Het 6M-model: inzicht in de attributie

leestijd 3 minuten
19 juni 2024

Worstel jij ook met het meten van de impact van je marketingactiviteiten? En blijven vragen als ‘Levert social media echt iets op?’ en ‘Hoeveel verdien ik uit display?’ onbeantwoord?

Je herkent de uitdaging om budgetten zo slim mogelijk te verdelen over al je kanalen. Steeds streef je naar maximale efficiëntie en flexibiliteit, maar helaas. 

Je hebt geen inzicht in je attributie. Zo word je vaak geconfronteerd met onmeetbare resultaten, inconsistente communicatie en gebrek aan structuur.

De tijd van inefficiëntie in je marketingstrategie is voorbij. Jouw oplossing naar overzicht en een sterke ROI is het 6M-model. Blijf lezen om te leren hoe je met dit model zo effectief meebeweegt met de steeds veranderende markt.

Wat is het 6M-model?

Het 6M-model is erop gericht om de waarde van kanalen en activiteiten beter in te schatten. Zo biedt dit model je structuur en duidelijkheid in je marketingcampagnes. Zowel online als offline.

Het model bestaat uit 6 M’s. Drie mogelijke meetmethodes, die afhankelijk zijn van je budget.

1. Modelling

  • Gebruik benchmark cijfers en historische data om de verwachte conversies te berekenen. Zo maak je effectieve budgetallocaties.

2. Matched Market

  • Definieer vooraf twee of meer matching markets voor je experimenten, samen met je campagnetype en betrokken kanalen.
  • Leg verbanden tussen de input (campagne) en output (extra afzet) om de impact per activatie te beschermen.

3. Marketing Mix Modelling (MMM)

  • Inzicht in de bijdrage van elk marketingkanaal aan je omzet, rekening houdend met externe factoren zoals het weer of economische gebeurtenissen.

Voorkom inefficiënte uitgaven

Laten we een stapje terug doen. Want wat is de kracht van het 6M model? 

Als je het 6M model niet inzet, blijf je worstelen met onmeetbare resultaten en inefficiënte marketinguitgaven. Omdat je geen totaalbeeld hebt van de effectiviteit van je campagnes. Maar ook beschik je niet over nauwkeurige data voor toekomstige budgetallocaties. Of wat dacht je van inzicht in externe factoren die je omzet beïnvloeden, zoals weersomstandigheden of pandemieën? 

Kennis is macht. En zonder deze informatie over je attributie, blijf je je marketingbeslissingen baseren op aannames in plaats van harde data. Stop met het beperken van je resultaten én het verbranden van je budgetten. Je laat kansen liggen!

Bereik en bewijs je succes

Dit is jouw moment om het anders te doen. Door het 6M model in te zetten, krijg jij:

  • Inzicht in de bijdrage van elk marketingkanaal aan conversies en omzet.
  • Inzicht in invloeden op verkoopprestaties.
  • Voorspellend inzicht in extra omzet.
  • Optimalisatie van toekomstige strategieën met een voorspellingsmodel.
  • Een betere ROI door optimale budgetverdeling over alle kanalen.

De basis ligt in een diepe analyse van je huidige marketingactiviteiten en historische data. Daarna wil je analyseren en leren, om zo te ontdekken wat de impact van je kanalen is op je omzet. Het draait om verbanden leggen tussen input en output. 

En het mooiste van alles? Je hoeft niet te worstelen met technische moeilijkheden van tracking en attributie. Tegelijkertijd kun je vertrouwen en bouwen op de prestaties van je marketingkanalen.

Neem jij controle over jouw prestaties?

Het 6M model is meer dan een meetinstrument; het is jouw strategische adviseur. Omdat je weet wat te verwachten in budgetten en opbrengsten, zowel online als offline. Het geeft je de structuur, meetbaarheid en flexibiliteit die je nodig hebt om in een concurrerende markt succesvol te zijn. Dus, wil je een actiegericht beeld van wat je kanalen écht bijdragen?

Samen navigeren we naar succes met het bewezen 6M-model. Laten we beginnen aan deze reis naar duidelijkheid, inzicht en groei. Neem contact op.

Lees meer over