Google jezelf eens.
Ben je tevreden met wat je ziet?
Van iedereen die op zichzelf Googlet, is 48% niet blij met wat er tussen de zoekresultaten staat. En dan te bedenken dat 45% van de online ondernemers eens iets online gevonden heeft, wat ze heeft doen besluiten niet met iemand samen te gaan werken.
Zo belangrijk is het dus om een sterke ‘online footprint’ te hebben.
Ander feitje. Ben je een manager, of heb je die ambitie? Maar liefst 87% van de managers geeft aan dat reputatierisico’s belangrijker zijn dan andere strategische risico’s.
Laatste statistiekje dan. 74% beschouwt word-of-mouth reclame als allerbelangrijkste influencer in hun aankoopbeslissing.
Al deze statistieken hebben iets te maken met personal branding:
- Je online vindbaarheid en aanwezigheid;
- Je reputatie;
- En je netwerk.
Personal branding: de expert roundup
Aan het woord zijn vijf experts, die veel meer over personal branding en het belang daarvan kunnen vertellen dan ik.
Graag stel ik je voor aan:
Angèl Nijskens
Personal Branding Strategist @ Nijskens Branding Agency
Anke Koster
Personal Branding Specialist @ Schoonderwoerd
Carola Rietdijk
Loopbaancoach @ 101talenten
Desiree van der Horst
Lead CRO @ Fingerspitz
Tom Scholte
Teamcoach @ Transformation Company
‘Organisaties willen alleen maar verkopen’
Om af te trappen heb ik onze experts een stelling voorgehouden:
Sales en marketing worden steeds meer gedaan van mens tot mens, in plaats van van bedrijf tot bedrijf.
Alle zes antwoordden volmondig met ‘Ja’.
Het spits wordt afgebeten door Tom: ‘op de een of andere manier zijn we niet meer zo goed in staat om een rol te vervullen. Om iets of iemand te spelen, die we we eigenlijk niet zijn. Dat lukt ons simpelweg niet meer.’ Hij noemt een typisch voorbeeld: ‘Helpdeskmedewerkers stellen zich tegenwoordig allemaal netjes voor aan de telefoon. Dat is niet voor niets. Als klant prik je tegenwoordig dwars door een script heen.’
Als consument in zowel de B2B als B2C zijn we een stuk slimmer geworden. Veel verkooptechnieken werken niet meer. Daar zijn we immuun voor geworden.
Bekijk deze corporate video van Uber eens.
De boodschap is duidelijk. Het gaat in deze video niet persé om het product van Uber, maar om wat het merk wil uitstralen.
Maar zeg eerlijk: zo goed is hij niet. Je prikt er zo doorheen, toch?
Helemaal vergeleken met deze, veel sterkere video van Edeka, een grote Duitse supermarkt. Hij is veel menselijker, emotioneler. Het merk achter de video wordt pas op het allerlaatst genoemd, en heeft niet eens iets te maken met de boodschap in de video.
De beste communicatie? Gewone, menselijke communicatie. Maak het zo menselijk en emotioneel mogelijk. Carola Rietdijk: ‘Zaken worden gedaan tussen mensen. Niet tussen bedrijven. Het gaat om de mensen achter de organisatie. Als de deal je niet gegund wordt om de manier waarop je zaken doet, wordt het niks.’
Vanzelfsprekend valt of staat je business met een sterk product of een goede dienst. Het rekensommetje is simpel: als je een product of dienst hebt dat werkt, dan verkoopt het. Waar het allemaal om gaat, is de manier waarop je iets verkoopt.
‘Door allerlei ontwikkelingen door de jaren heen hebben we ons vertrouwen in de oprechtheid van bedrijven verloren,’ aldus Angèl Nijskens. ‘We hebben de neiging te geloven dat organisaties hun acties doen met alleen maar verkoop in hun achtergrond.’
