Key takeaways
- Google kondigt Merchant Center Next aan, een geautomatiseerd systeem dat handmatige productinvoer elimineert, gepland voor volledige uitrol in 2024.
- De nieuwe versie is gunstig voor datagedreven en grote retailers met een vernieuwde gebruikersinterface en betere rapporten.
- Wij hebben zorgen over de betrouwbaarheid van Merchant Center Next en mogelijke gevolgen voor datafeed management tools, door eventueel verlies van controle over productaanbod.
Google heeft officieel een nieuwe, vereenvoudigde versie van het Merchant Center aangekondigd, genaamd Merchant Center Next. Het bedrijf heeft als doel om tegen 2024 het huidige Google Merchant Center te vervangen met deze nieuwe versie.
Wat is er nieuw?
Niet alleen de look en feel veranderen met Merchant Center Next. Ook het proces van het opzetten van een productfeed verandert. Zo worden producten automatisch ingevuld vanaf de website van een handelaar. Alle vereiste producten, prijzen, afbeeldingen en beschrijvingen zijn zo niet langer een handmatig proces, zoals dat was bij het oude Merchant Center. Deze upgrade detecteert en haalt alles automatisch binnen van je website.
Deze nieuwe verandering neemt waarschijnlijk hoofdpijn weg van minder technische marketeers die worstelen met feeds. Daarnaast biedt deze versie betere inzichten voor datagedreven retailers.
Wat betekent dit voor grotere retailers?
Ondanks dat de focus ligt op het makkelijker maken van de gebruikerservaring, heeft Google rekening gehouden met grotere retailers. Zo wordt benadrukt dat “de functies van Merchant Center die grotere retailers kennen en waarderen, niet zullen verdwijnen”.
Een belangrijke verandering voor hen zal de gebruikersinterface zijn. Een gestroomlijnd overzicht brengt rechtstreeks inzichtrapporten in het Performance-tabblad. Dit lijkt meer gegevens te bevatten met nieuwe tabbladen, zoals:
- Producten (bestond al)
- Competitieve zichtbaarheid
- Prijsbepaling
- Aanbod
- Stores op Search en Maps
- Non-product website resultaten
Merchant Center Next geeft retailers met online- en fysieke locaties een gecentraliseerde weergave. Zo beheren ze makkelijk op één plek de online en in-store productvoorraden.
Wanneer komt het nieuwe Merchant Center Next?
Het plan is dat de uitrol in 2024 voltooid is.
Merchant Center Next belooft een grote verandering te worden in de wereld van e-commerce. Met verbeterde inzichten, automatische productfeeds en een gestroomlijnde gebruikerservaring, lijkt het erop dat er flink wat gaat veranderen.
Wat is onze visie op Next?
Het is nog even afwachten hoe het nieuwe Next er precies uitziet. Daarover maken we ons vooralsnog geen zorgen. Wel heeft deze ontwikkeling invloed op hoe we geautomatiseerde campagnes voeren met behulp van datafeed management tools.
Voor ons luidt de grote vraag: hoe betrouwbaar gaat Next zijn? Datafeed management tools hebben momenteel een bittere noodzaak om controle te voeren op je productaanbod. Je maakt vaak combinaties tussen verschillende databronnen voordat je producten aanbiedt richting het Google Merchant Center. Als de mogelijkheid tot feeds uploaden verdwijnt, dan verliezen we de controle over het aanbieden van de juiste producten.
We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen!