Beter scoren met Google Shopping?
Voor de meeste e-commerce bedrijven is Google Shopping een onwijs belangrijk kanaal geworden. Voor marketeers is het een enorme klus om alle campagnes die daarop lopen te optimaliseren: zo veel mogelijk rendement halen, tegen zo weinig mogelijk kosten.
Tenminste, als je biedt op Handmatige CPC.
Het is logisch dat je als marketeer bij Google Shopping de touwtjes zélf in handen wilt houden. Maar machine learning-technieken zijn inmiddels zó ver vooruit, dat doelen sneller behaald kunnen worden door algoritmes. Valt Google Shopping onder dit rijtje?
Wij testten het uit. We waren benieuwd of we de ROI van minder populaire producten konden maximaliseren: zelfs die van producten die níet veel winst maakten. Zo elimineren we deze producten dus niet: we halen alles eruit wat erin zit.
We maakten één aanpassing: de biedingsinstellingen. We switchten van Handmatige CPC naar Doel-ROAS: Doel-Return on Ad Spend. Daarin geef je aan hoeveel euro je terug wilt, voor iedere euro die je erin steekt.
Het resultaat? Dat zie je in Smart Lab!