Op 17 juli 2017 verdween de handige functie voor een groot deel uit Facebook om je links aan te passen. Gelukkig zijn er enkele omweggetjes waarmee jouw links er straks nog steeds goed uitzien op Facebook – zoals jij het wilt.
Je Facebook link aanpassen: de title, description en afbeelding
Zoals onderstaande afbeelding, zie je er dagelijks duizenden voorbijkomen in de Facebook-feed. De link is ‘verborgen achter een klikbaar soort blok, bestaande uit een afbeelding, titel, en omschrijving. Voorheen kon je inderdaad de gegevens in deze link aanpassen. Dat waren je titel, omschrijving en afbeelding van de link.
Helaas heeft de toename van nepnieuws dat gedeeld wordt, Facebook doen zoeken naar middelen om dit tegen te gaan. Je kunt je vast wel voorstellen dat mensen eenvoudig te manipuleren zijn om op een bepaalde link te klikken, als deze veel interessanter lijkt dan hetgeen wat achter de link verscholen is…
Daarom heeft Facebook de stekker eruit getrokken: je kunt niet zomaar meer je links pimpen in Facebook.
Maar!
Er zijn gelukkig een paar oplossingen die je kunt proberen. Eéntje werkt er gegarandeerd, de anderen zijn zeker een poging waard.
Oplossing #1: Facebook Open Graph Protocol
Deze oplossing is wat lastiger door te voeren, maar werkt gegarandeerd. Het is een trucje dat nota bene door Facebook zelf is bedacht.
We hebben het hier over het Open Graph Protocol.
Facebook omschrijft dit protocol als volgt: ‘Het Open Graph protocol laat iedere webpagina een rich object worden. Dit biedt webpagina’s de mogelijkheid hetzelfde te functioneren als ieder ander object op Facebook.’
Het enige wat je moet doen om “deel te nemen” aan dit protocol, is een klein en simpel stukje metadata toevoegen aan je pagina. Dit is niets meer dan een code die je verwerkt tussen de <head>-tags van je website.
Bij bovenstaand voorbeeld van onze eigen Facebookpagina ziet die code er zo uit:
<head>
<title>De 3 fundamenten van een succesvolle SEO-strategie | Fingerspitz</title>
<meta property=”og:title” content=”De 3 fundamenten van een succesvolle SEO-strategie | Fingerspitz” />
<meta property=”og:type” content=”website” />
<meta property=”og:url” content=”https://www.fingerspitz.nl/blog/455-facebook-laat-je-straks-niet-langer-links-aanpassen” />
<meta property=”og:image” content=”https://www.fingerspitz.nl/blog/455-facebook-laat-je-straks-niet-langer-links-aanpassen” />
</head>
Ziet dit er onbegrijpbaar uit voor je? Geen paniek! Het is stiekem heel simpel. Laten we de code eerst even ontleden:
- De meta-property og:title is de titel van je pagina. Deze staat bijvoorbeeld vaak bovenaan het venster van de webbrowser, en kun je dus ook meegeven met de metadata.
- De meta-property og:type is het type content waar je naartoe linkt. Bij een webpagina is dit in principe altijd “website” of “article”, maar dit zou ook “video” kunnen zijn. Alle mogelijkheden vind je hier.
- De meta-property og:url is de url van de webpagina waar je link naartoe gaat. Deze is uiteraard hetzelfde als de webpagina zelf.
- De meta-property og:image is uiteindelijk de url van de afbeelding die je aan de link mee wilt geven. Deze moet je dus eerst uploaden op bijvoorbeeld je eigen server. Tip: de optimale afmetingen voor een Open Graph-afbeelding zijn 1200×628 pixels.
Snap je? Eigenlijk best simpel. En er is zelfs een grote kans dat jij – of de webdeveloper – nooit met deze code hoeft te werken.
De meeste moderne en populairste CMS-systemen (zoals WordPress en Drupal) bieden gelukkig een plug-in aan, soms zelfs door ontwikkelaars van Facebook zelf geschreven. Je zet in één keer de instellingen goed, upload een afbeelding en pas eventueel nog wat andere details aan. De plug-in doet de rest voor je!
Nu wil je als laatst natuurlijk weten hoe de link die je wilt delen op Facebook er dan uit komt te zien. Je kunt steeds naar Facebook gaan en je linkje plaatsen om het te checken, maar het kan een stuk makkelijker. Via de Sharing Debugger van Facebook Developers zie je precies welke metadata jouw linkje heeft, en hoe deze er op Facebook uit komt te zien.
Oplossing #2: Facebook Link Ownership
Goed nieuws! Met een paar extra handelingen kun je straks alsnog, binnen Facebook je links opmaken. Dat doe je door het Link Ownership aan te vragen.
Het lijkt er echter op dat Facebook deze functie alleen beschikbaar stelt voor Mediauitgevers. Bijzonder, want wij vonden de optie om het Link Ownership aanvragen zelf óók, terwijl wij een agency zijn. Wellicht is dat omdat wij zelf de Facebook Pixel ook al hebben geintegreerd op onze pagina. Het zou kunnen dat Facebook dit ook als soort connectie herkent.
Om dit voor elkaar te krijgen, doe je het volgende:
- Ga naar de Business Manager-omgeving van jouw Facebook-pagina
- Klik in het bovenste menu op ‘Publicatietools’
- Klik in het rechter menu op ‘Link Ownership’
- Plak de code die gegeven staat (met unieke fb:pages tag) in de <head>-omgeving van jouw website
- Verifieer je website (let op ‘http://’ of ‘https://’!)
Et voila! Facebook begrijp nu dat jij de eigenaar bent. Zo kun je als zogenaamde ‘uitgever’ alsnog je links opmaken nét voordat je ze deelt.
Let op: dit Link Ownership moet je hebben aangevraagd vóór 12 september 2017!
Kan hij je pagina verifiëren? Dan bestaat de kans dat je al andere Facebook-data op je website hebt staan, zoals de Facebook Pixel. Weet je dit niet zeker, kom je er niet aan uit of het je een andere vraag? Vraag het gerust!
Oplossing #3: links aanpassen met de Link Ownership-code
Na veel te experimenteren voor onze klanten hebben wij bij Fingerspitz ontdekt hoe je alsnóg zorgeloos je links aan kunt passen in Facebook. Wat je daarvoor moet doen, is dit stukje code in de <head>-omgeving van je website plaatsen:
<meta property=”fb:pages” content=”11111111111111″ />
Let op: wat je zeker niet moet vergeten, is het Pagina-ID van jouw eigen Facebookpagina te plakken in het gedeelte waar nu ‘11111111111111’ staat.
Het Pagina-ID kun je vinden in de Business Manager-omgeving op Facebook. Ga naar je eigen Pagina, klik op Info, en hij staat onderaan.
We weten helaas niet zeker of deze methode bij iedereen zal werken. Het controlesysteem van Facebook zit muurdicht en is, technisch gezien, lastig te doorzien en te omzeilen. Daarom is dit geen waterdichte methode.
Meer over Jaap
Groeien is niets meer dan een wetenschappelijke formule.
Jaap Jacobs
Managing director