Social media advertising: fouten vermijden & succes behalen

leestijd 5 minuten
3 september 2024

Social media experts opgelet! Eén verkeerde stap in social advertising kan je flink wat geld kosten. Dus voordat je je volgende campagne(s) live zet, wil je zeker weten dat je strategie scherp staat. In deze blog ontdek je de grootste social media advertentiefouten die je absoluut wilt vermijden – en hoe je jouw campagnes wél succesvol maakt!

Begrijp hoe gebruikers social platformen gebruiken

Laten we beginnen bij de basis. Want ieder social platform heeft haar eigen unieke kenmerken en daarmee ook hun unieke gebruikers. Binnen SEA en SEO loopt de discussie rondom search intent, en welke intent wil je afvangen. Bij social advertising ligt dat op content consumptie, en op welke manier gebruikers content op het platform consumeren.

Daarom wil je jouw contentstrategie afstemmen op de platformen waarop je zichtbaar wilt zijn. Zo bezoeken Pinterest-gebruikers het platform met een koopintentie, terwijl Facebook-gebruikers eerder op zoek zijn naar vermaak. 

Maar dat is niet het enige. Je wilt dat alle type content past bij de intentie. Niet alleen je advertising content, maar ook de landingspagina en de conversie die erachter hangt. 

Jouw taak? Ga voor jezelf na in welke fase van de customer journey jouw doelgroep zich bevindt. Stem je contentstrategie & website journey af op de gebruiksgewoonten van het platform. Zo bereik je écht je doelgroep.

Match social platformen met de customer journey fases

Maar wacht, er is meer… De daadwerkelijke klantreis van eerste aanraking tot een aankoop is nooit een lineair proces. Door je customer journey te begrijpen, weet je je touchpoints effectiever in te zetten.

De échte Customer Journey laat het belang van continue exposure zien, en het feit dat de exploration en evaluation fase eindeloos doorlopen kunnen worden, totdat iemand pas overtuigd is om tot een aankoop te komen. Analyseer de doelgroep van je concurrenten en hun contentstrategie. Is jouw content onderscheidend genoeg?

Onze tip? Werp eens een kritische blik. Valt jouw content op tussen de content die gebruikers consumeren?

Open Meta zelf eens en zorg ervoor dat je in de in-market doelgroep van je productgroep komt (bijvoorbeeld zonnepanelen). Wanneer je markt te klein is, kun je de ad library gebruiken. Je ziet nu alle content die een gebruiker in je doelgroep te zien krijgt. Valt jouw content op tussen deze spelers? En zijn je USP’s tussen je concurrenten nog steeds “unique”?

Begrijp het algoritme van het social platform

Hier komt het interessante deel… Elk platform toont content aan gebruikers op basis van zijn algoritme. Daarom is het onmisbaar om je content zo te optimaliseren dat het algoritme dit oppikt. Het juist categoriseren van afbeeldingen met behulp van AI kan een enorme impact maken op je performance. Zorg ervoor dat je je afbeeldingen correct categoriseert om de juiste doelgroep te bereiken.

Probeer eens AI in marketing. Geef ChatGPT een sterke prompt om te leren hoe je verschillende visuals categoriseert. Wij deden dit voor een premium barbecuemerk en ontdekten dat het model de content indeelde in ‘social cooking’ en ‘outdoor cooking’. Voor traffic campagnes presteerde ‘outdoor cooking’ het beste.

Door de juiste doelstellingen van een social campagne te koppelen aan de categorisering van een visual – en dus aan de fase in de customer journey – bied je je doelgroep precies de content waar ze naar op zoek zijn.

Voed het social algoritme op de juiste manier

Maar, er is een twist. Om succesvolle social media campagnes te voeren, is het onmisbaar om het algoritme op de juiste manier te voeden, vooral nu veel targetingopties zijn verdwenen. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat zowel de input (doelgroepen) als de output (conversies) optimaal zijn ingesteld. Het algoritme leert van de data die je aanlevert; geef het dus de juiste informatie, zodat het begrijpt wat jouw doelen zijn en je helpt om je doelgroep effectief te bereiken met passende content.

Heb je onvoldoende conversiedata om mee te werken? Start dan met een doelstelling die eerder in de funnel ligt, zodat je voldoende data verzamelt om je campagnes snel uit de leerfase te halen. Het is ook belangrijk om verder te kijken dan de standaard retargeting van alle bezoekers van het afgelopen jaar. Maak ook gebruik van je beschikbare waardevolle data.

Denk aan de volgende stappen voor een betere segmentatie:

  1. Retargeting op basis van recency: Focus op recente bezoekers, bijvoorbeeld van de afgelopen 7 dagen, en upload dagelijks bijgewerkte klantenlijsten. Dit zorgt ervoor dat je de meest relevante doelgroep bereikt en onnodige advertenties na een aankoop vermijdt.
  2. Segmentatie op websitegedrag: Creëer doelgroepen op basis van specifieke productcategorieën, marketing qualified leads (MQL’s), of nieuwe vs. terugkerende bezoekers. Pas je boodschap aan op deze segmenten voor meer gerichte advertenties.
  3. Doelgroepenverrijking: Gebruik data uit een Customer Data Platform (CDP) om voorspellende segment- of profielgegevens te exporteren. Zo maak je je doelgroepen nog effectiever en bereik je precies de juiste mensen.

Door deze strategieën toe te passen, optimaliseer je je campagnes. Zo weet je je doelgroep gerichter en efficiënter te bereiken.

Door je data te fragmenteren, voed je het algoritme met slimme informatie. Dit leidt tot gerichtere advertenties, betere prestaties en een optimaal rendement op je investeringen.

Vermijd jij alle veelvoorkomende fouten?

Kortom, succesvol zijn met social advertising vereist meer dan alleen een aantrekkelijke advertentie. Door diepgaand onderzoek te doen naar specifieke kenmerken van elk platform, de customer journey van je doelgroep te analyseren en het algoritme op de juiste manier te voeden, optimaliseer je jouw campagnes voor maximale resultaten. Wanneer je deze punten integreert in je strategie, ben je in staat om de volledige potentie van social media te benutten en je campagnes naar een hoger niveau te tillen.

Meer over Dennis Bekx

Surround yourself with people who challenge you, teach you, and push you to be your best self. - Bill Gates

Dennis Bekx
Lead Social & Digital Marketing Consultant

Lees meer over