In een wereld waar veel concurrentie is draait het vaak om de details. Zo ook bij SEO. Het grootste verschil kun je maken door de technische details tot in perfectie uit te voeren. Voor SEO staan deze details opgesomd in de 7 zonden van technische SEO. We lopen het rijtje met je door!
1. Kies voor http of https, maar gebruik ze niet beide
Het maakt voor de zoekmachines niet uit of je http of https gebruikt. Het is echter wel van belang dat je een keuze maakt tussen beide. Zodra de Google-bots namelijk beide pagina’s vindt, ontstaan er mogelijk (grote) problemen.
Er zijn websites waar alle offsite links worden doorgestuurd naar de http-pagina’s. Als na verloop van tijd deze pagina’s switchen naar een https-pagina, verliest de pagina alle paginawaarde die het heeft opgebouwd toen de pagina nog een http-pagina was.
Dit kun je eenvoudig voorkomen door één bepaald label in te voeren, waarbinnen je of http of https gebruikt.
2. Zorg ervoor dat de markup en de zichtbare tekst overeenkomt
Het niet overeenkomen tussen de HTML markup en hetgeen wat de gebruiker ziet, noemt men cloaking. Cloak is het Engelse woord voor dekmantel. Cloaking houdt in dat de organisatie aan Google een andere pagina toont dan aan de consument. De pagina die aan Google wordt getoond kan compleet geoptimaliseerd worden, waardoor het mogelijk is dat deze pagina hoog scoort op een zoekwoord dat in de consumentenpagina nauwelijks voorkomt.
Veelal is er sprake van cloaking zonder dat de webmaster hiervan op de hoogte is, maar cloaking is niet toegestaan. Er zijn voorbeelden van websites die alle links plaatsen op elke beschikbare webpagina. De gebruiker krijgt echter alleen het kruimelpad te zien van de pagina die hij bezoekt, de overige links worden door het CSS-systeem verborgen.
3. Maak gebruik van streepjes en gebruik geen underscores
Veel developers werken graag met underscores (_) in plaats van streepjes (-) in de URL’s of bestandsnamen. Dat komt doordat sommige programmeertalen het streepje hebben gereserveerd voor andere doeleinden.
Voor optimale SEO-resultaten let je op onderstaande tips:
- Maak bij het opbouwen van een website direct gebruik van streepjes;
- Gebruik je in de bestaande website URL’s met underscores? Pas deze URL’s aan met streepjes en voeg een 301 redirect in:
- Slecht: www.fingerspitz.nl/blog_7_zonden_van_SEO/
- Goed: www.fingerspitz.nl/blog-7-zonden-van-SEO/
Probeer het aantal streepjes en woorden in de URL te minimaliseren. Gebruik hiervoor belangrijke zoekwoorden. Focussen op belangrijke woorden in de URL is een goede toevoeging.
4. Probeer streepjes in je domeinnaam te voorkomen
Kies voor een domeinnaam die het merk het beste vertegenwoordigt. Een professionele manier, zonder streepjes, geniet de voorkeur. Wederom is het gebruik van belangrijke zoekwoorden een aanrader. Streepjes in de domeinnaam geven de consument al gauw de indruk dat de webpagina goedkoop is en doen afbreuk aan de website. Met name voor linkbuilding kan een domeinnaam met streepjes nadelig werken. Andere websites zijn mogelijk geneigd om niet naar de website met verbindingsstreepjes te linken, wat erg zonde is.
Er wordt veelal voor een streepje in de domeinnaam gekozen om alsnog het belangrijkste sleutelwoord in deze naam te verwerken. Echter heeft Google vorig jaar (2012) het algoritme zo aangepast dat dit geen voordeel meer oplevert voor wat betreft scores in zoekresultaten. Overigens zijn er genoeg praktijkvoorbeelden van succesvolle ondernemingen zonder het belangrijkste sleutelwoord in de domeinnaam. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Bol.com, Zalando, Shell en Lays.
5. Zorg ervoor dat je je hoofddomein linkt met je subdomein
Voorheen werden subdomeinen (ongeveer) behandeld als externe webpagina’s. Vandaag de dag is dit echter sterk veranderd. Veelal worden externe applicaties, zoals een winkelwagen of webshop, een subdomein.
Zoekmachines kunnen eenvoudig en nauwkeurig nagaan of een subdomein wel of niet gelinkt is aan een hoofdpagina. Blogs op Tumblr, Blogspot en WordPress.com worden minder snel gezien als gelinkte subdomeinen. Sites als: www.website.com en store.website.com zijn daarentegen wél gelinkt.
Kies je voor het gebruik van subdomeinen? Houd er dan rekening mee dat het belangrijk is om deze te linken met de hoofdpagina.
6. Gebruik voor je submappen en bestandsnamen alleen kleine letters, getallen en koppeltekens
Google keurt complexe URL’s met spaties en andere niet gestandaardiseerde of geprogrammeerde tekens sterk af. Het grootste probleem ontstaat wanneer andere webpagina’s naar jouw artikelen verwijzen. Als speciale tekens niet worden verpakt in een code, dan wordt dat gedaan door de andere website of het content management systeem.
Een spatie wordt omgezet naar %20, waardoor de URL een compleet ander aanzicht krijgt. Als deze websites gebruikmaken van andere karakteristieken, dan is het mogelijk dat zij de tekens verkeerd vertalen. De veiligste manier is om dus alleen kleine letters, getallen en streepjes te gebruiken.
7. Gebruik Flash of Silverlight voor media-elementen, maar niet voor alle content
Hoewel zoekmachines steeds beter worden in het indexeren van flash en andere ‘rijke media’, is het nog steeds niet van voldoende niveau. Flash en Silverlight kan je prima inzetten voor het verwerken van multimedia op je HTML-webpagina. Denk hierbij aan video’s, animaties, presentaties of geluidsfragmenten.
Het is wel wijs om je pagina niet in zijn geheel op te bouwen in flash. Flash websites worden veel ingezet door artiesten, muzikanten en dergelijke. Terwijl juist deze mensen sterk kunnen profiteren van organische zoekresultaten. Houd namelijk in je achterhoofd dat Apple devices geen flash ondersteunen. Je flash website verliest zo sterk aan populariteit. Dit is van invloed op de zoekresultaten in Google.