Waar Google vorige week nog 7 bedrijven toonde in het zoekresultaat, komen er na de meest recente update slechts 3 bedrijven naar boven bij een lokale zoekopdracht.
Google toont niet alleen minder resultaten, ook aan het design is flink gesleuteld. Met het nieuwe uiterlijk speelt de zoekmachinegigant in op de toename van mobiele gebruikers.
Google toont minder gegevens
Wat opvalt is dat Google een aantal zaken heeft geschrapt. Zo is de link naar Google+ verwijderd en zijn adresgegevens minder gespecificeerd. Deze update toont bijvoorbeeld niet langer het telefoon- en huisnummer van bedrijven. Daarnaast heeft Google het woord ‘Google Reviews’ veranderd en heet deze voortaan gewoon ‘reviews’.
Google heeft niet alleen gegevens geschrapt, er is namelijk ook handige informatie toegevoegd. Vanaf heden worden de openingstijden van bedrijven op de eerste pagina getoond. Mocht je deze nog niet hebben toegevoegd dan is het daar nu letterlijk de hoogste tijd voor.
Mobiel
Mobiele gebruikers hebben na de update de kans om direct het gewenste bedrijf te bellen via de belknop. Bedrijven die net buiten het podium vallen doordat zij bijvoorbeeld op plek vier staan zullen in de toekomst minder vaak bezocht én gebeld gaan worden.
Staat je bedrijf wél in de top 3? Dan krijg je het binnenkort waarschijnlijk een stuk drukker.
Strijd om een podiumplek
Met deze update zorgt Google er voor dat lokale bedrijven die gevonden willen worden niet langer stil kunnen blijven zitten. Ranking factoren die een belangrijke rol spelen zijn kwalitatief goede links én nog belangrijker: reviews.
Heb je geen zin of tijd om je bezig te houden met reviews dan blijft er altijd de mogelijk om te adverteren in het Google zoeknetwerk. Zo weet je in ieder geval zeker dat je boven de organische zoekresultaten kunt staan.