers in middelgrote steden. Hier leeft 28% met een partner of kinderen en 28% woont samen met zijn of haar partner. Ook woont 20% in een eenpersoonshuishouden, 13% met twee of meer volwassen familieleden, 8% in een huishouden met een alleenstaande ouder en 1% in een multigenerationeel huishouden.
Een groot deel van de mensen op Pinterest is naar school geweest en heeft hiervoor ook een diploma behaald. Maar liefst 36% heeft het middelbaar beroepsonderwijs afgerond en 30% is in het bezit van een bachelor diploma. Als het om inkomen gaat, heeft de meerderheid van de mensen op Pinterest een hoog inkomen (37%).
Levensstijl van de Pinterest gebruikers
Mensen die Pinterest gebruiken vinden een aantal aspecten belangrijk in hun leven. Maar wat dan?
- Een goede tijd hebben (59%)
- Een goede relatie hebben (58%)
- En een eerlijk en respectvol leven leiden (41%).
Ook zijn er dingen waar mensen het op Pinterest moeilijk mee hebben. Het belangrijkste probleem in Nederland op dit moment? Dat is volgens hen de huizenmarkt.
De verschillende interesses van de mensen die Pinterest hebben liggen vooral bij Voeding (61%), Films, TV & Muziek (56%) en Reizen (56%).
En wat doen Pinterest gebruikers in hun vrije tijd? Wat zien we als het gaat om hobby’s?
- De populairste hobby onder deze groep is koken & bakken met 50%.
- Dit is een gedeelde eerste plaats samen met lezen (50%)
- En reizen is met 48% ook zeker een geliefde hobby.
- Naast een hobby doen de mensen op Pinterest ook aan sporten. De sport die dan het meest wordt beoefend is Fitness, Aerobics en Cardio.
Pinterest in je marketing?
Als het gaat om advertenties heeft Pinterest een prima advertentiebereik. Zo bereik je met advertenties via zo’n 35,9% van de totale Nederlandse bevolking. Een ander voordeel is dat 40% van de gebruikers online advertenties helemaal niet zo erg vinden. Zolang ze er maar gratis content voor terugkrijgen. 32% heeft zelfs al eens een aankoop voltooid op basis van aanbevolen producten door influencers.
Op Pinterest is het ook mogelijk om producten te kopen. Dit kan door uitgebreide “product pins” te creëren . Als gebruikers jouw pins dan tegenkomen, kunnen ze klikken de om jouw product rechtstreeks te kopen via de website. Er is zelfs een mogelijkheid om reviews achter te laten. Zo plaatsen mensen hun ervaring en tips op het platform. Jouw marketing op Pinterest is dus niet zo’n gek idee!
Verder zitten verschillende soorten innovatie adoptanten op Pinterest. De grootste groep behoort tot de vroege meerderheid.
TOP 10: Pinterest Content Categorieën
Pinterest is veel meer dan alleen een platform waar je afbeeldingen of foto’s bewaard in borden. Naast ‘pins’ delen, kun je ook berichten sturen naar vrienden in de chat.
Zoals tips. Die jij dan weer overneemt op je bord…
Waar spreken mensen dan met elkaar over in de chat? Dit zijn de 10 populairste onderwerpen:
- Eten en uit eten gaan (61%)
- Reizen (56%)
- Films, series en muziek (56%)
- Gezondheid en fitness (49%)
- Huis & tuin (48%)
- Mode & schoonheid (44%)
- Familie & ouderschap (34%)
- Politiek, maatschappij & actuele wereld gebeurtenissen (29%)
- Sport (28%)
- Kunst en literatuur (28%)
Even samengevat
Pinterest is het perfecte platform om inspiratie op te doen. Door middel van een ‘pin’ zet je foto’s vast, zodat die automatisch worden opgeslagen in je account. Deel deze met je vrienden. Of plaats zelf een ‘pin’.. Pinterest is het 6e meest populaire platform in Nederland. En deze populariteit blijft groeien.
Qua marketing is het ook een sterk platform. Zo is er veel interactie met bedrijven, doordat content wordt gedeeld. Of dat mensen hun accounts volgen. Meer dan een kwart van de Nederlandse bevolking wordt bereikt door de advertenties van Pinterest. En 40% vindt het ook niet erg om online advertenties te krijgen. De app staat voor een reden op nummer 7. Daarom is het zeker slim om Pinterest in te zetten voor interactie met (potentiële) consumenten.
Bronnen: Airnow, Pinterest, Statista, Nationale Social Media Onderzoek 2024, Digital 2024: The Netherlands