De title tag is hét belangrijkste SEO element voor je zoekwoord. Dat, in combinatie met de meta description is het eerste wat een bezoeker meekrijgt van je website. Maar hoe schrijf je de beste title tag en meta description? Lees verder!
De title tag en meta description zijn altijd al belangrijk geweest. Maar nu de organische resultaten verder naar onderen worden geplaatst bij Google is het nog belangrijker goed zichtbaar te zijn én de juiste aandacht te trekken.
Lengte van de title tag en meta description
De title tag en meta description van een pagina wil je niet te lang maken. Google zal deze dan afkappen, waardoor je boodschap nooit zo over zal komen zoals je dat bedoeld hebt. Helaas kunnen we niet precies zeggen hoe lang ze mogen zijn in tekens. Het werkt namelijk op basis van pixels. Dat houdt in dat er naar de breedte van de tekens wordt gekeken. Een ‘W’ kun je daarom minder vaak kwijt dan een ‘I’. Als je je houdt aan title tags van maximaal 55-60 tekens, past het in ongeveer 95% van de gevallen. Bij een meta description zit dat limiet op ongeveer 160 tekens.
Het zoekwoord in je title tag en meta description
De title tag is erg belangrijk wat betreft het plaatsen van het zoekwoord. Dat draagt op 2 manieren bij:
- Het verhoogt het doorklikpercentage vanuit Google naar je website. Mensen herkennen namelijk hun zoekterm/onderwerp.
- Google weet zo beter waar je pagina over gaat en je hebt dan meer kans op een hogere positie in de zoekresultaten.
De meta description is geen ranking factor voor Google, dus voor dat optimalisatiedoel schrijf je het niet. Wel kun je in de meta description zorgen voor een hoger doorklikpercentage. Indien het zoekwoord overeenkomt met de zoekterm van de gebruiker wordt deze namelijk dikgedrukt weergegeven.
Waar moeten een goede title tag en meta description aan voldoen?
De vereisten van een title tag zijn als volgt:
Een goede title tag voldoet aan de volgende eisen:
- Het belangrijkste zoekwoord moet vooraan staan. Je kunt daar een tweede zoekwoord aan toevoegen, maar voorkom “keyword stuffing”: het overmatig vullen van zoekwoorden aan je title tag.
- Zorg dat de merknaam erin voorkomt als het geen zoekwoord is. Zet deze dan helemaal achteraan. Dit straalt professionaliteit uit en zorgt voor herkenbaarheid.
- Gebruik title tags niet vaker, ze moeten uniek zijn. Iedere pagina heeft namelijk een ander doel.
- Denk aan de lengte van ±55 tekens. Zo voorkom je dat de title tag wordt afgekapt.
Een goed voorbeeld voor kleding webshop Van Uffelen Mode zou zijn: Gaastra jassen – Dames & Heren – Van Uffelen Mode. Het belangrijkste zoekwoord staat namelijk vooraan: Gaastra jassen. Daarachter staat dat het voor zowel Dames als Heren bedoeld is en vervolgens komt de bedrijfsnaam zelf: Van Uffelen Mode.
Meta descriptions wil je aan hele andere eisen laten voldoen:
- Het zoekwoord moet in de meta description voorkomen. Doordat deze dikgedrukt wordt weergegeven valt deze extra op.
- Schrijf een goed leesbare tekst. Hiermee kom je betrouwbaar over en laat je een goede eerste indruk achter.
- Maak je meta description uniek. Hoewel Google je niet positief beoordeelt voor het hebben van een meta description kan je wel gestraft worden voor het (zeer) regelmatig gebruiken van één meta description.
- Verwerk een call-to-action in je omschrijving. Zo kun je het doorklikpercentage positief beïnvloeden.
- Benut zoveel mogelijk van de beschikbare ruimte, maar houdt je aan het maximum van ±160 tekens. Anders wordt je meta description afgekapt.
Voor diezelfde pagina voor Van Uffelen Mode zou de volgende meta description een goed voorbeeld zijn: Gaastra jassen voor dames & heren. Van Uffelen Mode biedt een ruim assortiment Gaastra jassen aan. Shop online of bezoek een van onze vestigingen!
Als je een goede title tag en meta description aan je pagina hebt toegevoegd doe je er goed aan na een aantal weken te controleren of Google deze ook heeft overgenomen. Niet altijd worden deze overgenomen, omdat Google vindt dat ze door middel van Machine Learning een betere suggestie heeft. Verander in dat geval je title tag of meta description een klein beetje en controleer deze weer na verloop van tijd. Helaas is Google op dit gebied erg eigenwijs geworden.
Naast een optimale title tag en meta description kun je ook extra opvallen door gebruik te maken van Structured of Rich Snippets. Hiermee wordt productinformatie, -beoordelingen of contactinformatie zichtbaar bij het organische resultaat, waarmee de kans groot is dat het doorklikpercentage verbeterd.
Succes met het opstellen van je title tags en meta descriptions!