Onze eigen Desiree van der Horst kan het er alleen maar mee eens zijn. ‘Waar ik echt van schrik, is het aantal websites dat een foto van hun bedrijfspand op hun website hebben staan. Meestal onder de sectie ‘Over ons’. Leuk, zo’n pand, maar we doen geen zaken met bedrijfspanden. We komen voor de mensen, en het vertrouwen in elkaar.’
En of dat die ‘Over ons’-pagina onwijs belangrijk is. Dat bewijst een blik in onze eigen Google Analytics-gegevens wel.
Dat de homepage (met 13%) de meest bezochte pagina van onze website is, mag geen verrassing zijn. Welke pagina staat er dan op plek 2? Inderdaad, met bijna 4% is dat de ‘Over ons’-pagina. Het lijkt misschien weinig, maar met meerdere duizenden bezoekers per maand tikt dat wel lekker aan.
De conclusie is simpel: marketing en sales worden gedaan van mens tot mens. Niet van bedrijf tot bedrijf. Daarom is het van belang dat je in zekere mate met je eigen merk bezig bent.
Geen sterk (persoonlijk) merk? Dit zijn je risico’s
Personal branding gebakken lucht? Nee hoor, getuige de statistieken eerder genoemd. Maar er zijn ook risico’s op persoonlijk niveau:
- Je mist leuke projecten of kansen, omdat het onduidelijk is voor je netwerk wat je doet. Het staat niet als een paal boven water waar je goed in bent.
- Je bent onzichtbaar. Mensen weten je niet te vinden, waardoor je businesskansen misloopt. Bovendien zal de ‘next generation’ vanzelf over je heen lopen: online aanwezigheid – en dan maakt het kanaal niet eens zo zeer uit – zit al verwerkt in hun DNA. Zien en gezien worden. Nú al zijn jongeren enorm bezig met hun eigen, online merk.
- Je bent niet onderscheidend. Je wordt vergeleken met anderen, die hetzelfde doen. Zonde, want je hebt veel meer in je mars. Je moet dus zorgen dat je ‘top of mind’ zit bij je netwerk.
- De gunfactor. Die ontbreekt. Ben jij open minded, en luister jij naar je ‘fanbase’? Dat maakt je makkelijker benaderbaar. Mensen zullen dan ook weer eerder aan je denken, omdat je een goede indruk hebt achtergelaten.
Personal branding: iedereen is een merk
‘Als persoon ben je ongemerkt altijd een merk. Dat heb je niet door, maar we zijn het allemaal,’ verklaart Carola. Tom vult aan: ‘Het begint bij je eigen gedrag en communicatie. Daar laat je bij iedereen een indruk achter: je vrienden, de vrienden van je vrienden, je collega’s, en vanzelfsprekend je zakelijke relaties. Kom je te laat? Zit je continu te Facebooken? Kauw je een pakje kauwgom weg tijdens een presentatie? Iedereen die je kan zien krijgt daar een indruk van.’
Dus, wat is dan de definitie van dat merk? Wat is je eigen ‘personal brand’?
‘Je merk is wat anderen erover zeggen als jij er niet bij bent’.
– Jeff Bezos, CEO van Amazon
Vanzelfsprekend geldt dit niet alleen voor personal branding. Voor bedrijfsmerken geldt hetzelfde principe. Wat je doelgroep over je zegt, bepaalt de merkbeleving.
Je kunt als bedrijf dan ook niet schreeuwen: dit zijn wij, hier staan we voor en dit maakt ons uniek. Alleen iemand anders kan over jou zeggen wat je uitstraalt. ‘Het gaat dus om het beïnvloeden van het beeld dat je naar buiten brengt,’ vult Angèl aan. Voor personen geldt natuurlijk exact hetzelfde.
‘Personal branding = gebakken lucht’
Een sterk persoonlijk merk levert je inderdaad niet direct meer omzet op. Het succes ervan is niet meetbaar, niet tastbaar.
Tijdverspilling dus. Waarom zou je er zoveel moeite in steken, als het toch geen centen oplevert?
