Mobiele Facebook apps meten met Google Analytics

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Tegenwoordig hoor je er niet meer bij zonder dat je website mobiel bereikbaar is. Je bezoekers willen te allen tijde informatie kunnen opzoeken, maar ook zelf wil je dat altijd aan kunnen bieden. Je wilt tenslotte niet een klant mislopen.

Met Facebook zien we nu hetzelfde gebeuren. Alles wat een bezoeker op je normale bedrijfspagina kan zien en doen, moet ook zichtbaar zijn op de mobiele site van Facebook. Niet voor niks dat van de 1 miljard actieve gebruikers er ruim 600 miljoen via hun smartphone Facebook bezoeken. Tijd dus om daar serieus iets mee te gaan doen.

Hoe weet je of je app mobiel moet zijn?

Om te weten of je een mobiele app moet ontwikkelen, kun je het verkeer naar je Facebook app bijhouden via Google Analytics. Zo kun je er op dat moment nog op inspelen of er eventueel bij een volgende campagne rekening mee houden. Raven heeft de Google Analytics Configuration Tool ontwikkeld die het juiste Google Analytics script eruit rolt om in je app te gebruiken. Zo kun je goed meten wat het verkeer is via mobiel. Houd daarbij wel rekening dat je app mogelijk beter bezocht gaat worden als je echt een mobiele variant ervan hebt.

In Google Analytics zijn er meerdere manieren om te laten zien hoe het gebruik is via mobiel. Hieronder 2 voorbeelden:

In deze grafiek hebben we van 2 maanden de totale bezoeken uitgezet tegen de bezoeken via mobiel.

 

 

Het diagram laat in één oogopslag zien wat de verdeling is tussen mobiel en het andere verkeer. Ruim een kwart van de bezoeken komt dus af van mobiele apparaten. Dit kunnen smartphones zijn, maar ook tablets.

Mobiele Facebook app

Helaas is het aanbieden van een mobiele Facebook app nog niet zo vanzelfsprekend. Zowel op tablets als op mobiele telefoons is het binnen de applicatie niet mogelijk om pagina tabs te bekijken. Gebruikers moeten dus zoeken naar de app via het zoekveld of via een statusbericht naar de app gaan. Daar moet worden gezorgd dat de bezoekers de juiste pagina krijgen voorgeschoteld, de mobiele app voor de kleine schermen en de normale app voor grote schermen, zoals tablets en desktops. Dit betekent dat er extra kosten aan verbonden zijn, maar het is een investering. Uiteindelijk heb je er profijt van!

Lees meer over