Voelt het alsof er niets gebeurt met je B2B-campagnes? Je bent zeker niet alleen. En dat is heel logisch ook, omdat B2B marketing zijn eigen uitdagingen heeft. Om je op weg te helpen, deel ik in deze blog praktische tips over Google Ads campagnes voor B2B bedrijven. Zo kun je na het lezen direct aan de slag!
Vraag jezelf eerst dit af
- Wat wil ik bereiken met mijn Google Ads campagnes? Wat is mijn doelstelling?
- Wat maakt ons product of dienst sterk ten opzichte van mijn concurrenten?
- Wie wil ik bereiken? Wie is de doelgroep? Wat kenmerkt deze mensen?
Je doelgroep duidelijk hebben is moeilijk, maar niet onmogelijk. Houd bij het ontwikkelen van je campagnes in gedachte: “B2B is still human to human.”
De uitdagingen van Google Ads in B2B
Ga je als B2B-partij adverteren op Google Ads? Dan loop je al snel tegen de volgende uitdagingen aan:
- Zoekwoorden zijn doorgaans duurder dan bij B2C
- Niche markten hebben erg lage zoekvolumes
- Conversieratio’s liggen vaak laag
- Opbrengsten van leads variëren sterk in waarde
- Attributie is complex
Het gevolg? Weinig data om mee te werken, voor jezelf én voor het algoritme. Kijk naar oplossingen zoals Enhanced Conversions en Consent Modus om het algoritme op weg te helpen. Ook is het belangrijk om te werken met soft conversions. Dat betekent dat je focus ligt op potentiële klanten die eerst meer informatie zoeken voorafgaand aan de aankoop. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een trial period of het gebruik van een configurator op de website.
Tip 1. Stuur op meer dan alleen leads en aankopen
Wil je leads en aankopen realiseren met je campagnes? Denk dan eens goed na over de klantreis en acties die mensen nemen gedurende dit proces. Een B2B klantreis is vaak heel lang en complex. En door te werken met soft conversion verzamel je meer data.
Zorg dus dat je dit instelt. Hoe? Via de Google Ads pixel. Daarmee genereer je automatisch meer data dan wanneer je doelen importeert vanuit Google Analytics. Waardoor je een totaalbeeld creëert.
Tip 2. Wees scherp op zoekwoorden en zoektermen
Kijk kritisch naar de zoekintentie van zoekwoorden. Past dit echt bij je zakelijke doelgroep? Grote kans dat het geen perfecte match is. Dat komt doordat er meestal te weinig zoekvolume zit op longtail zoekwoorden. Wat nu? Het is extra belangrijk dat je regelmatig kijkt welke zoektermen getriggerd worden. Want je wil voorkomen dat dit grotendeels particulieren zijn. Of dat je € 100 voor een klik betaalt die niet converteert.
Wil je dure klikken hoe dan ook voorkomen? Stel dan een portfolio biedstrategie in, om zo een maximaal bod limiet te kiezen.
Tip 3. Target de juiste mensen
Maar B2B is toch niet te targetten? Moeilijk ja. Maar gelukkig zijn er in Google Ads interessante doelgroepen die je zelf kunt maken. Denk aan custom-intent doelgroepen. Zo kan je targetten op mensen die:
- Specifieke zoekopdrachten hebben gedaan.
Kies voor goed presterende zoekwoorden uit je account. Of ga voor zoekopdrachten die erop duiden dat het gaat om zakelijke professionals.
- Websites van concurrenten hebben bezocht. Of de naam van concurrenten hebben gezocht.
- Apps van concurrenten hebben gebruikt.
Een andere optie is dat je een adressenlijst van je klanten uploadt. Heb je een groot klantenbestand? Segmenteer dan. Bijvoorbeeld op basis van RFM (recency, frequency, monetary) of conversiekans.
Groei naar echte resultaten
Door deze tips te volgen, maak je meer effectieve B2B Google Ads-campagnes. Campagnes die echte resultaten opleveren. Maar onthoud, B2B is nog steeds human-to-human. Belangrijk om in gedachten te houden bij het ontwikkelen van je campagnes.
Gebruik je klantgegevens om je campagnes te optimaliseren. En ben op de hoogte van de uitdagingen in de B2B wereld. Als je op de juiste manier gebruikmaakt van de beschikbare tools, dan ga je zeker echte successen zien!
Meer over Simone
Marketing without data is like driving blindfolded.
Simone van den Nieuwenhuizen
Digital Marketing Consultant