Al maanden wachten we er op: adverteren op Instagram. En vanaf 30 september is het eindelijk mogelijk in Nederland!
Wat is Instagram?
Instagram is een social media platform waarop je foto’s en video’s deelt met je vrienden en de rest van de wereld. Je kunt je beeldmateriaal snel en eenvoudig voorzien van een filter. Er zijn wereldwijd zo’n 300 miljoen actieve Instagram gebruikers.
Zij plaatsen dagelijks meer dan 70 miljoen foto’s. In Nederland zijn er bijna 2 miljoen mensen die Instagram gebruiken en dit aantal groeit nog steeds. Instagram is, met name onder jongeren, één van de populairste social media platformen van het moment.
Adverteren op Instagram
We wisten dat het eraan zat te komen, maar wanneer wij ook konden gaan adverteren op Instagram was lange tijd onduidelijk. Daar is nu verandering in gekomen. Vanaf 30 september is het eindelijk zover!
De afgelopen tijd is er in het buitenland veel getest door diverse grote partijen. En met succes. Binnenkort kunnen wij ook aan de slag, want adverteren op Instagram wordt nu opengesteld voor alle bedrijven. Klein of groot, het maakt niet uit. En niet alleen in Nederland. Naast ons kikkerlandje worden er meer dan 30 andere landen toegevoegd aan de lijst. Wij kunnen niet wachten tot het zover is!
Maar eerst even wat meer over Instagram adverteren. Want hoe werkt het en wat voor soort advertenties kun je inzetten?
Uitgebreide targeting mogelijkheden
Instagram is van Facebook. Adverteren op Instagram gaat dan ook via het Facebook platform. En dit is positief, want dit betekent dat de targeting opties net zo uitgebreid zijn als bij Facebook.
Ben je weddingplanner en wil je vrouwen bereiken in de leeftijd van 25-35 jaar die verloofd zijn? Of heb je een webshop met voetbalschoenen en wil je mannen van 15-25 jaar bereiken die van voetbal houden? Het kan allemaal. Want Facebook weet alles van ons. En Instagram nu dus ook. Dat maakt beide platformen ontzettend interessant voor adverteerders.
Soorten Instagram advertenties
Naast het feit dat je de targeting mogelijkheden van Facebook gebruikt, zijn de advertentietypes ook nagenoeg hetzelfde.
Net als bij Facebook adverteer je binnen Instagram op basis van doelstellingen. Wil je dat men doorklikt naar je site, een video kijkt of wil je meer post engagement? Het kan allemaal.
Wanneer je gaat adverteren op Instagram zijn de volgende opties beschikbaar:
- Image Ads
- Video Ads
- Carousel Ads
Vanuit een image ad kan je doorklikken naar een site, bijvoorbeeld een webshop. Een video ad toont logischerwijs een video en met een carousel ad toon je meerdere afbeeldingen. Door te swipen zien mensen de verschillende afbeeldingen en per afbeelding kunnen ze klikken op een link. Als adverteerder voeg je per afbeelding een specifieke link toe, zodat de bezoekers op de juiste landingspagina terechtkomen.
Beeldmateriaal = key!
Mensen komen naar Instagram voor visuele inspiratie. De visual is in dit geval dan ook echt key. Zonder goed beeldmateriaal kom je er niet. Zorg ervoor dat de kwaliteit hoog is.
Houd er daarnaast rekening mee dat het beeld ook in het klein goed overkomt. Men ziet de afbeelding ten slotte op het scherm van een smartphone.
Waar je voorheen enkel vierkante afbeeldingen kon plaatsen, is het nu ook mogelijk om afbeeldingen in landscape formaat te tonen. Handig! En vergeet de filters niet. Die maken je afbeeldingen in sommige gevallen nog mooier.
Voor video’s geldt ook dat je deze nu kunt plaatsen in landscape formaat. En wil je een video ad tonen? Dan mag deze maximaal 30 seconden duren.
Ja, ik wil ook adverteren op Instagram
Klinkt interessant, niet waar? Wil jij ook adverteren op Instagram? Laat het ons weten! Dan zorgen wij ervoor dat je straks één van de eerste adverteerders bent in Nederland.