Haal met 5 tips meer uit Google Analytics 4 (GA4)

leestijd 4 minuten
31 mei 2023

Key takeaways

  • Pas je ‘’identiteit voor rapportage’’ aan: Om privacyredenen verbergt Google Analytics 4 (GA4) soms data. Om een beter inzicht te krijgen, raden we aan de “apparaatgebaseerd” instelling te activeren.
  • Stel je eigen rapporten samen en duik in de “Verkenningen”: Anders dan bij Universal Analytics, laat GA4 je jouw rapporten zelf samenstellen. Gebruik ook het “Verkenningen” tabblad voor diepgaande analyses.
  • Creëer gerichte doelgroepen en maak volop gebruik van GA4’s verbeterde doelgroepfuncties. 
  • Vergeet ook niet regelmatig de release notes te checken voor de nieuwste functies en updates.

De deadline van 1 juli 2023 komt steeds dichterbij… Universal Analytics stopt. Grote kans dat je al bent overgestapt op Google Analytics 4 (GA4). Zo niet, dan is het de hoogste tijd.

Toch haal je nu maar al te graag nog je data uit Universal Analytics. Herkenbaar, want die tool ken je van binnen en buiten. Maar ook jij moet er aan geloven. Maak het voor jezelf makkelijker en begin nu met je ontdekkingstocht in GA4. Met onze 5 tips maak jij sowieso een vliegende start!

Tip 1. Pas identiteit voor rapportage aan

We trappen af met een van onze grootste ergernissen: de drempelwaarde in GA4. 

Zodra je twee of meer dimensies selecteert om je data op uit te splitsen, dan ken je deze struggle waarschijnlijk al. Data wordt namelijk verborgen. Waarom? Google wilt zo voorkomen dat de identiteit van individuele gebruikers kan worden herleid.

Drempelwaarde Google Analytics 4

Vervelend. Zo mis je data! En trek je niet de juiste conclusies. Dat is het laatste wat je wilt. Als je dit wilt oplossen, pas je via instellingen de “identiteit voor rapportage” aan. 

Het nadeel van deze aanpassing? GA4 kan geen gegevens modelleren van gebruikers die cookies weigeren. Ook wordt data van ingelogde Google gebruikers niet meegenomen; een feature die juist is toegevoegd aan GA4. 

Maar dit nadeel weegt niet op tegen alle voordelen. Daarom raden we aan om de manier waarop GA4 gebruikers identificeert aan te passen. Standaard staat deze op “gemengd”, maar ons advies is de instelling “apparaatgebaseerd”.

Identiteit voor rapportage

Tip 2. Je rapporten naar wens aanpassen

In Universal Analytics had je geen keuze: je moest het doen met de samengestelde rapporten van Google. Dat is nu verleden tijd! In GA4 pas je makkelijk rapporten aan. Zo kijk je altijd naar de data die voor jou belangrijk is. 

Zo stel je rapporten samen door verschillende dimensies en statistieken met elkaar te mixen. Vervolgens kun je deze naar wens indelen in je menu. Ga daarom voor jezelf na welke rapporten je vaak raadpleegt in Universal Analytics en maak deze na. Op die manier voelt je overstap zo klein mogelijk.

Nieuw rapport maken in GA4

Tip 3. Doe diepteanalyses via verkennen

Wil je echt de diepte induiken met je analyses? Dan maakte je eerder altijd gebruik van aangepaste rapporten. Maar in Google Analytics 4 is het tabje “verkennen” nu je beste vriend om dit te doen. Naast uitgebreide tabellen heb je nog veel meer mogelijkheden, zoals trechters en gebruiksanalyse. 

Trechters waren eerst alleen voorbestemd voor e-commerce, maar nu is dit toe te passen op alles wat je wenst, zoals formulieren. Zo bepaal je zelf of bezoekers iedere stap van de trechter volgen of dat ze later instromen. Handig!

funnel

Met gebruiksanalyse zoom je in op het gedrag van een individu. Zo heeft Google aan ieder persoon een random ID gekoppeld. Check zo’n ID om na te gaan wat een bezoeker heeft gedaan voorafgaand aan een conversie. Intensieve analyses, maar o zo waardevol. 

Gebruikersanalyse GA4

Tip 4. Maak gebruik van doelgroepen en segmenten

Binnen GA4 zijn doelgroepen flink uitgebreid. Handig om in te zetten in je Google Ads. Wat is slim om te doen?

  • Zet bezoekers die de website in een bepaalde periode hebben bezocht, zoals rondom Black Friday, in een doelgroeplijst. 
  • Stel doelgroepen samen op basis van bekeken producten, in winkelwagen geplaatst of bij een aankoop. 
  • Pas dezelfde regels toe bij segmenten, om deze vervolgens te koppelen aan verkenningen. 

Super nuttig als je heel gericht deze groepen wilt benaderen.

Segmenteren in GA4

Tip 5. Check GA4 release notes

Google is volop bezig om Google Analytics 4 nog beter te maken. Door af en toe de release notes te bekijken, ben je weer helemaal up-to-date van alle nieuwe functies. Soms worden aanpassingen onder de motorkap doorgevoerd. Maar meestal is het voor ons als gebruikers inzetbaar.

Met deze tips hebben we alle vertrouwen in jouw ontdekkingsreis in GA4, ook als je nog vastgeroest zit in UA. Want als je weet hoe je tooling inzet en voor je laat werken, dan is ook het gebruik van Google Analytics 4 net zo makkelijk als Universal. Neem voldoende de tijd voor je inrichting. Zo kan je écht aan de slag met je data.

Meer over Jan

Jan van den Broek
Data & Automation Consultant

Lees meer over