Social media ads voor webshops

leestijd 10 minuten
18 oktober 2019

Als je een webshop hebt is de kans groot dat je al werkt met Google Shopping en misschien enkele vergelijkingssites. Maar denk je ook weleens aan social als verkoopkanaal?

Social media staat niet bekend als het kanaal wat de meeste directe conversies oplevert. Maar met de juiste aanpak kun je ook via social media een goede ROI krijgen.

Er zijn verschillende social advertentiemogelijkheden speciaal gericht op e-commerce. Benieuwd? Hieronder licht ik de mogelijkheden toe.

Adverteren via Facebook

We hebben het al vaker gezegd: adverteren op Facebook is heel interessant. Niet alleen voor e-commerce partijen, maar ook voor elk ander bedrijf.Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

De targeting mogelijkheden zijn eindeloos. En met ruim 9 miljoen Facebook gebruikers in Nederland zit ook jouw doelgroep hier ongetwijfeld tussen.

Als je gaat adverteren kun je ‘reguliere’ advertenties tonen aan mensen waarvan je verwacht dat ze binnen je doelgroep vallen. Plaats bijvoorbeeld een algemene post waarin je je webshop of een kortingsactie promoot. Of geef je Facebook fans een bepaalde korting als ze een code invullen bij het afrekenen.

Voor veel webshops werkt dit goed. Maar wanneer je zeker wilt weten dat je de doelgroep bereikt die daadwerkelijk interesse heeft in jouw product, dan kun je het beste starten met retargeting. Binnen Facebook zijn er verschillende mogelijkheden voor retargeting.

Retargeting via Facebook Custom Audiences

Wil je bezoekers bereiken die al eerder een bezoekje hebben gebracht aan je site? Slim. De kans dat zij converteren is namelijk vele malen groter dan wanneer je enkel advertenties toont aan een doelgroep die nog niet bekend is met jouw shop.

Om aan de slag te gaan met retargeting implementeer je eerst de Facebook Pixel op je site. Dit kan je webbouwer voor je doen, of je regelt dit via Google Tag Manager.

Daarna ga je aan de slag met het maken van remarketinglijsten. Maak bijvoorbeeld de volgende lijsten:

  • alle bezoekers aan je shop
  • mensen die iets hebben gekocht
  • alle bezoekers minus de mensen die iets hebben gekocht
  • bezoekers van bepaalde pagina’s
  • etc.

Meestal sluit je de mensen uit die je bedankpagina hebben bezocht en dus al een aankoop hebben gedaan. Of je wilt ze juist targeten om nog iets extra’s te verkopen. Zorg er in ieder geval voor dat ze niet het product te zien krijgen wat ze al hebben aangeschaft.

Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

Er zijn verschillende type advertenties die je kunt tonen aan de mensen in je remarketinglijst(en). Reguliere advertenties waarbij je gebruikmaakt van één afbeelding, of multi product ads.

Multi product ads / carrousel ads

Wil je meerdere producten of categorieën tegelijk laten zien in één advertentie? Dat kan. Zet multi product ads in, ook wel bekend als carrousel ads. Dit zijn meerdere vierkante afbeeldingen naast elkaar. Elke afbeelding geef je een eigen boodschap met specifieke landingspagina mee, zo weet je zeker dat de bezoeker direct op de juiste pagina terechtkomt.

Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

Deze advertenties kun je richten op een willekeurige doelgroep, of bijvoorbeeld één van je opgeslagen remarketinglijsten.

Vind je het zonde om alle advertenties handmatig aan te maken en laat je liever specifieke producten zien waarvan je zeker weet dat je doelgroep ze interessant vindt? Dan is er nog een andere optie.

Dynamic Product Ads binnen Facebook

Heb jij al een productfeed die je gebruikt voor Google Shopping? Dan kun je die vrij eenvoudig ook inzetten om je producten te tonen binnen Facebook.  

Met Dynamic Product Ads toon je via Facebook automatisch productadvertenties aan mensen die geïnteresseerd zijn in je producten.

