Stuur je veel op traffic? Goedzo. Het is en blijft één van de belangrijkste indicatoren voor een succesvolle website.
Maar het grijze gebied binnen de metric “traffic” is groot. In Google Analytics zie je de opsplitsing tussen sessies, bezoekers, paginaweergaven, unieke bezoekers, enzovoorts.
Voor ieder van deze metrics valt wel iets te zeggen. De belangrijkste combinatie van metrics binnen de categorie “traffic”, is waarschijnlijk het aantal sessies per unieke gebruiker.
Waarom? Omdat dit iets zegt over de loyaliteit van jouw website bezoekers. Deze groep kent je merk al, en heeft zeer waarschijnlijk een hoger conversieratio.
Er zijn veel manieren om top-of-mind te blijven bij je bezoekers, en dus herhaalbezoeken naar je website te realiseren. Eén van de nieuwste toepassingen om dit te realiseren, is door web push notificaties (WPN’s) te gebruiken.
De naam van WPN’s is echter niet al te best. In deze blog zoom ik daar dieper op in. Ook lees je de resultaten van onze experimenten met WPN’s, inclusief best practices.
De (onterecht) slechte naam van WPN’s
Vinden we die notificaties allemaal niet bloedirritant? Klikt daar überhaupt wel eens iemand op? Is het niet zo dat mensen zich daar alleen per ongeluk voor aanmelden?
Even een recap. Met Web Push Notificaties push je berichten naar het homescherm van de gebruiker, vanaf het moment dat de gebruiker daar akkoord voor heeft gegeven. Eigenlijk zijn het notificaties zoals je die krijgt op je smartphone, maar dan verstuurd vanuit een browser. Het unieke aan dit concept is dat de gebruiker de notificatie ontvangt, ongeacht of hij of zij zich op de website bevindt.
De ontvanger hoeft dus geen browser open te hebben staan om notificaties te ontvangen op desktop, tablet of mobiel. Relevant concept dus om je gebruikers snel en laagdrempelig terug te laten keren naar je website, toch? Iedereen kan ze inzetten en zo communiceren met de klant.
Irritant of relevant?
Ja hoor, heb je er weer één… Wanneer je even snel een webshop of blog opent, en weer zo’n irritante opt-in tevoorschijn ziet komen: “Blijf op de hoogte van onze laatste blogs, kortingen of acties, meld je aan!”. Ha, echt niet, denk je. Probleem één is dus: je denkt dat niemand zich aanmeldt voor push notificaties.
Toch kan de informatie heel relevant zijn voor gebruikers. Denk aan de bekende nieuwsnotificaties, zoals die van NOS. Zo krijg jij het belangrijkste nieuws direct op je desktop, tablet of mobiel zonder dat je een website, e-mail of een app hoeft te openen.
Het tweede probleem: wij marketeers zijn er nogal snel van overtuigd dat we echt helemaal niemand lastig vallen met onze fantastische aanbiedingen. Of dit geweldige blog of nieuwtje. Dit móet jouw doelgroep zien.
Probleem drie: ook klikken veel mensen per ongeluk op toestaan, misschien omdat ze denken dat het een cookiemelding is. Boeiend, dan kunnen we ze wel lekker push notificaties sturen! Haha!
Dat is een hele foute gedachte. Aanmeldingen voor push notificaties zeggen namelijk niets over het succes ervan. Het gaat om werkelijk terugkerende bezoekers, en de wáárde per bezoeker.
Dus stel je eens voor: je favoriete webshop stuurt jou écht relevante informatie. Misschien heeft je fanclub vandaag een nieuwe collectie t-shirts online gezet, en jij bent een van de allereersten die ‘m kan kopen. Of, jij scoort tickets voor het allervetste festival, omdat jij herinnerd wordt aan de ticketverkoop, door middel van een notificatie.
Wist je trouwens dat, door middel van personalisatie, jij zelfs persoonlijke kortingscodes kunt ontvangen voor je voormalige aankoop? Of zelfs een notificatie over je huidige aankoop, wanneer je pakketje het magazijn heeft verlaten?
De mogelijkheden zijn eindeloos. Het is zonde dat die vaak worden vergeten. Tijd om in te zoomen op de opties die we hebben.
