In de afgelopen weken hebben Kristie en ik je uitgelegd wat je uit de Google Analytics doelgroep en acquisitie rapporten kunt halen. Deze keer lopen we de rapporten onder gedrag met je door.
Volgende week sluit Kristie de standaard rapporteren af met conversie. Zo kun je Google Analytics optimaal inzetten voor je eigen website.
Gedrag algemeen
Bezoekers komen op je website, en dan? Welke pagina’s bezoeken ze, hoe lang zitten ze op deze pagina’s en waar verlaten je bezoekers de website? Vragen die allemaal beantwoord kunnen worden vanuit de gedrag rapporten in Google Analytics.
Gedrag > Overzicht
Het overzichtsrapport binnen gedrag laat een aantal interessante waardes zien. Hoeveel paginaweergaven had je website in totaal? Hoeveel unieke paginaweergaves? Hoe lang was een bezoeker gemiddeld op een pagina en wat was het gemiddelde uitstappercentage? Via een goed overzicht krijg je antwoorden op deze vragen. Daarnaast zie je de top 10 van pagina’s die het meest bezocht zijn en hoe vaak.
Gedrag > Gedragsstroom
Het rapport gedragsstroom kan je bekend voorkomen van Doelgroep > Gebruikersstroom. Het uitgangspunt van het rapport is wel anders. Waar er bij gebruikersstroom standaard vanuit land van de bezoeker wordt gekeken, is dat bij gedragsstromen bestemmingspagina. Zo zie je visueel hoe bezoekers door je website navigeren.
Gedrag > Site-content
Hoe vaak wordt welke pagina bezocht? En waarop komen bezoekers binnen en op welke pagina gaan ze weer weg? Dit is allemaal bij de rapporten van site-content terug te vinden. Duidelijke overzichten die wij bij Fingerspitz regelmatig gebruiken! Vooral de uitstappagina’s vertellen veel over de te optimaliseren pagina’s.
Gedrag > Sitesnelheid
Bij een deel van de bezoekers wordt de sitesnelheid verstuurd naar Google Analytics. Standaard is dit slechts bij 1% van de gebruikers. Door een aanpassing in het trackingscript kun je dit verhogen. Wij zetten dit in veel gevallen op 20%. Zo krijg je een beter beeld van hoe je website én specifieke pagina’s presteren.
Gedrag > Zoekopdrachten op site
Als je Google Analytics goed hebt ingesteld kun je zoekopdrachten die op je website hebben plaatsgevonden in dit rapport aflezen. Zo weet je beter wat er bij je bezoekers speelt en waar je meerwaarde kunt leveren. Ook kun je zien op welke pagina de meeste zoekopdrachten zijn gedaan. Dit kan een indicatie zijn waar er nog vragen zijn vanuit bezoekers. Handig om eens in de zoveel tijd is goed naar te kijken.
Gedrag > Gebeurtenissen
Indien je onze handleiding van Google Tag Manager hebt gevolgd om het zelf op je website te zetten, maak je heel veel gebruik van gebeurtenissen of events. Deze komen in dit rapport samen, bij topgebeurtenissen.
Zo kun je met behulp van Google Tag Manager zien welke uitgaande link of e-mailadres is aangeklikt. Deze gegevens worden opgedeeld in categorie, actie en label. Dankzij de mogelijkheid van gebeurtenissen kun je veel extra data meesturen. Zo kun je met behulp van andere scripts bijhouden hoeveel iemand gescrold heeft op een pagina of dat er adblockers worden gebruikt. Handig voor als je een website hebt waar je banners worden vertoond.
Gedrag > Uitgever
Dit rapport wordt door ons zelden gebruikt, maar is wel relevant als je gebruik maakt van AdSense advertenties op je website. Hierin zie je, net als in de AdSense omgeving zelf, hoeveel inkomsten je hebt gegenereerd.
Gedrag > Experimenten
Het rapport experimenten biedt je de mogelijkheid om A/B-testen uit te voeren. Je kunt hier een specifiek doel instellen en vervolgens krijg je een URL die ervoor zorgt dat de bezoekers verdeeld worden over meerdere pagina’s. Daar heb je ook gelijk het nadeel: je moet namelijk de extra versie die je wilt testen als losse pagina beschikbaar maken. Afhankelijk van de test kan dit een hele klus zijn.
Gedrag > Analyse op pagina
Analyse op pagina laat je heel visueel zien op welke link op een pagina het meeste wordt geklikt en hoe ver er gescrold wordt. Het rapport opent je website en legt daaroverheen een extra laag met kleuren en tekstballonen. Zo zie je in één oogopslag welke link het vaakst wordt aangeklikt. Handig als je iets aan anderen uit wilt leggen of niet zo van de tabellen bent!
Volgende keer: Conversie rapportages
Wat je bezoekers doen op je website kun je nu bekijken in de juiste rapporten. Kristie legt in het volgende artikel uit wat je bij conversie allemaal kunt analyseren. Op de hoogte blijven van deze serie? Volg ons op onze socials: Facebook, Twitter of LinkedIn of meld je hieronder aan voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte en meld jezelf aan voor het Growth Lab!
Met ons Growth Lab geven wij je gratis toegang tot experimenten, resources, blogs en cases over digital groei voor slimme marketeers. Groeien door middel van marketing? Dit is je kans!