Behoort linkmanagement tot een van jouw online activiteiten? Dan herken je vast het gevoel dat jouw linkbuilding e-mails (te) vaak onbeantwoord blijven. Helaas kan dit best een probleem zijn, aangezien linkmails een belangrijke stap in het proces zijn. Geen respons, is geen link.
Om jouw linkbuilding gemakkelijk – en minder frustrerend – te maken zet ik onze beste tips voor creatieve linkmailing op een rijtje! Vergeet alleen niet te linken als je deze tips gebruikt 😉
Closing the Linkbuilding Gap kan soms best lastig zijn..
Wat is linkbuilding ook alweer?
Linkbuilding is het verzamelen, verkrijgen en verdienen van links – ofwel verwijzingen – van andere sites en pagina’s naar jouw website. Het belang van linkbuilding wordt door veel bedrijven nog vaak onderschat of zelfs niet begrepen. Maar dat dit SEO onderdeel belangrijk is blijkt wel uit de ontwikkelingen in SEO-land.
Google wordt steeds slimmer wordt en zet algoritmes (zoals Penguin) in om zoekmachine optimalisatie eerlijk en vrij van black-hat technieken te maken. Maar ondanks de ontwikkelingen, zoals de verminderde effecten van on-page SEO, blijft autoriteit een belangrijke pilaar van het SEO pallet.
Het verkrijgen van kwaliteit-backlinks is tegenwoordig een echte kunst geworden. Daarom spreken wij ook wel van authority building. Het verkrijgen, maar vooral het verdienen van autoriteit & kwalitatieve backlinks is een echte kunst geworden. Precies in deze setting heb ik de linkbuilding communicatie eens onder de loep genomen.
Waarom je aandacht moet besteden aan je linkbuilding mails
Simpel: omdat je anders (goede) backlinks misloopt. Heb jij een website waar je u tegen zegt? Een unieke dienst? Topcontent die iedereen moet lezen? Of ben je gewoon heel erg goed in wat je doet? Dan is het zeker waard om hier naar te linken! Maar dan moet de wereld wel weten van jouw bestaan. En jouw outreach mailing openen en beantwoorden.
De kracht die hierin ligt is interesseren en overtuigen. Uitgangspunt hierbij is de gulden regel uit je jeugd: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet. Ziet jouw mailbox er wel eens als volgt uit?
Bij het zien van deze mailbox word ik in ieder geval al moe. Besef dat jij niet diegene wil zijn die dit ook doet. Daarnaast zit hier geen enkele aanvraag tussen die mijn aandacht wekt. Het is belangrijk om niet één van duizenden, maar één uit duizenden te worden.
7 linkbuilding tips
Met onze 7 linkbuilding mailing tips kun je in ieder geval een goede (tweede) start maken.
1. E-mail header
Zoals ik al aangaf is een sterke header een goede manier om op te vallen. Er zijn duizend en een varianten op “linksuggestie” dus gebruik deze ook!
Hierbij is het goed om te testen wat werkt. Een versie die voor mij goed werkt is die waar precies instaat wat je biedt: “Interesse in een samenwerking?”. Je laat direct zien dat het niet om een eenzijdig voorstel gaat (+ samenwerken is echt een toverwoord).
Daarnaast kun je testen met bepaalde clickbait technieken. Uiteraard is het slim om niet te overdrijven, maar een bepaalde mate van nieuwsgierigheid kan wonderen doen: “Is een samenwerking iets voor jou?”.
2. Een ijzersterke opening
Omdat niets zo teleurstellend is als een tegenvallende opening na een geweldige e-mail header. Vaak beginnen linkbuilding mails direct met: “Hi, ik heb site x en wil je hier naar linken want x,y,z.” En niemand wordt blij van iemand die alleen over zichzelf praat..
Ga in de opening direct in op jouw voorstel uit de header. Probeer dit zo luchtig mogelijk te houden, maar vertel wel wat je verwacht van de lezer. Even een voorbeeld: “Hi <naam>, ik las net jouw awesome blog over X. Ik zag dat je specifiek ingaat op Y J en ik vond dit goed aansluiten bij onze website x. Lijkt het jou iets om samen te werken en elkaars online positie te versterken?” Het kost één zin om interesse te tonen in de tegenpartij.
Vergeet trouwens niet om een naam te noemen in je aanhef. Heb je deze niet? Gebruik bijvoorbeeld de combinatie “collega/beheerder van bedrijf x”.
