Meer omzet met Smart Bidding – Smart Lab #28

leestijd 2 minuten
10 maart 2020

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video’s!

Google Ads is niet goedkoop. Bovendien is het tijdsintensief, zeker als je bezig bent met Google Shopping.

Heb je het gevoel dat je téveel tijd en geld steekt in Shopping? De kans is groot dat je dit slimmer aan kunt pakken.

Probeer bijvoorbeeld eens wat vaker de nieuwe Smart Bidding-strategieën. Dit zijn slimme strategieën die gebruik maken van machine learning.

Doel-ROAS: een slimme strategie

Doel-ROAS is één van deze nieuwere strategieën binnen Google Ads. ROAS staat voor Return on Ad Spend.

Dat wil zeggen:

Met Doel-ROAS geef je aan hoeveel conversiewaarde (in euro’s) je terug wilt krijgen, voor iedere euro die je in je campagne investeert, uitgedrukt in een percentage.

Dat werkt dan zo:

Met een Doel-ROAS van 500% hoop je 5 euro aan conversiewaarde terug te krijgen, voor iedere enkele euro die je investeert in je campagne. Wat je dus overhoudt in dit simpele voorbeeldje is 4 euro, aangezien 1 euro naar de adverteerkosten gaan.

Laat Google het werk doen

Je vertrouwt met deze strategie op het super slimme algoritme van Google. Dat klinkt spannend en riskant, maar dat is het niet. Aangezien jij aangeeft wat je budget is, en wat je ervoor terug wilt, behoudt je nog steeds het belangrijkste deel van de controle.

Voor onze klant gingen we over naar deze Smart Bidding-strategie. We switchten van het “ouderwetse” Handmatige CPC naar Doel-ROAS, en hielden de veranderingen in de gaten.

We kunnen wel stellen dat Google zijn werk uitstekend heeft gedaan. Dit zijn de belangrijkste resultaten:

  • Aantal vertoningen: +95%
  • Aantal klikken: +123% 
  • Verschil in ROAS: +181%!

Het enige nadeel: de kosten per klik zijn gemiddeld een tikkeltje hoger gegaan. Echter weegt dit absoluut niet op tegen de extra omzet die we uit deze campagne hebben gehaald, door gebruik te maken van Doel-ROAS.

Abonneer je nu op Smart Lab!

Bekijk alle Smart Lab video’s!

Lees meer over