Abonneer je nu op Smart Lab!
Iedere marketeer bij ieder bureau experimenteert met biedstrategieën en optimaliseert zijn targeting, voor het állerbeste resultaat op Google Ads. Logisch, want de opties zijn eindeloos. Je kunt kiezen voor handmatige biedstrategieën, maar Smart Bidding is tegenwoordig ook een zeer interessante optie. Zonder te experimenteren, kom je er nooit achter.
Nielsen heeft onlangs echter zeer interessante onderzoeksresultaten naar buiten gebracht. Zij onderzochten maar liefst 500 online campagnes, en vergeleken de elementen die zorgden voor succes. Wat blijkt: targeting en bereik zijn bij lange na niet de grootste redenen voor online succes. Dat is namelijk de creativiteit ervan.
Voor ons een wijze les: tijd die we steken in het optimaliseren van de targeting en het bod, kunnen we allicht beter aan Google overlaten. De slimme doelstrategieën blijken namelijk erg goed te werken.
Het is de creativiteit van de campagne – en in het geval van Google Ads dus de advertentieteksten – waarin we het verschil kunnen maken. De vraag is: hoe kunnen we dat testen?
De Ad Battle!
Om elkaar te inspireren en te leren van elkaar, hebben we een Ad Battle georganiseerd. Daarin dagen twee verschillende marketeers elkaar uit: de één herschrijft een Google Ads-campagne van de ander, in de hoop de gemiddelde CTR te verbeteren. Voor de rest zijn de targeting, biedstrategie en alle andere elementen hetzelfde gebleven. Vanzelfsprekend houden we daarin bij wat er precies is aangepast, zodat we kunnen zeggen wat wel werkt, en wat niet.
De winnaar? Dat was Joris, met een verschil van maar liefst 85% in CTR schroefde hij het gemiddelde op naar 31%!
Ach, geef die jongen een like.
De vraag is: wat heeft Joris nu precies veranderd aan de advertentietekst? Dat zie je in de video!
Experimenteren in Google Ads
Conclusie: experimenteren in Google Ads kan leiden tot een enorme verbetering van je prestaties. En met de nieuwe Google Ads-interface is het aanmaken van experimenten ontzettend simpel.
Dit is wat je moet doen:
- Ga naar je account in Google AdWords.
- Open ‘Alle campagnes’
- Scroll in het lichtgrijze menu naar de onderste optie: ‘Concepten en experimenten’
- Klik in het nieuwe venster op het tabblad ‘Advertentievarianten’
- Klik op de grote blauwe +, en maak een nieuw experiment aan. Let op dat je de juiste campagne en correcte naamgeving meegeeft.
Simpel, toch?