Het verkrijgen van een organische toppositie in de zoekresultaten wordt steeds moeilijker. Zowel betaalde als lokale zoekresultaten in Google nemen steeds meer ruimte in, waardoor de strijd om de overige (onbetaalde) plekken verder toeneemt.
Ook de verwachte Expanded Text Ads van AdWords en de verdere uitrol van Google Carrousel in Nederland zullen resulteren in nog minder zichtbaarheid in Google. Een hoge organische positie is geen luxe meer, maar noodzaak. Tijd dus om de strijd met je concurrenten aan te gaan!
In deze blog leg ik uit waarom link baiting niet meer in je linkbuilding strategie mag ontbreken.
Linkbuilding anno 2016
Hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit? Het linkbuilding landschap verandert continu. Het vergt meer tijd, toewijding en creativiteit dan het linkbuilding tijdperk van een aantal jaar terug.
Het verkrijgen van kwalitatieve backlinks wordt alsmaar belangrijker. Relevante en waardevolle content spelen hierin een cruciale rol. Door het aanbieden van kwalitatieve content kun je je autoriteit verbeteren en versterk je je positie in Google.
Het zogenaamde linkbaiting, ofwel het ‘vissen’ naar links met de content die je aanbiedt, mag dus niet meer in je linkbuilding strategie ontbreken. Zie het als de brandstof voor je SEO strategie.
Wat is link baiting?
Link baiting is heel simpel gezegd het verkrijgen van zoveel mogelijk ‘natuurlijke’ links naar jouw website. Dit zijn links van sites die naar jouw web content ‘willen’ linken en niet omdat hen dit gevraagd is. Zie het als een soort ‘supporters’ die jou steunen op weg naar die toppositie in de zoekresultaten.
Persoonlijk vind ik deze manier van linkbuilding het leukste, omdat je uitgedaagd wordt om creatiever te zijn dan je concurrenten. Het kost wellicht iets meer tijd en moeite, maar het is de investering meer dan waard wanneer jouw content viral gaat.
Hoe zorg je ervoor dat jouw content gedeeld gaat worden?
We weten het allemaal. Shareable content is ‘king’. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw fantastische blog, post, artikel, publicatie wordt opgepakt en niet verdwijnt in de dagelijkse miljoenenstroom aan content?
Goede content is vaak niets anders dan een goed verhaal wat inspeelt op een bepaalde emotie. Hoe vaak komt het niet voor dat je met iemand op een feestje staat te praten waarvan je na een minuut al niet meer weet wat diegene ook alweer aan het vertellen was? Blijkbaar was zijn/haar verhaal dus niet interessant genoeg. De kans dat jij het verhaal aan iemand anders doorverteld is dan ook zeer onwaarschijnlijk.
Binnen de online wereld is het eigenlijk niet anders. Content die wij nieuwswaardig, grappig of vermakend vinden, delen we met ons netwerk via diverse (social) kanalen.
Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content relevant genoeg is voor jouw doelgroep om het te delen met anderen?
STAP 1 Zorg voor een goede voorbereiding
Ook bij het creëren van kwalitatieve content is een goede voorbereiding het halve werk. Met alleen een goed idee kom je er niet.
Het is belangrijk dat je inspeelt op de behoefte van de lezer. Dit klinkt wellicht logisch, maar het wordt in de praktijk helaas nog vaak vergeten. Maar hoe weet je wat deze behoefte is?
- Waar zoeken mensen op? Een simpele manier om hier achter te komen is door de Zoekwoordplanner van AdWords te gebruiken. Dit kunnen tijdloze onderwerpen zijn (waar altijd op gezocht wordt) of actuele content (trending topics).
- Welke onderwerpen zijn trending? Gebruik bijvoorbeeld Google Trends om erachter te komen welke onderwerpen actueel zijn. Ook kun je via social kanalen zoals Twitter en Instagram ideeën opdoen door te kijken welke hashtags populair zijn.
- Welke content is er al aanwezig op het web? Kijk of je wellicht een andere invalshoek kunt gebruiken voor jouw artikel. Het heeft geen zin het wiel voor de 5de keer opnieuw uit te vinden. Kom met nieuwe inzichten!
- Haal inspiratie uit je doelgroep. Niemand weet beter wat de behoefte van je doelgroep is dan je doelgroep zelf! Ga het gesprek aan en vraag het gewoon.
Is je content niet relevant en is er geen vraag naar? Grote kans dat het verdwijnt in het online afvoerputje. Zonde van je tijd en moeite!