3. Overtuigende content
Ondanks dat de body van een tekst het minst (vaak) gelezen wordt, is het toch belangrijk hier even wat aandacht aan te besteden. Benoem kort jouw bedrijf of dienst en neem vervolgens enkele bulletpoints op die aangeven waarom jouw product/services bij die van de geadresseerde passen. Hiermee refereer je kort dat er winst voor beide partijen inzit.
4. Een aanbod dat niet geweigerd kan worden
Tijd om niet langer om de zaken heen te draaien: doe jouw aanbod. Het vragen om een link zonder iets terug te geven is helaas alleen weggelegd voor de allerbesten onder ons. Maar met een beetje creativiteit kom je al een heel eind.
Een mogelijkheid is bijvoorbeeld het voorstel om een link terug te plaatsen (vernoem dan wel direct waar..), maar het kan ook ontastbaar zijn. Heb je bijvoorbeeld een infographic of handleiding? Bied aan om deze gratis te plaatsen/embedden voor hun bezoekers in ruil voor een link.
Een voorstel met potentie is het vinden van outdated content op kwalitatieve sites. Herschrijf een stuk zodat het wel aansluit bij dit tijdperk. Biedt vervolgens aan om het stuk aan te leveren in ruil voor een verwijzing in de vorm van een link.
5. Maak linkbuilding persoonlijk
Linkbuilding is vaak vrij onpersoonlijk. Maar waarom eigenlijk? Niemand wil zaken doen met een onbekend persoon toch?
Eén van de technieken die voor mij het beste heeft gewerkt, is proberen mailings zo persoonlijk mogelijk te maken. Al ken je de geadresseerde vaak niet (of kost écht persoonlijk contact te veel tijd/moeite) maak dan gebruik van een naam of de bedrijfstak. Zo kun je relevante – en gevatte – opmerkingen maken waar de ontvanger zich aan kan refereren.
Zoals men het ook wel noemt: Talk to people like people. Mijn advies is dan ook om mailings altijd informeel op te stellen.
6. A touch of psychology
Of een touch of magic? Dat zeker niet, maar een tijd geleden heb ik een boek gelezen: ‘Getting to yes’, gericht op de psychologie van het onderhandelen. Een paar van deze technieken zijn uiterst nuttig gebleken in linkmailing! Een paar voorbeelden:
- Wederkerigheid: al genoemd, maar zeker belangrijk: door iets weg te geven, vergroot je de kans dat je iets terugkrijgt (een link maybe?)
- Autoriteit & Sociale Bewijskracht: ben jij een expert of autoriteit op een gebied? Gebruik dit in je mailing! Daarnaast kun sociale bewijskracht gebruiken om aan te geven welke websites al fan zijn (en linken) naar jouw content/diensten/tools. Zeker als deze bronnen – ook – als autoriteit worden gezien.
- Consistentie: mensen zijn geneigd om te doen wat ze toezeggen. Probeer je linkvraag zo neer te zetten dat het voor de ontvanger logisch is om ja te zeggen. Vraag bijvoorbeeld waarom iemand naar jouw content wil linken. Zie je brood in de voorwaarden? Grote kans dat er een akkoord is.
- Sympathie: een van mijn favorieten! Niemand vindt linkbuilding oprecht leuk en dit mag je best gebruiken. Neem het vooral niet te serieus en laat doorschemeren dat jullie beide in hetzelfde schuitje zitten. Dit vergroot tevens sterk de kans op een vervolgruil.
7. Humor
Deze laatste en gouden tip sluit aan op veel punten, van sympathie tot een persoonlijke benadering. Het hangt hierbij uiteraard af van de branche hoe ver je hier in kunt gaan, maar een linkbuilding outreach blijkt gewoon veel succesvoller te zijn indien er humor gebruikt wordt.
Hier een voorbeeld:
De kracht van humor is de kracht van gunnen. Moet iemand lachen dan stijgt je gunfactor. En daarmee ook je responsratio. Let wel op dat je een goede balans vindt, bijvoorbeeld door humor af te wisselen met succesvolle technieken.
Nu, het lijkt misschien alsof deze toepassingen ontzettend veel tijd kosten. Maar met een beetje planning kom je al een eind. Mijn tip is om je bronnen te verzamelen en vervolgens een semi-gepersonaliseerde mailing te sturen (ben echter altijd persoonlijk naar de écht goede sites). Je zult vanzelf het effect merken, net zoals mij dit opviel:
Heb je nog vragen over hoe jij aan de slag kunt met linkbuilding mailings? Of heb je zelf geen tijd om hier mee aan de slag te gaan? Neem gerust contact op met onze specialisten die je graag wegwijs maken.