Inzoomen op de mogelijkheden
De meeste Web Push Providers bieden diepere segmentatie opties aan, waardoor op basis van URL’s en aankoopinformatie gepersonaliseerde notificaties kunnen worden gestuurd. Het allerbelangrijkste is dat de gebruikers heel duidelijk weten wat ze zullen ontvangen voordat ze op ‘toestaan’ klikken. Het enige wat nodig is, is een beetje creativiteit.
In deze blog lees je bijvoorbeeld 6 handige strategieën om notificaties in te zetten voor e-commerce. Zo zie je dus ook dat elke branche weer verschillende soorten notificaties kan versturen.
Het type notificatie is dus heel belangrijk om op de soort behoefte, en uiteindelijk motivatie, van je klant in te spelen. Ook de manier van overbrengen is belangrijk. In plaats van irritatie te creëren, moeten we het juist zien als loyaliteitsprogramma’s: Omdat jij een trouwe klant bent, geven wij jou speciale persoonlijke korting en informatie.
Maar… Werkt het écht?
Herhaalbezoeken is wat we willen, om de gemiddelde sessiewaarde te verhogen. Gaan we dat bereiken met onze web push notificaties?
Dat hebben we getest, en wel voor onze klanten Kwalitaria en JohnBeerens.com. Ik wil de resultaten met je delen. Je kunt ook de video bekijken, waarin Jaap de resultaten bespreekt.
Door het inzetten van een A/B test kreeg 50% van de websitegebruikers van Kwalitaria en JohnBeerens.com de opt-in te zien, en 50% niet.
We kunnen concluderen dat de opt-in notificatie géén negatieve invloed had op het gedrag. Sterker nog, het aantal herhaalbezoeken steeg bij zowel Kwalitaria als JohnBeerens!
Maar we zijn kritisch. Is dat herhaalbezoek ook écht iets waard?
Eerlijk: er kwamen weinig tot geen directe conversies uit de notificaties. We concludeerden wel dat de notificaties dienden als ondersteunende conversie. Dus, ook al koopt de klant niet direct, hij of zij keert wel terug naar je website. Zo blijf jij dus top-of-mind bij je waardevolste klanten.
We adviseren de notificaties dus niet in te zetten om direct meer sales te realiseren. Zie het eerder als een extra communicatiekanaal naast bijvoorbeeld social media. Je wilt je bezoeker nog een keer extra benaderen met relevante informatie. Hierdoor zal de naamsbekendheid stijgen. Dit leidt niet gelijk tot conversies, maar dient wel vaak als ondersteunende conversie!
Best practices voor web push notificaties
Ook is het soort notificatie belangrijk voor het succes ervan. Ik heb de best practices op een rijtje gezet voor jou:
Het sturen van notificaties is per website en branche maatwerk, dat is een feit. Daarom zijn er geen regels over wanneer de berichten het beste werken voor jouw bedrijf. Ook de tijd en frequentie van de notificaties verschillen. Ik deel in ieder geval onze belangrijke inzichten met je.
- Wek zoveel mogelijk nieuwsgierigheid op. Creëer FOMO: fear-of-missing-out. Uit onze experimenten bleek dat de CTR véél hoger was wanneer de tekst kort was, en niet teveel verklapte. Vertel de abonnee niet hoeveel korting hij krijgt, en vertel vooral niet welk product vandaag in de sale is: houd het spannend. Hierdoor is de kans op een klik terug naar je website groter. En ook al past de actie niet bij de bezoeker, nu hij of zij er toch is, waarom niet even verder kijken?
- De avonden, ochtenden en weekenden werkten het beste. Dit verschilt per industrie, dus advies om hier altijd eerst mee te testen. Tip: probeer het ook op onverwachte momenten, je weet nooit welke resultaten eruit komen.
- Door het invoegen van een afbeelding kan de notificatie beter worden gezien en dit maakt het interessanter voor gebruikers om te klikken. Ook verhoog je hierdoor gelijk de brand awareness
- Maak gebruik van emoticons, dit werkt veel beter dan zonder. Let op, niet overdrijven.
Vragen over best practices voor jouw branche, of welke tool het beste past bij jouw doelstellingen? Laat even een berichtje achter!