Remarketing is simpel gezegd een middel om mensen te bereiken die je website of een gedeelte ervan al eerder hebben bezocht. In een eerdere blogpost zijn de meeste opties voor remarketing via AdWords al besproken. Aangezien YouTube een steeds belangrijker kanaal wordt willen we hier graag op inzoomen. Want ook YouTube is een ideaal medium om een remarketing campagne in op te zetten. Wil je weten waarom, wanneer en hoe je remarketing via YouTube inzet? Lees dan snel verder!
Waarom remarketing via YouTube?
Remarketing is een manier om met een specifieke boodschap eerdere bezoekers over te halen om over te gaan tot de gewenste actie op je website. De gewenste actie is afhankelijk van je product- of dienstenaanbod en kan variëren van een aankoop tot bijvoorbeeld een contactaanvraag. Maar ook merkbekendheid en het creëren van een bepaalde mate van awareness kan een doel zijn van een remarketing campagne. Wat je exacte doel ook is, een remarketing campagne via YouTube kan een uiterst effectief middel zijn om in te zetten.
Bereik & flexibiliteit. Zoals we hieronder kunnen zien is er een enorme groei waar te nemen in het wereldwijde gebruik van YouTube. In 2007 werd er 12 uur aan videomateriaal geüpload binnen een minuut. In de loop der jaren is het actieve gebruik van YouTube zover gestegen dat er zelfs elke minuut van de dag meer dan 300 uur aan video content wordt geüpload!
Zoals we weten vindt een aankoop of andere gewenste actie op je website niet altijd direct plaats bij een eerste bezoek. De online consument vergelijkt graag, leest graag beoordelingen van anderen en laat zich ook graag op verschillende manieren inspireren voordat hij/zij overgaat tot een uiteindelijke actie. Er zijn tegenwoordig dan ook verschillende kanalen betrokken binnen een online aankoop- of keuzeproces. YouTube is – met meer dan 1 miljard actieve gebruikers en als tweede wereldwijde zoekmachine na Google – hier dan ook zeker een onderdeel van!
Dit zien we ook terug in onderstaande afbeelding. Belangrijke invloedrijke stappen binnen een online aankoop- of keuzeproces zijn bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame en het aantal bezoekers ofwel de bekendheid van een website. Deze onderdelen spelen onder andere mee in het verkrijgen van een bepaalde mate van vertrouwen in je webshop of website.
Maar ook YouTube blijkt een erg belangrijk onderdeel in een online keuzeproces. Vooral als het gaat om product visualisaties, productuitleg of entertainment.
Met goed videomateriaal kan men op meerdere manieren geprikkeld worden, in tegenstelling tot banners of tekstadvertenties. Omdat er met video meer mogelijkheden zijn om je boodschap vorm te geven is het ook makkelijker om een bepaalde houding of emotie op te wekken richting je merk of product. Een ideaal middel dus om je product, dienst of merk op een grappige, ludieke of juist serieuze manier neer te zetten en de kijker aan te sporen tot een gewenste actie!
Concurrerende tarieven en ROI. Binnen YouTube wordt het gebruikelijke AdWords veilingmodel gehanteerd. Aangezien adverteren binnen YouTube zich nog in een relatief opkomende fase begeeft, zijn de tarieven aantrekkelijk te noemen. Daarnaast betaal je met TrueView video advertenties en AdWords voor video alleen als de gebruiker ook daadwerkelijk de advertentie bekijkt (kosten per weergave).
Bepaal wie je wilt bereiken
Net zoals bij iedere andere remarketing campagne maakt remarketing via YouTube gebruik van remarketinglijsten en bijbehorende cookiepools. Hierbij een aantal opties om je remarketinglijsten op te bouwen:
- Bezoekers van je website of een gedeelte ervan: hierin kun je het zo specifiek mogelijk maken als je wilt. Je kunt ervoor kiezen om alle bezoekers op te nemen in de lijst, bezoekers die een bepaalde (product)pagina bezocht hebben óf bezoekers die zijn afgehaakt tijdens het bestelproces. Ook kun je bijvoorbeeld kijken naar bezoekersgedrag en mensen opnemen die je website langer dan 1 minuut hebben bezocht of die een X aantal pagina’s hebben bekeken.
- Bezoekers van je YouTube kanaal: dit maak het mogelijk om bezoekers van jouw YouTube kanaal te retargeten. Het is hierbij wel een vereiste om je YouTube kanaal gekoppeld te hebben aan je AdWords account.
- Kijkers van jouw video(‘s): een cookiepool die gebaseerd is op kijkers van jouw video(’s) stelt je in staat om gebruikers te remarketen die jouw video hebben bekeken. Je kunt hierbij denken aan een remarketing video welke follow-up informatie verschaft of op een leuke manier inspeelt op de reeds bekeken video(‘s). Ook hiervoor moet je je YouTube kanaal hebben gekoppeld aan je AdWords account.
- Kijkers van jouw YouTube advertentie(‘s): wanneer je al adverteert via YouTube is het ook mogelijk om een cookiepool op te bouwen met kijkers van jouw YouTube advertenties. Hierdoor kun je hen opnieuw benaderen met een toepasselijke video advertentie. Ook hiervoor moet je je YouTube kanaal hebben gekoppeld aan je AdWords account.
Zet je video advertentie in op de juiste manier!
Er zijn binnen YouTube drie pagina categorieën waarop je advertentie kan worden vertoond: de homepagina, de weergavepagina en de zoekpagina.
Daarnaast kun je je video advertentie ook tonen op websites binnen het Google Display Netwerk aan gebruikers in je remarketinglijst.
Voor AdWords voor Video zijn er twee advertentievormen:
- TrueView InStream: deze indeling gebruik je wanneer je beschikt over videoinhoud die je voorafgaand aan een video op YouTube of in het Google Display Netwerk wilt promoten. Hierbij kan er ook een begeleidende banner getoond worden welke in de weergavepagina aan de rechterzijde wordt vertoond als versterking van je video advertentie. Voor de kijker is het mogelijk om de video advertentie na 5 seconden over te slaan.
- TrueView In-Display: deze indeling gebruik je wanneer je een video wenst te promoten naast YouTube video’s, als onderdeel van een YouTube zoekresultaat of in andere website-inhoud in het Google Display Netwerk. Het gaat hierbij om een video thumbnail met een zelf opgegeven beschrijvende tekst.
Algemene tips voor je video advertentie:
- Optimale lengte van je video advertentie is 15-20 seconden. De eerste 5 seconden zijn het belangrijkste. Trek hier dan ook direct de aandacht door je boodschap, merknaam of logo te tonen.
- Zorg voor een pakkende titel en beschrijving mét call-to-action.
- Zorg voor afwisseling. Toon niet langer dan 1 maand dezelfde video advertentie. Zorg er daarnaast voor dat je een frequency cap instelt zodat gebruikers niet gespammed worden door je video.
- Voeg altijd een begeleidende banner toe!
- Maak gebruik van de call-to-action overlay optie tijdens de video-weergave.
En, ben jij al overtuigd?