Regelmatig houdt Facebook grootschalige onderzoeken onder zijn gebruikers, waarin zij vragen hoe zij zich kunnen verbeteren. Als onderdeel van een voortdurend onderzoek, vroeg Facebook onlangs wat mensen vonden van de inhoud van het nieuwsoverzicht. Hieruit komt naar voren dat mensen meer berichten willen zien van vrienden en pagina’s en minder promotionele berichten. Facebook gebruikers ervaren deze organische berichten van bedrijven als té promotioneel, zelfs meer dan betaalde advertenties. Dit is opmerkelijk te noemen. Facebook gebruikers krijgen namelijk alleen dit soort promotionele berichten van bedrijfspagina’s te zien, als zij de desbetreffende bedrijfspagina geliked hebben.
Inhoud promotionele berichten
Volgens Facebook gebruikers zorgt onderstaande content voor een promotioneel gevoel van organische Facebook berichten:
- Berichten die pushen om een product te kopen of een app te installeren.
- Berichten gericht om aanbiedingen te bekijken zonder echte context.
- Berichten die exact dezelfde informatie bevatten als advertenties.
Een sprekend voorbeeld is onderstaand bericht van Tiger Therapy, waarin zij het kopen van hun DVD pushen:
Ingang veranderingen op Facebook
Vanaf begin januari gaan gebruikers minder promotionele berichten zien op hun tijdlijn. Dit betekent dus dat berichten die te veel lijken op advertenties minder of niet weergegeven gaan worden. Hiervoor moet het Amerikaanse internetbedrijf zijn algoritme aanpassen. Nu kijkt het bedrijf slechts naar de te tonen reclame door rekening te houden met welke pagina’s iemand leuk vindt en hoe vaak iemand die pagina’s bezoekt. Vanaf volgend jaar krijgen promotionele berichten dezelfde werkwijze als betaalde berichten.
De rol van bedrijfspagina’s
Deze wijziging binnen het algoritme zorgt voor een grote verandering voor bedrijfspagina’s. Om een grote doelgroep te bereiken is het nu nog belangrijker om creatieve, leuke of originele berichten te plaatsen, die niet alleen gericht zijn op promoties. Doe inspiratie op bij bedrijven die je graag volgt; wat maakt hun niet-promotionele content zo goed?
Naast het volgen van nieuws in de news feed, worden ook veel (bedrijfs)pagina’s bezocht. Om die reden is Facebook bezig om de mogelijkheden voor bedrijfspagina’s uit te breiden door specifieke branche informatie aan te bieden waarin een bedrijf actief is.