Video op Facebook is razend populair. Volgens de laatste cijfers van juni worden er elke dag 4 miljard video’s bekeken. De gemiddelde gebruiker kijkt meer dan 3 video’s per dag.
Vanwege het automatisch afspelen van de video’s binnen Facebook, heeft het sociale netwerk in Amerika YouTube inmiddels gepasseerd met het aantal bekeken video’s op desktop. Ook Facebook zelf pusht video enorm. Organisch is het lastig om nog een groot bereik te behalen, maar met een goede video zijn hier nog kansen.
Er zijn ook andere mogelijkheden om door middel van video een groter bereik aan te spreken. Sinds een tijdje kun je namelijk ook adverteren met video.
Dat video binnen Facebook ondertussen serieus wordt genomen is wel duidelijk. Maar hoe ga je daar als bedrijf mee om?
Succesvolle video’s op Facebook
Tijdens het Facebook congres gaf Robbert Doggers een aantal voorbeelden van hoe bedrijven video goed kunnen inzetten. Graag deel ik zijn do’s en don’ts met je. Waar moet je aan denken bij het ontwikkelen van een goede Facebook video?
- Een video wordt pas tot een view gerekend als je minimaal 3 seconden gekeken hebt. Zorg dus dat je in 3 seconden de aandacht pakt.
- Zoals bij veel online marketing kanalen: mobile first! Zorg ervoor dat je video goed zichtbaar is op mobiel, ongeveer 85% bekijkt Facebook immers op een mobile device. Dat inzoomen en testen voor een mobiel apparaat nog wel eens vergeten wordt, bewijst deze video van Stabilo. Het is een mooie video, maar op mobiel valt het helemaal weg door het design.
- Denk zonder geluid. Video’s worden weliswaar automatisch afgespeeld, maar zonder geluid. Veel mensen kiezen er ook voor om de video op deze manier verder te bekijken. Dat benadrukt maar weer hoe belangrijk het is dat ook zonder geluid de boodschap duidelijk moet zijn.
- Hoewel Facebook de video na 3 seconden tot een view rekent, moet je al eerder de aandacht van de gebruiker grijpen. Je scrolt immers op je mobile device binnen no time door je newsfeed heen. Als je video binnen 1 seconde niet voldoende opvalt, zullen veel gebruikers hem snel overslaan tot ze wel iets interessants zien.
- Houd je video kort & krachtig. Ondanks dat Praxis een leuk filmpje gemaakt heeft dat op het juiste moment inspeelt op Koningsdag, haken veel mensen al af voordat de video afgelopen is.
- Maak geen commercial van je video. Als het te commercieel is, kijken veel mensen de video niet af.
- Kies een goede thumbnail die aanspreekt en triggert om verder te kijken.
- Zijn jongeren je doelgroep? En ga je adverteren met je video? Experimenteer dan met de targeting door alleen jongeren te benaderen die verbonden zijn met wifi. Veel jongeren hebben namelijk ingesteld dat video’s alleen automatisch afspelen als wifi is ingeschakeld.
- Heb je een super belangrijke video geproduceerd en ga je hiermee adverteren? Zorg dan samen met vrienden of collega’s voor wat likes en reacties. Facebook plaatst je video dan hoger in het nieuwsoverzicht en zo kun je je video een duwtje in de juiste richting geven.
Een video produceren? Dat is toch duur?!
Dat video overigens helemaal niet duur hoeft te zijn bewijst Albert Heijn met de video over de leukste moestuintjes. Hier worden een aantal mooie visuals getoond in combinatie met foto’s van de prijswinnaars. Ook Mazda weet op deze manier leuke stop-motion video’s te produceren die weinig kosten, maar wel meer doen dan alleen het tonen van een foto.
Bekijk hieronder het voorbeeld van Albert Heijn.
Posted by Albert Heijn on vrijdag 13 maart 2015