Carola vindt deze discussie onwijs interessant. ‘Zodra mensen dit tegen mij zeggen, denk ik: ha, ik heb je. Dat zijn de leukste. Nee, personal branding verhoogt je omzet niet. Je draagt wél je passie uit, en daardoor krijg je meer energie. En daaruit kan blijken dat je meer wilt leren over je vak, of juist een carrièreswitch gaat maken en je droombaan vindt. Je passie volgen, of juist hervinden, dat is toch veel belangrijker dan omzetverhoging?
We kunnen zo ontzettend veel leren van artiesten als Johnny de Mol, Chantal Janzen en Ali B. Zij zijn consistent in hun uitingen, in wie ze zijn. Ze doen simpelweg heel veel aan ambassadeursmarketing. Hun schare fans wordt steeds groter. En ja, zo werkt het ook in het bedrijfsleven: je klanten zijn je grootste ambassadeurs. Dat leidt tot meer via-via klantjes. Oke, toch wel omzetverhoging dus. Jij je zin.’
Tom borduurt hier graag op voort. ‘Personal branding ondersteunt je in het ontwikkelen van jezelf. Kennen we Maslow nog, van die piramide? Hij noemt het zelfverwerkelijking – de hoogst haalbare piek van zijn piramide. Personal branding voegt daar een externe component aan toe: dat is je betekenis en waarden voor anderen.’
De Maslow-piramide
Die externe component helpt je bij het volgende:
- Hogere waardering. En die waardering leidt tot meer complimenten, promoties, salarisverhogingen en bonussen;
- Meer vragen en aanbevelingen voor banen, projecten, projectgroepen, of gewoon een advies, omdat mensen weten dat je ergens een pro in bent;
- En zo kom je uit bij de projecten die je het liefst wilt doen, waar je goed in, en waar de meeste vraag naar is. En je krijgt er nog bovengemiddeld voor betaald ook.’
‘De flexmarkt wordt alleen maar groter. Ook intern, bij corporates’
‘Momenteel zijn er 3 miljoen flexwerkers in Nederland,’ zegt Anke. ‘Die hoppen dus van opdracht naar opdracht, of van baan naar baan. Als je een sterk merk hebt ontwikkeld, heb je natuurlijk een flinke voorsprong. Je hebt meer kans op herkenbaarheid, en op online vindbaarheid. Die online lezer weet namelijk over welke expertise je beschikt. Dat is zó enorm belangrijk. Ik voorspel dat dit flexwerken in de toekomst alleen maar meer wordt. Ook in eigen, interne flexmarkten in grote corporates. Want dat leidt tot meer fluctuatie en beweging.’
‘Als het niet vanuit je tenen komt, komt het ook niet over’
‘Het begint bij de bewustwording. Besef je dat je personal brand écht bijdraagt aan je succes,’ vult Carola aan. ‘Je omzet verhogen, een baan vinden, de juiste opdrachtgevers aantrekken. Personal branding assisteert je bij alles. Niets komt aanwaaien. Je creëert business of in ieder geval nieuwe contacten, dankzij je online aanwezigheid. Het lastigste komt daarna nog: hoe je je brand vorm gaat geven en uitdragen, op de wijze die bij je past. Want als het niet vanuit je tenen komt, komt het ook niet over.’
‘Verwachtingen en vertrouwen liggen op één lijn’
Weet jouw fanbase (ofwel, jouw LinkedIn-connecties) wat je doet, hoe je dat doet, maar nog belangrijker, wie je bent? Dan heeft dat zó veel voordelen, volgens Desiree. ‘Ik vind het belangrijk dat mensen oprecht en authentiek zijn in het leven. Ook in hun samenwerking met anderen. Je kunt jezelf nog zo goed verkopen; als je uiteindelijk de verwachting niet waar maakt, ben je alsnog nutteloos. En wie nutteloos is, is geldverspilling. Dat klinkt keihard, en dat is het ook. Vertrouwen en verwachtingen liggen wat dat betreft op één lijn.’
‘Met een personal brand onderscheid je jezelf van iedereen die hetzelfde doet,’ vult Angèl aan. ‘Het levert erkenning op, en betere klanten die betalen wat jouw werk waard is. En los van het materialistische, zijn deze mensen vaak een stuk gelukkiger, want ze werken vanuit hun authentieke waarde. Zo maken zij het verschil.’
