B2B Onderzoek Nederland
Bepaal je koers in de B2B Buyer Journey
Er is alleen onderzoek geweest naar de business-to-business klantreis in buitenlandse context. Tot nu. Want de customer journey in het nuchtere Nederland gaat er heel anders aan toe.
In dit onderzoek komen de belangrijkste elementen van de Nederlandse B2B klantreis naar voren. Zo weet je waar de aandacht moet liggen, om een succesvolle en sterke B2B strategie te ontwikkelen.
Download het Fingerspitz B2B onderzoek om te leren:
- Welke personen in welke fase betrokken zijn (DMU)
- Op welke content jouw potentiƫle klant je beoordeelt
- Wat de belangrijkste ingrediƫnten zijn in een succesvolle B2B samenwerking
Key Takeaways
- De B2B-klantreis begint bij de aanleiding voor een nieuwe samenwerking, vaak gedreven door de behoefte aan betere kwaliteit, service, innovatie, lagere prijzen of een nieuwe koers binnen het eigen bedrijf.
- Informatie wordt vaak ingewonnen via zakelijke netwerken, websites en social media.
- Er zijn heldere verwachtingen bij de start van de zoektocht, maar 33% vindt het moeilijk om de juiste partner te vinden, vooral door de uitdaging van het vergelijken van verschillende partijen.
- Selectiecriteria omvatten betrouwbaarheid, kwaliteit en de kracht van innovatie.
- Betrouwbaarheid en hoge kwaliteit zijn de meest belangrijke factoren aan het begin van de klantreis.
- Gemiddeld concurreert een bedrijf met 2 tot 4 andere bedrijven voor een samenwerking.
- Tijdens de laatste fase van de klantreis worden websites grondig bekeken en zijn productinformatie en klantreviews belangrijk.
- Uiteindelijk zijn betrouwbaarheid, persoonlijk contact en de hoogste kwaliteit doorslaggevende factoren voor het aangaan van een B2B-samenwerking.
- Bedrijven kiezen vaak niet voor de goedkoopste optie, maar voor de partij die het beste in hun behoeften voorziet.
- Redenen om een samenwerking te stoppen? Gebrek aan innovatie, kwaliteit, service of het vinden van lagere prijzen bij een andere partij.