Je hebt een baanbrekend design voor een landingspagina in gedachten. Echt een superstrak ontwerp. Je designer werkt het uit, en het ziet er picobello uit.
Maar je vergeet dat je niets hebt aan een gelikte pagina als hij niet converteert.
Wil je een landingspagina die daadwerkelijk conversies voor je realiseert? Lees dan deze tips!
#1. Bedenk van te voren…
- … wat het doel van de pagina is. Je moet conversies eerst definiëren voor je ze kunt meten.
- … hoe je concurrentie het doet en of je dit wel of niet wilt gebruiken.
- … wie je doelgroep is en hoe je deze het beste kunt begrijpen.
- … hoe je bezoekers op de landingspagina terechtkomen. Gebruik verschillende boodschappen voor verschillende kanalen.
#2. Less is more
Zorg ervoor dat je landingspagina kort maar krachtig is. In het geval van landingspagina’s is Less is more zeker van toepassing. Geef alleen de essentiële informatie, de pluspunten (USP’s) en inspireer hiermee je bezoekers. En dat in één oogopslag!
De bezoeker moet in korte tijd begrijpen waar jouw boodschap over gaat. Wees doeltreffend en houd het vooral simpel.
Een overzichtelijke landingspagina stelt een bezoeker in staat de inhoud van de pagina makkelijk te scannen. Vermijd onnodige herhalingen en zorg dat teksten, blokken en afbeeldingen aansluiten op je advertentie.
Het is van belang dat de bezoeker niet wordt afgeleid.
Hoe je dit voorkomt, lees je in de volgende stap.
#3. Voorkom afleiding
“We live in such an age of chatter and distraction. Everything is a challenge for the ears and eyes.”
Verminder de mogelijke exit points op de pagina. Je bezoekers zitten immers op het einde van het conversiepad, en dan wil je niet dat ze afgeleid worden. Let hierbij ook op het toevoegen van social buttons, dit kan namelijk ook afleidend zijn.
De bezoeker heb je bijna over de streep, dan wil je niet dat deze op het laatste moment je landingspagina verlaat. Vermijd daarom zoveel mogelijk hyperlinks en navigatie mogelijkheden op je landingspagina.
Hoe meer keuze de bezoeker heeft, hoe kleiner de kans op een conversie.
#4. Call to action-buttons
Zet de call to action (CTA) button op een prominente plek op de landingspagina, in bijvoorbeeld een opvallende (contrasterende) kleur. Let er daarnaast op dat deze boven de vouw valt. Je wilt dat bezoekers je CTA meteen kunnen zien bij aankomst op de pagina, zonder dat ze nog hoeven te scrollen.
Een goede CTA-button trekt direct de aandacht van de bezoeker en moedigt aan tot actie. Laat de bezoeker duidelijk weten wat je wilt en wat de voordelen zijn van het achterlaten van bijvoorbeeld zijn of haar mailadres. Gebruik niet te veel verschillende call to actions op een landingspagina. Dit leidt namelijk af, of kan verwarrend zijn voor de bezoeker.
#5. Wees consistent
Gebruik dezelfde lay-out, kleuren en woorden als in de banners, advertenties en nieuwbrieven waarmee bezoekers zijn binnengekomen. Herkennen = vertrouwen. Ook wil je dat bezoekers meteen zien dat deze pagina bij jouw advertentie hoort, zodat ze weten dat ze goed zitten.
Maak gebruik van een goede, opvallende en overzichtelijke opbouw van de landingspagina. Deze bestaat uit 5 essentiële elementen:
- Jouw USP’s in de vorm van een killer headline, een aantrekkelijke subheadline (en eventueel een onderbouwend argument).
- Een Hero Shot. Deze bestaat uit afbeeldingen of video’s die de context van jouw product of service aantonen.
- De voordelen van jouw product of service in de vorm van opsommingen en een lijst van features.
- Social proof. Wat jij hebt, wil ik ook!
- Eén duidelijke call to action die niet te missen is!
#6. Voortdurend optimaliseren
Blijf meten en verbeteren. Bedrijven die meer dan 40 landingspagina’s hebben, krijgen 12x meer leads binnen dan bedrijven met vijf of minder landingspagina’s. Heeft een bedrijf meer dan 30 landingspagina’s, dan krijgen ze 7 keer meer leads dan bedrijven met 10 of minder landingspagina’s. Kijk met split tests of A/B tests wat het beste werkt op welke pagina en zorg ervoor dat je de landingspagina’s blijft verbeteren.
Meten = weten!
Let er bij het testen op dat je niet te veel elementen per keer wijzigt. Wijzig slechts één of twee elementen per keer, zo weet je precies waardoor het verschil in resultaat veroorzaakt wordt. Vervolgens kun je de landingspagina’s doelgericht verbeteren. Uiteindelijk kies je de landingspagina die het hoogste conversiepercentage heeft.
#7. Goede bedankpagina
Als je de bezoekers zover hebt dat ze het conversiedoel hebben volbracht (Yes!), zorg dan dat ze op een goede bedankpagina terechtkomen. De Foot-in-the-Door-technique vertelt ons dat als je éénmaal “Ja” hebt gezegd, dit ook doet voor een kleiner verzoek dat daarna volgt.
Vraag je bezoeker op de bedankpagina nog om wat extra’s. Denk bijvoorbeeld aan een registratie voor een webinar of het downloaden van een whitepaper. Grote kans dat ze dit ook zullen doen!
Eventueel kun je bezoekers op een bedankpagina ook vragen om te connecten met je sociale netwerken. Zo bied je de bezoeker ook na zijn conversie de mogelijkheid om op de hoogte te blijven van leuke updates.
#8. Laat je inspireren
Er zijn tal van voorbeelden van succesvolle landingspagina’s. Mocht je nog geen goed beeld hebben van hoe zo´n pagina er nou uit moet zien? Bekijk dan eens ons voorbeeld en doe inspiratie op. Let in ieder geval op onderstaande zaken:
- Zorg voor een killer headline, een aantrekkelijke subheadline of eventueel onderbouwend argument. Neem hierin je USP’s mee, zo weet je bezoeker meteen hoe en wat.
- Een Hero Shot. Deze bestaat uit afbeeldingen of video’s die de context van jouw product of service aantoont.
- Beschrijf kort en duidelijk de voordelen van jouw product of service. Wat heb jij te bieden wat anderen niet hebben?
- Social proof. Wat jij hebt, wil ik ook!
- Hanteer één duidelijke call to action (boven de vouw) die niet te missen is!
Liever een grote afbeelding van het voorbeeld? Bekijk de afbeelding op onze website.