STAP 2 Gebruik de juiste strategie en middelen
Zolang het de potentie heeft om veel links aan te trekken is iedere vorm van content creatie geschikt. Enkele linkbaiting voorbeelden zijn:
- Een killer blogbericht: Online kennisdeling wordt gewaardeerd! Blogberichten over uiteenlopende onderwerpen in je vakgebied blijven een goed middel om in te zetten voor jouw link bait strategie. Geen tijd om zelf alle berichten te schrijven? Activeer je collega’s om ook eens een blogbericht te schrijven, gerelateerd aan zijn/haar expertise.
- Creëer een tutorial of handleiding: De welbekende handleidingen of tutorials zijn nog steeds een erg succesvol link bait middel. Zelf ben ik ook een groot fan van online tutorials. Mensen vergaren hun kennis steeds meer online. Er zullen altijd beginners zijn in jouw vakgebied die je met behulp van een handleiding verder op weg kunt helpen. Let wel op dat je niet teveel kennis prijsgeeft.
- Vertel je verhaal in een infographic: Visuele content spreekt nog altijd meer tot de verbeelding dan tekst. Een infographic is niets meer dan een informatieve illustratie. Gebruik kleurrijke afbeeldingen, grafieken en diagrammen om jouw verhaal te vertellen.
- Schrijf/deel een opinie: Ben je een autoriteit in je vak? Schrijf een opinie over een actueel onderwerp in jouw branche. Je kunt er ook voor kiezen om samen met andere experts in jouw vakgebied een bepaald onderwerp te belichten.
- Deel een interessant onderzoek of business case: Onlangs een interessant onderzoek gedaan? Deel dit met je publiek! Ook het creëren van content rondom toonaangevende business cases zijn zeker de moeite waard.
- De welbekende top 10 lijstjes: Je ziet ze nog steeds dagelijks voorbij komen. De top 10 of top 20 lijstjes met meest bekeken video’s, meest spraakmakende bekende Nederlanders of beste plugins. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een lijstje voor. Verzamel input en stel zelf een eigen lijstje samen! Zorg er wel voor dat je vernieuwend en relevant bent en dat je de lijst zo nu en dan update.
- Video’s: De populariteit van video blijft alleen maar toenemen. Vergeet dit dus niet mee te nemen in je link bait strategie.
- Organiseer een winactie of contest: Zelf ben ik er geen grote fan van, maar ik kan niet ontkennen dat winacties nog steeds zorgen voor een hoog organisch bereik. Winacties worden vaak via social media kanalen, zoals Facebook, verspreid. Zorg er wel voor dat je actie bijvoorbeeld linkt naar een goede SEO landingspagina op jouw website.
STAP 3 Verspreid je content over verschillende kanalen
Na het creëren van je content is het belangrijk dat mensen je content ook kunnen vinden. Tijd om je content online te zetten en te delen op verschillende (social) kanalen en bijvoorbeeld in je nieuwsbrief.
Kijk ook waar belangrijke influencers zich bevinden en zorg dat jouw content daar zichtbaar is. Je kunt ook belangrijke brand influencers vragen je content te delen.
STAP 4 Analyseer en optimaliseer
De laatste stap is het analyseren van je data. Kijk niet alleen naar het aantal paginabezoeken en gedeelde items, maar bijvoorbeeld ook naar de totale en gemiddelde bezoekduur van je pagina. Dit geeft een goede indicatie over de relevantie van je content.
Kijk daarnaast bijvoorbeeld ook hoeveel mensen er organisch op jouw pagina zijn beland en via welke bestemmingspagina(‘s).
Kortom…
Het SEO landschap wordt steeds grilliger. Als bedrijf wordt het steeds moeilijker om organisch zichtbaar te blijven. Kwalitatieve backlinks worden steeds belangrijker om je autoriteit en je positie in Google de verbeteren.
Link baiting, het uitlokken van kwalitatieve links naar jouw website of content, mag dus niet meer in je linkbuilding strategie ontbreken. Plaats bijvoorbeeld regelmatig een killer blogartikel of vertel je verhaal in een infographic. Zorg er bij het creëren van je content wel voor dat de kwaliteit hoog is.
Geef je geplaatste content daarnaast regelmatig een update. Zorg dat het relevant is en blijft! Na het creëren van je content is het van belang het te delen via verschillende (social) kanalen. De laatste stap, en zeker niet onbelangrijk, is het analyseren van je data.
Wil je meer weten over link baiting en het verhogen van je autoriteit? Neem contact met ons op, wij helpen je graag!