Nieuwe Facebook pagina’s

leestijd 2 minuten
18 oktober 2019

Per 31 maart gaan alle bedrijfspagina´s op Facebook verplicht over op de nieuwe Timeline weergave. Tot die tijd kun je de oude weergave blijven gebruiken, maar probeer je pagina wel zo snel mogelijk klaar te maken voor het nieuwe Facebook.

Belangrijkste wijzigingen op 30 maart

  • Facebook zal gebruik gaan maken van omslagfoto’s voor het design van je pagina. Omslagfoto’s hebben een afmeting van 851 x 315 pixels.
  • De startpagina van je Facebookpagina is altijd die met de nieuwe lay-out en omslagfoto. Je kunt geen eigen welkomsttab/app meer instellen als startpagina. Dit betekent dat alle applicaties minder prominent zichtbaar zullen worden. Direct naast je bedrijfsintroductie zijn 4 links naar applicaties zichtbaar (van maximaal 12 in totaal), het is verstandig om ervoor te zorgen dat je welkomsttab daar ook tussen staat.
  • Door komst van de timeline kan je berichten uit het verleden plaatsen, bijvoorbeeld oprichtingsdatum. Hier kan je een verhaaltje + foto’s aan toevoegen.
  • Apps via tabs worden in een nieuw venster geopend. Je krijgt daardoor meer ruimte voor de App, namelijk 810 pixels breed ipv 520 px. In veel gevallen hoeft daardoor een bestaande webpagina niet meer specifiek voor Facebook omgezet te worden naar een kleiner formaat.
  • Het prikbord zal een extra belangrijke rol gaan vervullen. Zo kun je nu berichten voor 7 dagen vastzetten (“pinnen”), zodat deze bovenin je timeline blijven staan. Die functie is ook zeer geschikt om Apps of acties te promoten.
  • Content creatie wordt belangrijker in de verspreiding van berichten. Partijen die handig gebruikmaken van de sharing mogelijkheden binnen Facebook zijn o.a. Spotify, Cityville en Footballmeister.
  • Website tip: je kunt uiteraard wel direct linken naar je app vanuit je website of Facebook advertenties.

 

Veelgestelde vragen

  1. Heeft het nog zin om likes te verzamelen via een fangate (welkomstpagina)?
    Ja, al is het in mindere mate. Het blijft slim om likes te verzamelen, omdat al je fans je berichten op hun wall te zien krijgen. Om het maximale te halen uit bestaande of nieuwe welkomstpagina’s kun je het beste direct naar deze app linken vanuit je Facebook advertenties, je eigen- of andere websites.
  2. Kan ik nog steeds Facebook functies zoals “vrienden uitnodigen”, “winactie pagina’s”, “vind-ik-leuk buttons”, “RSS feeds” en “berichten delen” gebruiken?
    Ja, er veranderd niet aan de functionaliteiten en mogelijkheden van Facebook Apps.
Lees meer over