Bevestigen we betalingen binnenkort met Voice Match?
Het zou zomaar eens de toekomst van het winkelen kunnen zijn: deze nieuwe functie van Google Assistent. Voor de smart speaker is een nieuwe betalingsfunctie geïntroduceerd, waarmee betalingen met Voice Match bevestigd kunnen worden.
Wacht even voor je een sprintje trekt richting je Google Home om het te testen, want in Nederland is de functie helaas nog niet beschikbaar. Op dit moment is er een test uitgerold in de Verenigde Staten. Gezien het voor nu nog om een test gaat, is het ook nog niet helemaal duidelijk hoe de bestel- en betaalprocedure er exact uit gaan zien. Google geeft aan dat de nieuwe functie zich op dit moment nog in een “zeer experimenteel” stadium bevindt.
Waarom is dit belangrijk?
Het aantal smart speakers neemt met de dag toe en ook aankopen worden steeds vaker gedaan via de handige helpertjes. Uit een onderzoek van Edison Research (2017) onder smart speaker-eigenaren, blijkt dat 57% van de respondenten ook wel eens iets koopt via het slimme apparaat. Helaas is dit onderzoek recentelijker niet nog eens herhaalt.
Ondanks deze veelbelovende cijfers, hebben Alexa en co. zich nog niet ontwikkeld tot een echt marketing- of handelsplatform voor retailers en merken. Een gemiste kans wellicht, gezien het apparaat zich perfect lijkt te lenen voor het bestellen van etenswaren of drogisterij artikelen. Zou de nieuwe betalingsoptie het duwtje in de rug kunnen zijn, dat tot vandaag leek te ontbreken?
Leer je luisteraars beter kennen met Google’s nieuwe Podcast Manager
En nog een update uit huize van de zoekmachine gigant! Google heeft met zijn nieuwe Podcast Manager een hulpmiddel geïntroduceerd om meer inzichten te krijgen in het luistergedrag. De nieuwe tool voorziet creators met gegevens als het aantal luisteraars per podcast, het aantal luisteraars per aflevering en het aantal beluisterde minuten.
Waarom is dit belangrijk?
Podcasts zijn al enige tijd in opkomst, maar de grote race op advertenties blijft tot nu toe achter. Dit komt ondermeer, door een gebrek aan inzicht in het luistergedrag. Google is niet het eerste platform dat meer data beschikbaar stelt. Eerder dit jaar verraste Spotify ons al met een dergelijke update. Toch geeft dit nu een duidelijk signaal richting de markt dat het platform écht volwassen geworden is, en advertenties daarmee naar een hoger niveau getild kunnen worden.
Shopify kondigt bergen aan vernieuwingen aan
We hadden een apart nieuwsalarm kunnen wijden aan alle vernieuwingen die Shopify op dit moment op ons afvuurt. We vatten ze, alle 6, kort voor je samen:
- Lokale websites. Verkoop je ook internationaal? Dan kun je vanaf nu gebruik maken van lokale websites. Je koppelt individuele domeinen dan aan één specifiek land of valuta. De nieuwe feature moet meer vertrouwen wekken bij lokaal publiek én je herhalingsaankopen stimuleren.
- Stabiele prijs voor producten. Nog een update voor webwinkel-eigenaren die te maken hebben met verschillende valuta. Verkopers kunnen later dit jaar in 133 verschillende valuta’s verkopen en toch een stabiele prijs houden, zelfs als de valuta schommelt.
- Nieuw thema voor horecagelegenheden. Een update die we te danken hebben aan alle veranderingen die onze wereld op dit moment doormaakt. Spotify helpt eigenaren van horecagelegenheden een handje met hun nieuwe ‘Express’ thema. Hiermee kunnen restaurants en cafés hun huidige website in een handomdraai omtoveren in een webshop, en zo veel sneller online verkopen realiseren.
- Cadeaukaarten gratis toevoegen. Ook hiermee steunt Shopify ondernemers in deze lastige tijden: de optie om cadeaukaarten toe te voegen is tijdelijk gratis. Voor bedrijven die hun eigenlijke producten nu minder verkopen een echte must!
- Shopify e-mails. Van e-mail automatiseringen tot handige templates: webwinkel eigenaren kunnen nu gebruik maken van het huiseigen e-mailmarketing programma. Let wel op: op dit moment staat Shopify e-mail echt nog in de kinderschoenen. Meer geavanceerde functies worden later dit jaar verwacht.
- Google Shopping en Facebook Shops. Nu al in Amerika en later dit jaar ook wereldwijd: Shopify-gebruikers kunnen hun producten gratis gaan tonen in Google Shopping. Ook met Facebook werkt de webwinkel-software nu samen. Wie een Facebook-profiel heeft, kan gemakkelijk een webshop starten binnen Facebook en Instagram.
Waarom is dit belangrijk?
Vooral de updates die te maken hebben met de crisis zijn natuurlijk van groot belang. Veel bedrijven zijn dit jaar enkele maanden ontnomen om geld te verdienen. De mogelijkheden om online diensten makkelijker aan te bieden of beter zichtbaar te zijn voor de doelgroep, kunnen nu ineens écht het verschil gaan maken.
Van video naar podcast in een handomdraai – met deze nieuwe tool
Anchor, een bedrijf dat in 2019 gekocht werd door Spotify, heeft een nieuwe tool gelanceerd waarmee bedrijven op een eenvoudige manier webinars om kunnen zetten in podcasts.
Videocontent kan als .mp4 of .mov-bestand geupload worden, en wordt binnen no-time omgezet naar audio. Je kunt de tool overigens niet direct integreren met webinar-platforms. Je moet ze dus wel altijd zelf eerst opnemen! In de tool kan de audio daarnaast ook direct voorzien worden van bijvoorbeeld achtergrondmuziek of geluidseffecten.
Waarom is dit belangrijk?
Vooral de afgelopen tijd bieden steeds meer bedrijven webinars aan om hun publiek te bereiken. Toch is audio een vorm van content die vaak veel toegankelijker is. Bovendien: je hebt het werk eigenlijk al verricht. Door je webinar of andere videocontent ook nog eens als podcast aan te bieden, bereik je dus met weinig moeite een bredere doelgroep! De tool is volledig gratis te gebruiken.
YouTube koppelt adverteerders aan video’s van hoge kwaliteit
YouTube heeft zijn nieuwe premium advertentieprogramma, YouTube Select, kortgeleden gelanceerd. Eerder stond de premium dienst nog bekend als Google Select.
Bedrijven die gebruik maken van de premium optie, worden door YouTube gekoppeld aan video’s van een hogere kwaliteit. Bovendien zijn dit video’s uit een select aantal categorieën. Dit moet er volgens YouTube voor zorgen dat premium adverteerders minder snel geassocieerd worden met controversiële content op het platform.
Waarom is dit belangrijk?
Nu we steeds meer thuis zitten, is het aantal minuten dat elk huishouden gemiddeld besteed op YouTube aanzienlijk toegenomen. YouTube Select biedt adverteerders de optie om hier maximaal rendement uit te halen. Uit een onderzoek, uitgevoerd door het platform zelf, blijkt dat 13% van alle mensen die een advertentie te zien krijgen, deze zich later ook nog kan herinneren. De intentie om een aankoop te doen na een advertentie die geplaatst is via YouTube select, ligt bij 9%.