Je webshop of website, dé plek waar iedereen jou kan vinden. Je hebt flink geïnvesteerd om jouw verhaal over te brengen. Toch vallen de resultaten vies tegen. Begrijpen mensen toch niet goed ‘what’s in it for them’? Of waarom loopt je bedrijf zo vaak een blauwtje?
Eén ding is zeker: je website converteert niet. Au. Weg investering, weg gevoel van succes.
Wat ook zeker is, is dat het tijd is voor verandering. Maar hoe voorkom je dat je weer verkeerde keuzes maakt?
Geen zorgen, we got you. Pak je pen en papier erbij. Want op basis van data en onderzoek maak je sowieso de juiste keuzes voor je platform. Met als uitkomst dat je resultaten stijgen.
De basis van je strategie in 3 stappen
Net als bij een belangrijke sportwedstrijd ga je niet roekeloos de strijd aan. Om succesvol te zijn, bereid je je voor. Dit geldt net zo voor je website. Onderzoek en data, dat is de basis van je strategie.
Om te bouwen aan een sterke strategie, ligt in de eerste stap je focus op meerdere elementen: website prestaties, doelgroeponderzoek, concurrentieonderzoek en je merk. Dat laatste is heel belangrijk. Waar sta jij voor als merk en komt dit voldoende over op je platform?
Uit je onderzoek volgt een bak aan inzichten. Als tweede stap vertaal je deze inzichten door naar concrete acties. Wat is in je strategie echt nodig?
De laatste stap, het is tijd voor actie. Je gaat de strijd aan. Je voert de bepaalde acties uit. Je strategie wordt in gang gezet, in de startblokken naar een winnende website.
Stap 1: Een goede voorbereiding is het halve werk
Begin bij het begin. Voordat je roekeloos Google Analytics induikt, is het goed om jezelf af te vragen ‘wat wil ik nu echt weten?’ Zo voorkom je een data-overload. Schrijf de vragen waar je antwoord op wilt hebben op. Die vragen zijn de start van je onderzoek.
Aan wat voor vragen kun je denken? Een aantal suggesties: “wat zijn goed converterende segmenten” of “waar liggen de pijnpunten/waar haken mensen het vaakst af?”.
Verdiep je in je online doelgroep
Wanneer je deze relevante data in kaart hebt gebracht, bouw je verder op harde feiten. Maar vergeet niet in je strategie de input van je doelgroep/eindgebruiker. Wie kan jou namelijk beter vertellen wat ze graag willen zien, horen en voelen? Vraag maar raak via bijvoorbeeld surveys, interviews of een exit-intent.
Je merkverhaal is onderdeel van je strategie
Een duidelijk merkverhaal kan niet in je strategie ontbreken. Heb je een heldere boodschap? Een sterke missie en visie? Top! Verzamel alle informatie en ga door naar de laatste stap. Heb je dat nog niet? Ga dan voor een krachtige strategie eerst aan de slag met een merk- of brandingtraject.
Het website design canvas geeft richting aan online strategie
Met al deze informatie op zak ben je klaar om je website écht te verbeteren. Vul het website design canvas in en zie precies waar je aan moet werken. Dat helpt je om concrete acties te bepalen voor je strategie. Vul het volgende in voor jouw bedrijf:
- Problemen en gevolgen
- Huidige communicatie
- Gebruikers & consumenten
- Bedrijfsuitdagingen
- Communicatie ideeën
- Budget
- Adoptie strategie
- Gebruik van de website
- Voordelen & metrics intern
- Voordelen & metrics gebruikers
- Doelen
Kom je er nu achter dat je bepaalde onderdelen van het canvas niet in kunt vullen? Dan moet je nog wat extra huiswerk doen.
Wanneer je het canvas helemaal hebt ingevuld, heb je je eisen/wensenlijst gevormd. Laten we deze inzichten eens vertalen naar duidelijke acties.
Stap 2: Strategie doorvertalen van inzichten naar acties
Op basis van je datagedreven onderzoek weet je nu wat je huidige problemen zijn, wat je doelgroep graag wilt zien, hoe je website wordt gebruikt en wat je KPI’s zijn. Vaak leidt dit tot één van de volgende twee opties:
- Je website heeft veel verbeteringen nodig. Het gaat om grote aanpassingen, maar deze zijn wel testbaar. Om deze reden ga je een testplan opstellen en door te experimenteren je website verbeteren.
- Wat een lijst van veranderingen. Klaar voor een grote stap? Kijk naar een replatforming en een nieuw design.
Beide opties brengen zo hun eigen voor- en nadelen met zich mee.
Optie 1: Je testplan
In je testplan verwerk je je plan van aanpak. Wat moet je testen om je website te verbeteren? Belangrijk om goed met een CRO-specialist te kijken naar je opzet.
Stippel je testplan met hypotheses uit in een planning. Maak een looptijd berekening om in te schatten wanneer je resultaat ziet. Welke impact moet je maken om verschil te zien? Houd in je achterhoofd dat vaak slechts 1 op de 7 testen positief is.
Bedenk wel of je testplan realistische en haalbare strategie is. Als de nodige impact bijna onmogelijk is, dan is dat ook een antwoord. Zo komt toch replatforming wel heel dichtbij. Zijn je berekeningen realistisch? Mooi! Tijd om die testen te gaan bouwen.
Optie 2: Online replatforming
Laat het website design canvas zien dat er veel aanpassingen nodig zijn? Overweeg dan replatforming. Doordat je uitgebreid onderzoek naar je wensen en doelgroep hebt gedaan, weet je dat dit hoe dan ook de moeite waard is.
Om dit traject te starten ga je een RFP opstellen. Een RFP is een request for proposal dat je deelt met partners voor het bouwen van je website. Deze RFP is een doorvertaling van het website design canvas. Zo vertel je precies wat je wensen zijn voor je nieuwe platform.
Om erachter te komen of jouw wensen waargemaakt kunnen worden, deel je RFP met je huidige of 3 tot 5 andere partijen. Samen met deze partijen neem je je RFP door en zoom je in op je kosten en baten, om tot een uiteindelijke keuze te komen.
Mogelijk moet je ook kiezen voor een nieuw design, omdat je huidige huisstijl niet meer passend is. Twijfel je over je design? Schakel experts in en zorg voor een website die jouw merk perfect weerspiegelt.
Stap 3: Puntjes op de i voor jouw online strategie
Je hebt iedereen geïnformeerd en je webbouwer weet de vereisten voor je website. Ze gaan aan de slag, maar dat betekent niet dat je al klaar bent. Belangrijk dat jij het proces en je strategie monitort. Bereid je voor om je website SEO-proof te lanceren.
- Welke pagina’s hebben veel zoekvolume? Doe je onderzoek en schrijf je SEO-teksten.
- Doe een technische SEO check
- Verandert de URL-structuur?
- Zijn redirectschema’s nodig?
- Moeten nog campagnes worden aangepast?
Genoeg om te controleren. Overweldigd door de details? Laat ons je helpen, zodat jij je kunt focussen op het grote geheel.
Meer over Celine
Online marketing is een vak waar je nooit klaar mee bent en waar altijd ruimte is voor verbetering en creativiteit.
Celine Merkx
Manager Digital Marketing