Iedereen die al een bezoekje aan je webshop of app heeft gebracht, krijgt een andere advertentie te zien. Dit is afhankelijk van de producten die ze hebben bekeken. De advertenties worden dynamisch gemaakt, dus je hoeft niet voor elk product handmatig een losse advertentie te maken. Dat doet Facebook voor je. Handig!

De advertenties worden cross-device getoond, en bevatten alleen producten die op voorraad zijn. Wijzigt je prijs? Dan zorgt Facebook ervoor dat de juiste prijs direct te zien is in de advertenties. Hebben ze al iets gekocht? Dan krijgen ze dat product niet meer te zien.

Deze advertenties kunnen zowel in de rechterkolom worden getoond als in het nieuwsoverzicht op mobiel en desktop.

Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

Bereik je e-mailbestand via Facebook

Nog een optie binnen Facebook is het targeten van je nieuwsbriefbestand. Dit zijn mensen die je bedrijf al kennen. De kans is groot dat je hen verleidt om je pagina te liken en nog eens terug te keren naar je shop.

Hoe doe je dit?

Het is heel eenvoudig. Importeer een .txt of .csv bestand, kopieer je lijst met e-mailadressen direct in Facebook of importeer een lijst vanuit Mailchimp. Facebook checkt vervolgens hoeveel e-mailadressen zijn gekoppeld aan een Facebook profiel.

Deze doelgroep selecteer je later bij het aanmaken van je advertenties. Zo weet je zeker dat de juiste personen je advertenties zien.

Shoppen binnen de Facebook omgeving

Iets wat ook met e-commerce en social media te maken heeft, is het integreren van een shop binnen je Facebook pagina. Dit doe je bijvoorbeeld via Shopify. Met deze tool maak je eenvoudig je eigen webshop omgeving binnen Facebook. 

Zonder Facebook te verlaten kunnen je prospects producten bekijken en ook daadwerkelijk kopen, binnen een beveiligde betaalomgeving. De tool is speciaal ontworpen met mobiele gebruikers in het achterhoofd. Een echte must tegenwoordig.

Shopify kan zelfs worden ingezet wanneer je nog geen webshop hebt, maar wel graag producten wilt verkopen via Facebook. Handig!

Adverteren via Instagram

Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

Naast Facebook zijn er natuurlijk ook nog andere social kanalen, waaronder Instagram. Veel bedrijven zijn hier nog mee aan het experimenteren. Over het algemeen wordt Instagram nu nog minder commercieel ingezet dan Facebook. Het gaat vaak meer om inspireren.

Maar het duurt vast niet lang meer voordat meer bedrijven de commerciële kansen inzien. We zien al steeds meer linkjes voorbijkomen en er zijn regelmatig winacties.

Instagram is van Facebook, en adverteren gaat dan ook via hetzelfde platform. Goed om te weten: de targeting mogelijkheden zijn identiek. En dus heel uitgebreid.

Instagram Shopping

Voor webshops is Instagram een perfect kanaal. Mooie plaatjes kijken; daar gaat het voor een groot deel om. En als je de producten uit de mooie plaatjes direct kunt kopen door er op te klikken, dan is dat helemaal mooi meegenomen 🙂 Zorg ervoor dat je de juiste hashtags gebruikt, zodat je posts altijd goed worden gevonden.

Shoppen vanuit je Instagram feed kan dus al. Maar momenteel kun je slechts één link koppelen aan een afbeelding die je promoot. Hier lijkt echter verandering in te gaan komen.

Direct shoppen via Instagram? Bekijk de mogelijkheden.Wil je meerdere producten in één afbeelding tonen en de kans vergroten dat er wordt doorgeklikt? Plaats dan cijfers (of iets anders herkenbaars) in een afbeelding. In de toekomst wordt het waarschijnlijk mogelijk om hier ook drie verschillende linkjes onder te hangen. Wat je nu al kunt doen is bezoekers met één klik op een landingspagina terecht laten komen waarbij je enkel deze producten toont. Dan is het ook relevant.

Op deze manier hoef je geen schreeuwerige teksten in je afbeelding te plaatsen, maar vergroot je wel het doorklikratio. Zeker de moeite waard om te testen!