Begin met het bouwen van je eigen personal brand
Niet alleen op de momenten dat je gaat solliciteren is je persoonlijke merk van belang. Zoals de experts stellig beweren, is alle zakelijke communicatie ‘menselijker dan ooit’.
Wil je buiten de muren van je eigen bedrijfspand indruk maken? Dan is het belangrijk dat je aan je eigen status gaat werken. Want niet alleen een potentiële werkgever bekijkt je LinkedIn-profiel.
Waar je eenvoudig mee begint, zijn de volgende 3 elementen van je personal brand:
- Je “harde” skills;
- Je “zachte” skills;
- Je opleidingen en ervaringen.
Anke: ‘je positioneert jezelf niet alleen op de banenmarkt, maar ook op de opdrachtenmarkt. Daar sta je ‘te koop’ met je unieke kenmerken en eigenschappen. Het begint bij met de bewustwording van de combinatie aan vaardigheden en persoonlijkheden die jou uniek maakt. Dit is een combinatie van “harde”, meetbare skills – zoals programmeren in bepaalde talen, of kennis van CRM-systemen. Tel daar ook je “zachte” skills bij op. Dit zijn lastiger meetbare eigenschappen zoals punctualiteit, humor of creativiteit. Die eigenschappen kun je niet zomaar noemen, overigens. Dat heeft alles te maken met je offline en online communicatie. Als laatste heb je natuurlijk een collectie aan afgeronde opleidingen en cursussen welke relevant zijn voor de markt waarin je actief bent. Vanzelfsprekend loopt dit in lijn met alle ervaringen die je rijk bent.’
Als persoon wil je, net zoals merken, iets uitstralen. Je wilt geassocieerd worden met bepaalde skills, eigenschappen, of zelfs emoties. ‘Hoe je dat het beste doet, is door updates en artikelen te plaatsen via bijvoorbeeld LinkedIn. Mensen gaan je dan vanzelf associëren met een bepaalde expertise. Een goed voorbeeld vind ik Patrick Coolen van de ABN Amro. Zijn expertise is HR Analytics, iets wat hij zeer consistent uitdraagt. Zijn blogs zijn internationaal geliefd.’
Tips & tricks
Een personal brand is net zoiets als Rome. Je bouwt het niet in één dag op.
De belangrijkste tip: begrijp waar je het voor doet. Dat klinkt zweverig, maar waarschijnlijk doe je iets omdat het past bij je passies. Dus, waar wil je heen?
Kijk vooruit: wat wil je leren? Hoe wil je jezelf neerzetten? Hoe wil je dat anderen over jouw praten over, pakweg, 6 maanden?
De belangrijkste tips van de experts:
- Begin met te onderscheiden wat jou uniek maakt. Som je harde én je zachte skills op. Vraag feedback van collega’s, opdrachtgevers, klanten of managers (Ina).
Bij Fingerspitz maken we gebruik van een simpel modelletje: Objective Key Results. In Sillicon Valley wordt het al jaren succesvol toegepast om zowel bedrijven als werknemers continu te laten groeien. - Personal branding is eigenlijk niets meer dan marketing op authentieke wijze. Maar je hoeft geen goede marketeer te zijn om “jezelf te verkopen”. Want hier gaat het vaak fout: het heeft niets te maken met jezelf verkopen. Het gaat allemaal om zelfvertrouwen: geloven dat wat je doet goed is (Carola).
- De belangrijkste tip: zorg ervoor dat je het oprecht leuk vindt. Zie het niet als een verplichting, maar het levert je wel veel groeikansen op. Bovendien klopt het wat ze zeggen: netwerken is net werken. Neem er de moeite voor, ook al moet het soms in je eigen tijd (Desiree).
Meer inspirerende content?
Meer over Bas
Merken zijn er meer dan zat. Maar wat maakt het ene merk sterker dan het ander?
Bas Boomaars
Creatief Strateeg & Lead Content