Display marketing via AdWords: de voor- en nadelen

leestijd 8 minuten
18 oktober 2019

Via een Display marketing campagne kun je een grote groep mensen in één keer bereiken met je boodschap. Het effectief inzetten van de campagne kan mede door het grote bereik dan ook een groot effect hebben in de vorm van awareness, verkeer en in sommige gevallen zelfs conversies.

Via AdWords is het relatief makkelijk om snel een Display campagne in elkaar te zetten en een groot bereik te creëren. Maar naast Display marketing via AdWords zijn er ook andere mogelijkheden om een Display campagne op te zetten. Via een Supply Side Platform kun je ook een Display campagne opzetten en beheren.

Maar wat zijn nu precies de beweegredenen om juist wel of niet te kiezen voor Display marketing via AdWords? Hieronder sommen we de voor- en de nadelen van Display via AdWords voor je op.

Voordelen Display via AdWords:

1. Prima targeting methoden

Een display marketing campagne via AdWords maakt gebruik van het Google Display Netwerk, onderdeel van het DoubleClick AdExchange netwerk. Binnen dit netwerk kan je beeldadvertenties tonen op basis van de volgende targeting methoden:

  • Onderwerpen: Je kiest er hierbij voor om je beeldadvertenties te tonen op pagina’s die gaan over een specifiek onderwerp. Daarnaast zie je bij het selecteren van een specifiek onderwerp direct wat het geschatte bereik zal zijn, zie het voorbeeld hieronder:

  • Displayzoekwoorden: Laat je beeldadvertenties zien op webpagina’s die gaan over onderwerpen die betrekking hebben op door jou opgegeven zoekwoorden. Dit doe je door middel van het opgeven van een lijst van specifieke zoekwoorden waar jouw doelgroep zich mee bezighoudt. Google maakt dan gebruik van zogeheten contextual targeting waarbij je beeldadvertenties worden geplaatst op content relevante pagina’s ten aanzien van je opgegeven zoekwoorden.
  • Plaatsingen: Laat je display banners zien op domeinen die je zelf hebt opgegeven. Voorwaarde om hierbij vertoond te worden is wel dat de opgegeven domeinen zijn aangesloten op het Google Display Netwerk.
  • Interesses en remarketing: Met deze targeting methode kun je Affiniteitsdoelgroepen of In-market-doelgroepen bereiken.
    Affiniteitsdoelgroepen zijn doelgroepen op basis van interesses op de lange termijn. Met in-market-doelgroepen bereik je mensen die de door jou gekozen producten of diensten actief onderzoeken en vergelijken. Ook hierbij kun je keuze maken uit verschillende categorieën en subcategorieën. Een remarketing doelgroep bestaat uit een cookiepool van eerdere website bezoekers. Deze remarketinglijsten zijn te beheren vanuit AdWords, maar ook aan te maken vanuit Google Analytics.
  • Demografie: Targeting op basis van demografie stelt je in staat om beeldadvertenties te laten zien op basis van geslacht, leeftijd of ouderlijke status.

Om je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken kan het verstandig zijn om verschillende targeting methoden te combineren. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je beeldadvertenties alleen te laten zien aan mannen tussen de 25-34 jaar die actief op zoek zijn naar auto onderdelen. Hoe specifieker je de doelgroep maakt, des te groter is je advertentie relevantie. In onze SEA skyscraper kun je hier meer over vinden.

2. Tekstadvertenties in het Google Display Netwerk

In een Display campagne maak je meestal gebruik van aantrekkelijke beeldadvertenties om je boodschap over te brengen. Bij Display marketing via AdWords kun je er echter ook voor kiezen om tekstadvertenties te laten zien in het Google Display Netwerk. Op websites die advertentieruimte tot hun beschikking stellen dus. Dit kan handig zijn om de kleinere beschikbare plaatsen in het Display Netwerk te vullen of wanneer je geen tijd/middelen hebt om een beeldadvertentie op te zetten.

3. Makkelijk beeldadvertenties ontwerpen met de AdWords advertentie editor

Voor je AdWords Display campagne kun je heel eenvoudig je eigen beeldadvertenties creëren met behulp van de advertentie editor.

Hoe gaat dit in zijn werk? Geef je bestemmingspagina op. AdWords scant vervolgens je website voor relevante afbeeldingen en huisstijl elementen. Op basis van deze scan worden er enkele advertentie ideeën voorgesteld. Maak je keuze voor de best passende banner.

Vervolgens kun je zelf de banner elementen nog aanpassen door het wijzigen van de titel, beschrijvende tekst, achtergrond afbeelding, button of het logo.

Zie voor enkele voorbeelden hieronder:

4. Max. CPC biedingen

Via een AdWords Display campagne kun je er voor kiezen om, net zoals in een reguliere search campagne, te bieden op basis van een maximum kosten per klik (CPC). Daarnaast is het ook mogelijk om te bieden op basis van CPM (kosten per duizend vertoningen). Bij veel DSP’s is het enkel mogelijk om te bieden op basis van CPM.