Bovenstaande optie, waarbij je ook daadwerkelijk drie verschillende links koppelt aan één afbeelding, kan wel al via je site. Hier kun je een Instagram feed plaatsen waar je verschillende links aan toe kunt voegen. Een leuk voorbeeld vind je hier.

Benieuwd wat je nog meer kunt doen met Instagram? Lees ons artikel over adverteren op Instagram.

Adverteren via Pinterest

Bij Pinterest draait het – net zoals bij Instagram – veel om mooie plaatjes kijken en inspiratie opdoen. Maar via Pinterest wordt ook al veel verkocht.

Veel gebruikers starten hier hun zoektocht naar bijvoorbeeld een nieuwe tafel. Google komt hier niet eens meer aan te pas. Is de mooie tafel gevonden via Pinterest? Dan klikken ze direct door naar de website. En hier kan de tafel direct worden aangeschaft. Zonder tussenkomst van zoekmachines of andere kanalen. De kracht van Pinterest wordt steeds sterker.

Met dit in je achterhoofd wil je natuurlijk je producten ook promoten middels advertenties. In de Verenigde Staten maken ze al langer gebruik van Promoted Pins en Buyable Pins. Helaas kan dit in Nederland nog niet. 

Maar we raden je wel aan om Pinterest in te zetten. Het is namelijk goed voor SEO, én zorgt dus ook steeds meer voor sales.

Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

Maak een zakelijk Pinterest account aan en voeg de “Pin it” button toe aan je site. Zorg verder voor een goede omschrijving bij je afbeeldingen en maak boards aan waarop je producten te zien zijn met een uitgebreide omschrijving en link naar het product in je webshop. Wie weet is de volgende aankoop in je shop wel gerealiseerd via dit kanaal!

Adverteren via Twitter

Advertenties tonen via Twitter kan al een tijdje. Veel partijen adverteren om meer volgers te krijgen, tweetinteractie of websitebezoekers. Adverteren met product ads kan in Nederland helaas nog niet. Social ads voor webshops. Lees meer over de mogelijkheden!

In de Verenigde Staten is dit wel al beschikbaar, via de Buy Now button. Hiermee kunnen retailers producten, goederen of services direct verkopen via Twitter. Dit verloopt via partners als Bigcommerce, Demandware, Shopify en Stripe. 

Net als bij Facebook kunnen we via Twitter ook retargeting inzetten. En gebruikers targeten op basis van hun e-mailadres, telefoonnummer, Twitter gebruikersnaam of ID.

Dit zijn op dit moment de meest interessante opties voor webshops om in te zetten als het gaat om adverteren via Twitter.

Meten = weten

“Leuk al die advertenties, maar wat levert het op?” Deze vraag stellen meer webshopeigenaren. Gelukkig kunnen we tegenwoordig heel goed meten wat je e-commerce campagnes daadwerkelijk in het laadje brengen.

Via Facebook meet je conversies via de Facebook pixel. Yes, dezelfde pixel die je hebt moeten implementeren om te starten met remarketing. Deze pixel koppelt de conversies terug naar je campagne, zodat je precies ziet welke advertenties conversies hebben opgeleverd.

Hetzelfde geldt voor Twitter. Ook hier kun je gebruikmaken van conversietracking middels een pixel. Als je weet welke advertenties converteren kun je ook eenvoudiger optimaliseren.

Vergeet daarnaast niet om altijd gebruik te maken van UTM tags als je een advertentie plaatst, via welk kanaal dan ook. Hiermee kun je in Analytics je campagne nog beter analyseren. En weet je precies wat je campagne oplevert, zowel direct als ondersteunend.

Conclusie

Nu we een mooi overzicht hebben van de belangrijkste social media kanalen en de verschillende e-commerce opties, is het denk ik wel duidelijk: social biedt veel kansen voor e-commerce. 

Zorg dat je op elk kanaal goed aanwezig bent en regelmatig updates plaatst. En test de verschillende advertentiemogelijkheden. Misschien is het ene kanaal geschikter dan het andere kanaal. Elke doelgroep is tenslotte anders. Maar zoals meestal geldt: je weet het past als je het probeert 🙂

Zet jij social al in voor je webshop? Wat is voor jou het beste kanaal? Laat je reactie achter! 

Lees meer over