Home
Online marketing strategie
E-commerce strategie
Heb je een mooie webshop, maar vallen de bezoekersaantallen tegen? Of word je shop wel bezocht, maar wordt er geen omzet gegenereerd? Hoe richt je een duurzame e-commerce strategie in?
De voordelen van een e-commerce strategie
- Vergroot de omzet en ROI
- Aansluiting op de bedrijfsstrategie
- Stuur op Customer Lifetime Value
- Vertaal jouw visie naar de digitale e-commerce wereld
- Duidelijke KPIs die zijn afgestemd op bedrijfsdoelstellingen
E-commerce marketing strategie
Onterecht denkt men vaak dat online marketing slechts een bijkomstigheid is van e-commerce. Integendeel! Zonder succesvolle toepassing van online marketing, kan een webshop vandaag de dag geen omzet genereren. Daarom is een e-commerce strategie belangrijk. Want e-commerce staat namelijk nooit stil. Dus je strategie is je basis. Er zijn zoveel onderwerpen waar je over na moet denken als het gaat om je e-commerce strategie:
- Attributie
- Conversie tracking
- Omnichannel strategie
- Feed management
- Prijsstrategie
- Product management
- Kortingsacties
- User Experience
- Marketing automation
- Customer service
- Voorraadbeheer
- Koppelingen
- Adverteren
- En ga zo maar door!
Waar moet je nu beginnen met je e-commerce strategie? Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de bedrijfsdoelstellingen. Zijn deze specifiek, haalbaar en meetbaar genoeg? Vervolgens moet je gaan kijken hoe je deze doelstellingen gaat halen. Hierbij is het gebruik van online marketing een essentieel onderdeel van je e-commerce strategie.
Als laatst is het belangrijk om te zoeken naar de online kanalen die gaan helpen je doelstellingen te bereiken, en ook hoe je de webshop gaat inrichten.
Doelgroep en online landschap
Minstens zo belangrijk voor je e-commerce strategie is het in kaart brengen van de doelgroep: waar zit je potentiële klant? Wat speelt er in zijn/haar hoofd? Welke trends en interesses volgen ze? Met andere woorden: hoe kun je je doelgroep het beste bereiken?
Niet alleen buiten je webshop om is een strategie van belang. Nu je weet wat je online uit wilt dragen, pas je de webshop hierop aan. Want ook op het moment dat de doelgroep zo ver is gekomen om de webshop te bezoeken, is het belangrijk hem naar het belangrijkste moment te brengen: het moment van conversie – ofwel, een aankoop. Het is dus van groot belang om inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers op je website, om deze vervolgens te optimaliseren en die potentiële klant naar de aankoop te begeleiden.
Ook het online landschap moet goed begrepen worden. Hoe zichtbaar en vindbaar is je webshop op de belangrijkste steekwoorden van de markt waarin je actief bent? Hoe kan die positie worden versterkt? En wat zijn de andere doelstellingen per kanaal? Verwerk dit in je e-commerce strategie.
Een duurzame e-commerce strategie implementeren?
Advies nodig bij het opzetten van een e-commerce strategie? Wij helpen je graag bij het kiezen van de juiste doelstellingen en het uitzetten van de juiste tactiek. Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom een keer langs voor een kop koffie en een goed gesprek.
Aan de slag met online marketing?
Strategisch advies nodig? Wij helpen je graag bij de vertaalslag van e-commerce strategie naar online aanpak. Neem vrijblijvend contact met ons op, of kom eens langs voor een kop koffie en een goed gesprek. Vinden we leuk!