De online marketingwereld ontwikkelt zich in een rap tempo. En dat geldt net zo goed voor SEO, of zoekmachineoptimalisatie. Want waar het vroeger vooral draaide om trefwoorden en linkbuilding, is er nu een verschuiving naar kwaliteit, gebruikerservaring en autoriteit.
Maar jij wilt duurzaam blijven groeien. Dus, hoe zorg je ervoor dat jouw website bovenaan de zoekmachines blijft shinen? Geen stress. Je leert in deze blog de 7 verschillen tussen de oude en nieuwe benaderingen van SEO. Verander jij mee?
1. Van keyword-centraal naar klant-centraal
Traditionele SEO: keyword onderzoek
In het verleden lag de nadruk vooral op het vinden van de juiste zoekwoorden. Vanuit daar ging je direct aan de slag om hoger te scoren in zoekmachines.
Nieuwe SEO: ken je klant
Nu is het belangrijk dat je je klanten écht begrijpt. Welke vragen hebben ze? Wat zijn hun doelen? Door je hierop te focussen en na te denken over QPAFFCGMM (Questions, Problems, Anxieties, Fears, Frustrations, Concerns, Goals, Myths, Misunderstandings), heb je alle ingrediënten in huis om werkelijk waardevolle content te creëren.
2. Kwaliteit boven kwantiteit
Traditionele SEO: copywriting
De nadruk lag op het produceren van content. Vaak produceerde je grote hoeveelheden, ongeacht de kwaliteit.
Nieuwe SEO: vind kennis/expertise
Nu gaat het niet alleen om het schrijven. Nee, het is tijd om inhoud te leveren vol diepgaande expertise en kennis.
3. Van content optimalisatie naar contentcreatie
Traditionele SEO: content optimaliseren
Het was normaal om bestaande content te optimaliseren voor betere rankings.
Nieuwe SEO: creëer inhoud
In plaats van dat je simpelweg bestaande content aanpast, ligt de nadruk nu meer op het creëren van originele, nuttige content. Natuurlijk is het nog steeds niet verkeerd om goed presterende berichten regelmatig op te frissen.
4. Datagedreven besluitvorming
Traditionele SEO: metric tracking
Traditioneel lag de focus op het monitoren van metrics als posities, verkeer en conversies. Deze resultaten waren jouw indicatoren voor succes.
Nieuwe SEO: gebruik keyword tools, optimaliseer en monitor resultaten
Nu gaat het erom dat je verschillende tools gebruikt. Zo optimaliseer je op basis van echte gebruikers-/bedrijfsdata. Monitor continu je resultaten, zodat je altijd bezig blijft met experimenteren en verbeteren.
5. Belang van kwalitatieve linkbuilding
Linkbuilding is altijd een onmisbaar onderdeel geweest van SEO. Toch krijgt dit nu en in de toekomst een meer genuanceerde rol. Het draait niet meer om het verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks. Het gaat nu juist om het winnen van hoogwaardige, relevante links van autoritaire bronnen.
6. De rol van EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness)
Zoekmachines zoals Google benadrukken het belang van EEAT. Biedt jouw website aantoonbaar expertise, ervaring en autoriteit? Dan heb je een grotere kans om te worden opgenomen in prominente zoekfuncties zoals Google Bard. Of dat je terechtkomt in de top 3 positie. Je content wordt namelijk niet alleen beoordeeld op kwaliteit, maar ook op de betrouwbaarheid van de bron.
7. De multichannel aanpak
SEO is niet meer alleen een onderdeel van je website. Het gaat nu om een all-in-one aanpak waarbij je jouw content omzet in verschillende formaten. Denk aan video’s, podcasts en sociale media posts. In de kern wordt SEO een soort PR-afdeling die alles samenbrengt en publiceert.
Dit is SEO van de toekomst
Oké, het is duidelijk dat de wereld van SEO ingrijpend is veranderd. Terwijl vroeger kwantiteit vaak boven kwaliteit ging, draait het nu allemaal om het bieden van echte waarde aan gebruikers. Ga aan de slag met het opbouwen van autoriteit in je niche en het integreren van je SEO-strategie over verschillende kanalen. Als je deze 7 nieuwe benaderingen omarmt, kan jouw bedrijf niet alleen hoger scoren in zoekmachines. Ook is dit dé manier om duurzame relaties op te bouwen met je klanten. Let’s go, boost je SEO!
Meer over Gust
Resultaat realiseren en impact maken. Dat is waar ik het voor doe.
Gust de Backer
Head of Business Innovation