5. Geen technologie en hosting fee

Voor het hosten en tonen van je beeldadvertenties in het Google Display Netwerk betaal je niets extra’s. Dit is een voordeel ten opzichte van het inzetten van beeldadvertenties via een DSP, waarbij je vaak een x percentage technologie en hosting fee betaalt bovenop je CPM prijs.

6. Één systeem voor AdWords search adverteerders

Voor degenen die bekend zijn met AdWords search campagnes is het relatief gemakkelijk om een Display campagne in elkaar te zetten en bij te sturen. Het opzetten en optimaliseren van een campagne werkt namelijk vrijwel hetzelfde. Uiteraard werk je bij Display marketing (in de meeste gevallen) met beeldadvertenties in plaats van tekstadvertenties en stel je andere targeting methoden in.

Daarnaast is het wel zo overzichtelijk om je Display en Search campagnes vanuit één account te kunnen beheren.

 

Nadelen Display via AdWords:

1. Relatief klein bereik

Zoal eerder aangegeven maakt een display campagne via AdWords gebruik van het Google Display Netwerk, onderdeel van het DoubleClick netwerk. Dit stelt je in staat om maximaal 30% van alle publishers te bereiken. Naast DoubleClick zijn er namelijk nog meer AdExchanges zoals Appnexus, Rubicon en Improve Digital.

Een publisher beheert één of meerdere domeinen waar ruimte wordt verkocht om reclame-uitingen op te publiceren, zoals bijvoorbeeld domeinen als nu.nl, funda.nl en telegraaf.nl. De publisher biedt deze ruimte aan via een Supply Side Platform (SSP).

Het opzetten van een Display campagne via een dergelijk Supply Side Platform stelt je in staat om een veel groter bereik te creëren door meer Ad Exchanges/netwerken in te zetten en dus meer publishers en websites te bereiken. Via onze DSP zijn wij in staat om bij 95% van alle publishers te kunnen adverteren.

2. De advertenties worden enkel getoond op minder prominente posities die geschikt zijn voor RTB

Een Display campagne via AdWords werkt in zekere zin hetzelfde als een reguliere search campagne, namelijk via een advertentieveiling (Real Time Bidding). Via AdWords koop je als adverteerder namelijk automatisch in bij de open auctions in het Google Display Netwerk. Dit proces heet Real Time Bidding (RTB).

Op deze manier heb je invloed op je vertoningsaandeel door het bijsturen van je ingestelde max. CPC of CPM. Echter, feit blijft wel dat je lager in de rangorde staat dan andere manieren van inkopen van advertentieruimte. Hierdoor sta je met advertenties via AdWords normaliter op de minder prominente posities.

Hier boven komen namelijk de directe deals (direct orders en programmatic orders) en de overige RTB onderdelen (preferred deals en private auctions). Bij het niet-RTB gedeelte gaat het vaak om het maken van afspraken rondom plaatsing, positie en prijs. Zie hieronder de volgorde van boven naar beneden.

3. Moeilijk om je te onderscheiden met AdWords Display banners

Bij een Display campagne via AdWords ben je in staat om de standaard IAB banner formaten uit te serveren. Dit geeft de mogelijkheid om op het grootste gedeelte van beschikbare advertentieruimten vertoond te worden.

Maar is dit altijd voldoende? Als je namelijk een goed presterend domein hebt achterhaald kan het juist zeer effectief zijn om gebruik te maken van zogeheten high-impact banners.

Enkele voorbeelden:

  • Wallpaper banners waarbij bij interactie de content naar beneden schuift en de volledige advertentie zichtbaar wordt op schermvullend formaat.
  • Een banner lightbox waarbij een subtiel verduisterende laag over de rest van de website wordt getoond en waardoor er volledige aandacht voor de banner is.

4. Beperkt in targeting methoden

Zoals besproken biedt AdWords prima targeting methoden voor de doorsnee adverteerder. Maar wil je het maximale uit je Display campagne halen, of heb je een zeer specifieke doelgroep die je wilt bereiken, dan heeft AdWords Display toch enkele beperkingen.

Naast de targeting op context, demografie en URL’s kan het namelijk interessant zijn om ook op een bepaald IP-adres te targeten. Bijvoorbeeld als er een belangrijke beurs plaatsvindt waar jouw specifieke doelgroep zich bevindt.

Daarnaast zijn er ook mogelijkheden om met geavanceerde data & doelgroep analyse tools specifieke doelgroepen en segmenten te bereiken. Bijvoorbeeld alle mannen tussen de 24-35 jaar die een bepaalde telefoon provider gebruiken. Dit is mogelijk om in te zetten via het Supply Side Platform als extra fee bovenop je geboden CPM.

Conclusie

Al met al biedt Display via AdWords voldoende mogelijkheden voor de minder veeleisende adverteerder. Wil je makkelijk en snel je bereik vergroten? Dan kan Display via AdWords een geschikt middel zijn.

Maar wil je maximaal bereik realiseren en daarbij ook op de grote en meer kwalitatieve websites vertoond worden met je beeldadvertenties? Dan doe je er goed aan om je Display marketing in te zetten via een DSP. Wil je meer informatie over de inzet die bij jouw bedrijf past? Neem dan contact met ons op!

Lees meer over